Dansk
Gamereactor
previews
Gran Turismo 7

Gran Turismo 7

Racergenrens detroniserede konge forsøger at vinde tronen tilbage.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Selve konceptet, som Gran Turismo altid har været bygget op omkring, var i mine øjne begyndt at føles stift, forudsigeligt og en smule udbrændt. Der var behov for noget nyt, noget friskt. Og det var her, at Gran Turismo Sport kom ind i billedet, et spil med en ny indgang til esports-baseret GT racing, fri for kørerprøver og lange søndagsture i svage familiebiler med skræmmende få hestekræfter. GT Sport blev udgivet i 2017 og føles som et af seriens bedste udspil siden debuten i 1998 - et spil, der ikke blot er vokset og forbedret gennem de seneste fem år, men som også har udfordret med mig tæt styring, og udfordrende løb baseret på et modificeret fysik-system.

Havde jeg stået i spidsen for Sony, var det, hvad den næste Gran Turismo skulle handle om. Men nu står jeg reelt set ikke i spidsen for særlig meget. Og derfor får vi Gran Turismo 7 til PS4 og PS5 den fjerde marts i stedet, hvilket på både godt og ondt virker som en tilbagevenden for serien.

Gran Turismo 7
Gran Turismo 7Gran Turismo 7
Dette er en annonce:

Menukortet er tilbage i GT7 for første gang siden GT4, hvilket mange fans længe har efterspurgt. Kortet lader dig nemt springe mellem forskellige konkurrencer, bilforhandlere og værksteder, så du - i modsætning til mange andre spil - kan fokusere på at køre de kilometer, der rent faktisk betyder noget. Et nyt punkt på kortet er "Gran Turismo Café," som producer Kazunori Yamauchi stolt viste frem til den lille demonstration, som Gamereactor for nyligt tog del i. Den lille kaffebar er konstrueret som en hyldest til biler og bilkultur, og hele spillet er designet til at nære dén passion. Lysten til at tune, udsmykke og justere sine biler samt at køre vilde ræs og efterfølgende hænge i cafeen (der virker som taget ud af en multimediepræsentation fra 1999).

Kazunori Yamauchi snakkede meget om, at Gran Turismo 7 ikke længere er en "Real Racing Simulator," men snarere en "Car Life Simulator", hvor fokus er på livet som bilejer og bilelsker. Polyphony Digital virker til at have fokuseret mindre på selve køreoplevelsen, fysikken og understøttelsen af diverse rat for i stedet at kaste sig over alt det, der ligger rundt om. Præsentationen, menuerne, replays, musikken, cafeen, udsmykningen... Det er faktisk overraskende veludført, særligt sammenlignet med Gran Turismo 6, og det virker tydeligt, at man forsøger at adskille sine produkter. Gran Turismo Sport er ren, rå racing (selvom fysikken ikke er så realistisk som for eksempel Assetto Corsa Competizione eller Automobilista 2), mens at Gran Turismo 7 (og efterfølgende kapitler) sandsynligvis vil stå for en mere overkommelig, universel og "afslappet" oplevelse, der fokuserer mere på den overordnede stemning.

Gran Turismo 7
Gran Turismo 7Gran Turismo 7Gran Turismo 7
Dette er en annonce:

Det er lige før, jeg vil beskrive Gran Turismo 7 som The Sims med biler i stedet for EA's tegneserieagtige avatars. Polyphony vil vække og styrke glæden ved biler, og studiet håber, at spillerne vil nyde spillet i mindst(!) et år. GT7 byder på mere end 400 licenseret biler, 30 forskellige baner (11 hjemmelavede baner og 19 ægte såsom Suzuka, Silverstone, Laguna Seca, Willow Springs, Hockenheim og Spa). Soundtracket tæller mere end 75 musikstykker i genrer som jazz, hip-hop, electronica, house og klassisk musik - ingen rock eller pop med andre ord. Polyphony har også ændret i spillets karrieredel, så turneringer og løb ikke længere er bundet til bilklasser, men i stedet til enkelte baner, hvilket virkeligt lader dig lære hvert eneste sving og bump i spillet.

I tråd med det nye fokus kan du nu anvende en "editor mode" under replays, hvor du kan vælge mellem forskellige kameravinkler, udvælge klip, lave kollager, og udstyre den færdige film med underlægningsmusik. En ny spildel kaldet "Music Rally" fungerer endda lidt som et rytmespil, hvor man skal køre i takt med musikken til sine yndlingsnumre for at få bonuspoint. Og det illustrerer sådan set meget godt, at fokus tilsyneladende har været på alt andet end selve bilernes håndtering. Utvivlsomt er det den rigtige måde at nå et bredt publikum og samtidigt gøre PS5-versionen til en vaskeægte "showcase." Personligt er jeg dog en smule skeptisk, fordi jeg føler, at serien i stedet for har brug for det stik modsatte. Den fjerde marts bliver vi klogere på, hvor godt (eller skidt) Yamauchis visioner er blevet realiserede.

HQ

Relaterede tekster

Gran Turismo 7Score

Gran Turismo 7

ANMELDELSE. Skrevet af Johan Mackegård

Gran Turismo er langt om længe tilbage, og selvom at fans har ventet tålmodigt, så tænker vi ikke at de bliver skuffede.



Indlæser mere indhold