Nintendo Switch Sports ankommer d. 29 April eksklusivt på den titulære platform, og det agerer desuden fjerde kapitel i Wii Sports-serien, som i sig selv er en af de bedst sælgende spilserier nogensinde - tænk lige over det. Det er derfor langt, langt mere end et fitness-spil du let kan afskrive som overfladisk, eller er et kedeligt familiespil. Det står til, ligesom sine forgængere, at blive en del af populærkulturen, og vil nok sælge som varmt brød, så lad os lige tage det seriøst.
Med det for øje, så sagde vi her på Gamereactor stort ja tak, da Nintendo rakte ud for at tilbyde adgang til samtlige seks discipliner, som udgør det spil der lanceres lige om snart, som jo er tre mere end det antal mange heldige fik lov til at prøve under en nylig netværkstest af spillet. De tre helt nye er fodbold, volleyball og badminton. Det skal desuden siges, at Nintendo allerede har afsløret at de vil tilføje golf senere, samt leg strap-baseret fodbold, udover bare at skyde til måls.
Men før vi lige taler om oplevelsen, så lade os lige slå fast at de her indtryk ikke gælder for online multiplayer, og vi havde heller ej adgang til progressionen (hvor du kan låse op for en række kosmetiske tilføjelser). I stedet handlede det om den sjov man kan have med venner og familie via lokal co-op, som jo også var det aspekt der gjorde det originale Wii Sports til et globalt fænomen.
Hvor Wii Sports Resorts bordtennisspiol handlede mere om hyperpræcise bevægelser med håndleddet, og det originale tennis var lidt sløvere i sit tempo, så handler badminton her mere om reflekser. Det ser ret godt ud, og der er mere til det end man umiddelbart skulle tro. Du kan se det i aktion her:
Vi har brugt den "leg strap" der hører med til Ring Fit Adventure til at måle vores træningssessioner i selvsamme spil i over to år nu, og her kan den bruges igen til det som Nintendo kalder "Solo Shot Training" - ja, der er ikke reel fodbold med her, det er jo det Nintendo vil tilføje senere. Det er ikke fordi at det vi har nu er direkte ødelagt, eller kedeligt, nej det er nok snarere bare lidt for timing-baseret. Udover at følelsen af at du sparker til bolden virker, så er der bare ikke ret meget at skrive hjem om her. De kampe der er, de er faktisk, sjovt nok, styret med hænderne. Du skal nok se det selv herunder:
Netop dette spil er én af grundene til at det originale Wii Sports blev en så omfattende succes, og det spilles faktisk stadig religiøst på eksempelvis plejehjem. Heldigvis kan vi sige her og nu, at bowling føles bedre end nogensinde før i Nintendo Switch Sports. Nu kan du beslutte dig for at splitte skærmen op, og så behøver du ikke at vente på at din modspiller kører sin tur færdig, og det gør hele oplevelsen mere smooth. Der er desuden sjove nye tilføjelser, såsom en Battle Royale-lignende mode, og ret skønne omgivelser også. Du kan se det herunder:
Den her aktivitet er lettere forbedret sammenlignet med tidligere i Wii MotionsPlus. Der er mere variation denne gang med forskellige sværdtyper, charged-angreb og tvillingesværd. Det kræver lidt træning at eksekvere visse bevægelser, og det kan stadig forekomme af en irriterende modstander vinder ved bare at ryste sin controller voldsomt. Men når det er så sagt, så fungerer det, og du kan se det i aktion her:
Det her er muligvis den mest interessant tilføjelse indtil videre, for det handler om timing, positionering og kommunikation, og selv bevægelserne er ret varierede. Det var nærmest svært at hoppe på stedet for at smashe, selvom det reelt set ikke behøves, og det siger måske en del. Den nye 2v2-struktur gør naturligvis også en del for at skabe solid underholdning. Du kan se med herunder:
Det er det samme centrale koncept som i 2006, men det føles bare stadig direkte glimrende at spille. Den nye controller-følsomhed bruges til at kunne tilbyde lop, og nogle ret fine effekter der kan forvirre modstanderen. Det hele kræver dog solid træning at mestre ordentligt.
Du kan se med herunder: