Aliens: Colonial Marines-spillet, der finder sted efter begivenhederne i filmen, besøger en blanding af kendte og nye steder, men eftersom vi kun så spillet i små ti minutters klip, kan man ikke konkludere noget endeligt omkring historiens udformning. Vi ved, at Colonial Marines er klassificeret som en "officiel efterfølger", hvilket skyldes det tætte samarbejde med 20th Century Fox og ikke mindst det faktum, at Ridley Scott undervejs har fundet tid til at blive interviewet om Alien-universet.
Spillet har en fire-spiller-co-op drop in/out-funktion, som man også ser det i eksempelvis Borderlands, hvor tre spillere har mulighed for at hoppe ind i dit spil undervejs. XP-point bliver fordelt ligeligt, og samtlige spillere beholder deres point, når de vender tilbage til deres egne singleplayer-spil.
I modsætning til Borderlands stiger sværhedsgraden dog ikke her, når spillerantallet øges. Det lader til, at Gearbox vil have spillet til at føles mere action- fremfor gys-orienteret, og vi ved jo alle, at det ikke er nær så uhyggeligt, når man får lov til at spille sammen med andre.
Ifølge udvikleren vil både designet og stemningen i spillet overvejende reflektere den originale film, men med kildemateriale, der er femogtyve år gammelt, vil der være visse aspekter, der er blevet opdateret. Gamle tv-skærme er eksempelvis blevet erstattet med plasmaskærme, og ifølge art director Brian Cozzers har det været svært at balancere mellem det gamle og det nye. På den ene side vil de gerne bibeholde den klassiske sci-fi-følelse, men på den anden side foregår spillet jo i fremtiden, og det skal derfor ikke føles gammeldags.
Spillets action-orienterede gameplay betyder ingen open world-miljøer, men i stedet en lineær struktur, der giver udvikleren bedre muligheder for at bruge kræfterne på grafikken, hvor blandt andet samspillet mellem lys og mørke har været i fokus. I filmene var det usete også det mest uhyggelige, og de lyseffekter vi har set i demoen er virkelig imponerende. Desværre er personernes bevægelser lige pt. ret stive.
Vi fik også prøvet competitive multiplayer, hvor der blandt andet bliver lånt kraftigt fra Valve's Left 4 Dead.
Det er Aliens Versus Marines, og de to sider har hver deres forskellige taktikker til rådighed. Marines er afhængige af deres geværer og styres i førsteperson - Aliens' spillestil beror i stedet på baghold og samarbejde og styres i tredjeperson, hvilket gør det meget nemmere at se, hvor i banen man befinder sig. Baghold er blevet nemmere, fordi Aliens kan se marinesoldaterne gennem vægge og kan kravle rundt på loftet i de mørke gange. Spillere vil med tiden optjene in-game-valuta, der kan bruges til at købe nye gadgets og opgraderinger.
Balancen i multiplayer-delen var allerede ganske fin, og kampene forblev intense, selvom der i grunden er ret store forskelle mellem de to sider. Kontrollen var skarp, responsiv og intuitiv lige som i alle andre Gearbox-spil. Singleplayer- og multiplayer-delen bliver efter sigende tæt forbundet, men på nuværende tidspunkt er det ikke tydeligt, hvad denne forbindelse indebærer.
Dette var ikke et definitivt billede af spillet, men derimod et kort uddrag, som, sammenlagt med vores viden om Gearbox's tidligere spil, vidner om en hæderlig action-titel centreret omkring Alien-temaet. Ud fra det vi så, vil det være gennemsyret af referencer til filmene, så få købt det sublime box-set med de fire film og se dem alle, før du går i gang med spillet til efteråret.