Dansk
Gamereactor
previews
Saints Row

Vi er ret imponerede efter at have set det nye Saints Row i aktion

Dette nyeste kapitel vedligeholder den mørke humor, men udover det er der en lidt mere realistisk tilgang.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Vi så faktisk noget af det nye Saints Row for nylig, men denne gang, under en ny mediepræsentation givet til udvalgte journalister, der kastede Volition virkelig alt efter os. Og det er der også behov for, eftersom det første indtryk var en kende blandet. Men det her er nye Saints, og studiets går efter en frisk start, så vi kastede alle fordomme over bord, og gik ind til den her hands-off (desværre) præsentation med et åbent sind. Okay, lad os fortælle lidt om hvad vi så.

I Saints Row handler det om at konstruere et kriminelt imperium ud af ingenting, men "ingenting" er ikke ligefrem måde at beskrive denne gigantiske verden på. Selvom vi kun fik muligheden for at se en lille del af én region af Santo Ileso, så lader det samlede kort til nærmest at udgøre noget der svarer til en solid portion af hele det sydvestlige USA. Mange af områderne trækker faktisk på inspiration fra ægte byer. Eksempelvis ligner El Dorado ret meget den berømte Strip fra Las Vegas, selvom at udviklerne bekræftede under præsentationen at stedet faktisk er baseret på Reno. Samlet set så er det stadig "out there", men det er mere realistisk, og lige tilpas mere jordbundent end sine forgængere.

Saints Row
Dette er en annonce:
Saints RowSaints Row

Volition har også lagt vægt på, at interaktionen imellem din karakter, og de omkringværende NPC'er skal være mere... ja, meningsfyldt. Under præsentationen kunne vi se hvordan vores hovedperson gik op til et band af musikere, og pludselig begyndte at spille gæsteguitar, noget som fik alle omkring ham til at begynde at danse. Vi aner fortsat ikke præcis hvor mange unikke interaktionsmuligheder der er, men dette er uden tvivl måden hvorpå man skaber en interessant åben verden der føles unik.

Den mere realistiske tilgang ses også i ansigtsanimationerne, som vi må sige er ret så sublime, særligt under de mere filmiske mellemscener. Vi blev ret overraskede, men det er på en måde symptomatisk for Volitions forøgede fokus på at gå mere praktisk til værks, at skabe noget mere ægte, der ikke forcerer humor og eksplosiv karikatur, men inviterer dig til selv at træffe det valg. Som vi allerede har skrevet om tidligere, så er måden du designer din karakter på nok det mest indgående vi nogensinde har set. Du kan vælge imellem otte forskellige arketyper hvis du ikke gider, men mulighederne er... ja, overvældende.

En anden central søjle her er hvordan Volition har redesignet køretøjer, og måden du kører på, fra bunden af og op. Du kan faktisk ret tydeligt se hvordan de har lånt mekanikker og fysik fra den tætteste konkurrent, Grand Theft Auto V, for det her spejler sig ret meget i forhold til hvordan både du, og køretøjer, bevæger sig. Resultatet er at det at køre er langt mere tilfredsstillende, og hvis du alligevel ikke gider er der måder at komme rundt på uden et køretøj, såsom via et wingsuit, Just Cause style.

Dette er en annonce:

Desuden kan vi slå fast allerede nu, at der ikke kommer til at være to spillere med præcis samme køretøj, eftersom der er en workshop hvor du virkelig kan gå amok i personlig tilpasning. Vi kender ikke det præcise antal der er i spillet, men når nu man kan tilpasse dem ned i mindste detalje, så tænker vi ikke at man kommer til at mange variation på den front.

Saints Row
Saints Row

Naturligvis ville man let kunne argumentere for, at Saints Row-serien aldrig har handlet om hverken køretøjer eller smukke omgivelser, men at møje fjender ned med tossede våben. Her er der et nyt "weapon wheel", der også ligner GTA V's, men det betyder egentlig bare at det er mere komfortabelt at skifte imellem et stort antal distinkte våben. Du finder den naturlige blanding af SMG'er, rifler, snipere, bazookaer og den slags, men her er der også mere gakkede våben, såsom en Piñata Launcher, der forvandler alle fjender til konfetti. Der er også en bazooka gemt i en guitarkasse, Mariachi style.

Den sidste del af præsentationen var mest af alt dedikeret til co-op for to spillere, og det så ærlig talt ret sjovt ud. Vi så en biljagt, hvor den ene kørte, og den anden skød på alt hvad der bevægede sig. Det så dog ud til at missionsstrukturen var en kende uopfindsom, såsom "enter an area and eliminate all the enemies", eller "rescue a colleague who has been kidnapped by the rival gang", men det kan jo være at der gemmer sig mere.

Når det så er sagt, og det kan være at det her kommer som en overraskelse. Vi glæder os helt vildt til det her spil, for det lader til at Saints Row virkelig rebooter serien med alle de rigtige intentioner. Det nye jordbundne design er en kærkommen tilføjelse, og fra den platform er det langt lettere at give sig hen til det mere tossede, noget som der ikke er sparet på.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold