Dansk
Gamereactor
previews
Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Pokémon Shining Pearl/Brilliant Diamond - De mest interessante tilføjelser og forbedringer

Der er blevet pudset og slebet på de gamle ædelstene. Men skinner Diamond/Pearl stadig her 15 år efter den originale lancering? Vi har set nærmere på det kommende remake.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

De kommende måneder tegner til at blive meget interessante for fans af Pokémon. Til november udkommer Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl, der er remakes af de originale titler til Nintendo DS, og i starten af det nye år tager serien endelig det fulde skridt ud i en stor åben verden med Pokémon Legends: Arceus.

For nylig gav Nintendo og udvikleren ILCA os et nærmere kig på det førstnævnte spil. Og selvom interessen naturligvis er størst omkring det helt nye projekt, så er der nok også mange, der glæder sig til at besøge eller vende tilbage til Pokémons fjerde generation, der blandt andet introducerede online multiplayer til serien.

Her er de vigtigste ting, vi lærte inden spillets lancering til Nintendo Switch den 19. november.

Pokémon Brilliant Diamond/Shining PearlPokémon Brilliant Diamond/Shining PearlPokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Visuelt er spillet en blandet pose bolsjer
Da Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl blev præsenteret tidligere på året, herskede der delte meninger om spillets grafiske stil. Fremfor at gå med samme (relativt) detaljerede stil som de nyeste kapitler i serien, har udvikleren i stedet valgt en såkaldt chibi-stil med små, charmerende karaktermodeller. Dermed ligner spillet i høj grad originalen, da dennes firkantede teksturer og grid-baserede landskab også minutiøst er blevet genskabt.

Den lidt sukkersøde stil vil næppe falde i alles smag. Men efter at have set mere gameplay og yderligere screenshots, er jeg alligevel positivt overrasket over, hvad udvikleren har formået at skabe med de simple værktøjer. Flotte lyseffekter og refleksioner vækker de firkantede miljøer til live, og ved nærmere inspektion har teksturerne en overraskende stor detaljegrad.

Kampene ser dog visuelt en smule undervælgende ud. Her har man valgt de samme karaktermodeller som i de nyere spil, og både Pokémon og trænere er langt mere detaljerede. Den visuelle kontrast mellem udforskning og kampe skaber en interessant dynamik ligesom i eksempelvis det originale Final Fantasy VII. Desværre virker selve kampene utrolig statiske. Med mere end 450 Pokémon inkluderet i spillet er det nok vanskeligt at skabe unikke animationer til hver og en. Men vi kan efterhånden godt tillade os at forvente noget mere end den sløje morgengymnastik, der skal gøre det ud for angreb.

Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Åbne miljøer gemmer sig under overfladen
Med en lignende grafisk stil og en identisk historie ligner Shining Peal/Brilliant Diamond på overfladen de originale spil. Men under jorden gemmer der sig en overraskelse. Et stort netværk af tunneler, der løber under hele Sinnoh-regionen, byder ligesom i originalen på en række afvekslende aktiviteter. Det vil sige, du blandt andet kan grave efter ressourcer i et lille minispil og bygge din egen hemmelige base.

Det mest interessante indhold i tunnelerne er imidlertid helt nyt. Sinnoh Grand Underground indeholder en række Pokémon Hideaways, der er store, åbne grotter med lukkede økosystemer. Her kan du udforske jungler, ørkener, vulkanske grotter og meget andet i jagten på sjældne Pokémon, du ikke kan fange andetsteds. Samtidigt er landskabet her ikke placeret på et firkantet net, men er bygget naturligt op, hvilket adskiller det fra resten af eventyret. Da Pokémon også vandrer frit og ikke længere skjuler sig bag tilfældige sammenstød, ligner det derfor forsættelsen af eksperimenterne med åbne miljøer, som blev introduceret i Pokémon Sword/Shield.

Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Multiplayer er kraftigt forbedret
Onlinemulighederne er ikke overraskende blevet forbedrede og strømlinede sammenlignet med det originale Pokémon Diamond/Pearl. I online-hubben The Union Room kan du både vælge mellem et lokalt rum (Bluetooth), så du kan kæmpe med dine venner ligesom i gamle dage med linkkabelet, eller du kan tilgå det globale rum (Wi-fi), der lader dig duellere og bytte Pokémon med trænere fra hele verden.

Samtidig lader spillet dig endelig realisere drømmen om at drage på et ægte (om end begrænset) eventyr sammen med andre Pokémon-trænere, som vi kender det fra den evigt-kørende animationsserie. Det er således muligt at udforske Sinnoh Grand Underground sammen med dine venner. Desværre er der ikke nogen unikke aktiviteter designet med henblik på flere spillere, og det virker lidt spøjst at se en hel række nærmest identiske trænere på skærmen samtidig. Men det er utvivlsomt et skridt i en meget interessant retning.

Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Ikke alt handler om kamp
Som i næsten alle RPG-spil står kamp og udforskning øverst på menuen i Pokémon Shining Peal/Brilliant Diamond. Men det betyder ikke, at der ikke er tid til at hygge sig med de nuttede væsener med den store merchandise-appel. For eksempel kan du tage op til seks Pokémon med dig i parken Amnity Square, hvor græsset må betrædes, og hvor hverken Pokéballs eller hundesnor er påkrævet.

Du kan også deltage i skønhedskonkurrencer med dine Pokémon. Her skal du igennem tre runder, hvor du bedømmes på angreb, fremtræden og dans - det sidstnævnte gennem et simpelt rytmespil. Gameplayet er meget lig de tilsvarende konkurrencer i de originale spil, men visuelt er det i en hel anden liga med farverige animationer og masser af effekter. Som en fin lille bonus kan du nu også designe din egen Pokéball med klistermærker, hvilket leder til forskellige lysende effekter, når de små væsener sættes fri.

Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Mindre forbedringer og ændringer
Meget er sket i løbet af de sidste 15 år siden lanceringen af de originale spil, og heldigvis har ILLC inkluderet en række quality-of-life forbedringer. HM-egenskaber som Cut og Surf, der lader dig overkomme forhindringer og navigere spillets verden, kan nemt tilgås og kræver ikke længere, at de læres som et angreb. I stedet opbevares de i Pokétch- et multifunktionelt digitalur, der oprindeligt var tilgængeligt på Nintendo DS' touchskærm, men nu kan kaldes frem med et knappetryk. Det er herligt at se Pokétch returnere her i smartphonens tidsalder, om end illusionen om et LCD-display ødelægges en smule af nogle lidt for detaljerede sprites, men så er vi også nede i småtingsafdelingen.

Apropos detaljer så lad os få det sidste med. Det nu muligt at få en Pokémon til at følge efter dig, og fremfor at bide dig i haserne, bevæger de sig nu mere realistisk og på forskellige afstand alt efter din fart. Der er dog ikke blot tale om tilføjelser. Det originale spils Game Corner, hvor man kunne spille på enarmede tyveknægte, er blevet fjernet - måske for at leve op til de europæiske standarder, hvor enhver repræsentation af gambling øjeblikkeligt fører til en 18+ aldersvurdering.

Endelig skal det også med, at indhold fra Pokémon Platinum (den opgraderede version af de originale spil) tilsyneladende ikke er inkluderet - da jeg spurgte om det var tilfældet, lød svaret i hvert fald: "Dette er et remake af Diamond/Pearl."

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.