I dag er ritualet med at samle Pokémon-kort blevet erstattet af et klik på en skærm. Det, der engang var en social og fysisk oplevelse, er blevet henvist til et koldt, upersonligt digitalt rum. Og Pokémon Trading Card Game Pocket tager dette til et helt nyt niveau. Måske er det fremtiden. Måske er det mere praktisk. Måske er det mere tilgængeligt. Og på nogle måder er det måske også det. Men i processen mister vi noget, der går langt ud over ren og skær nostalgi for det fysiske.
Et af de mest spændende aspekter ved at samle Pokémon-kort var deres håndgribelige værdi. At holde kortet i hånden, mærke papirets tekstur og se, hvordan lyset ramte det holografiske design. Digital indsamling har bare ikke den samme følelsesmæssige vægt eller nostalgiske værdi. Du kan ikke bytte fysiske kort ved frokosttid på legepladsen eller føle spændingen ved at finde et sjældent kort i en pakke, som nogen har givet dig efter en byttehandel. I Pokémon TCG Pocket er åbning af pakker blevet en automatiseret, sjælløs proces, hvor den eneste belønning ser ud til at være at fylde en virtuel samling, som i sidste ende er bundet til servere, der kan forsvinde når som helst. Og faktisk er de forsvundet tidligere, og det er netop det, der bekymrer os mest (hvis du vil læse mere om det, så klik her).
Det er let at falde i den fælde at tro, at digitaliseringen af Pokémon TCG Pocket er et skridt i retning af tilgængelighed. I teorien kan alle downloade spillet, åbne pakker og samle kort uden at forlade deres hjem. Og det har da en vis tiltrækningskraft. Men hvad de ikke fortæller dig, er, at dette nye format faktisk ikke er mere tilgængeligt. Det er mere profitabelt for virksomhederne, ikke for spillerne. Det, der tidligere var et engangskøb af en fysisk pakke, er blevet til en endeløs række af mikrotransaktioner, hvor hvert klik er en ny udgift.
Selvom spillet annonceres som gratis, er Pokémon TCG Pocket ikke free-to-play, men free-to-start, en lille detalje, der ændrer hele oplevelsen. I starten lader spillet dig åbne et par pakker gratis (to om dagen), men den virkelige barriere viser sig, når du indser, at du skal bruge rigtige penge for at komme videre, vinde og opbygge en konkurrencedygtig samling. Spillet er designet til at presse spillerne til at foretage køb af mikrotransaktioner med løftet om at låse op for eksklusive kort og avancere hurtigere, hvilket forvandler det, der kunne være en sjov oplevelse, til en spiral af udgifter. Det, der tidligere var en fysisk og social udveksling, er blevet til en konstant transaktion. Målet er ikke længere spillet; målet er at bruge penge.
I Pokémon TCG Pocket er forenklingen af spillet endnu et eksempel på, hvordan det digitale nogle gange kan gøre en oplevelse billigere i stedet for bedre. Reglerne er blevet justeret, dit "deck" reduceret, kampene forkortet. Alt er designet til at være hurtigt, umiddelbart og øjeblikkeligt givende, som om den eneste måde at fastholde vores opmærksomhed på er ved at give os små doser af hurtig tilfredsstillelse. Men i den proces har de fjernet meget af det, der gjorde det oprindelige spil specielt.
I Pokémon TCG Pocket er hovedformålet med at vinde en kamp at slå tre af modstanderens Pokémon ud. Hver gang en fjendtlig Pokémon besejres, får du et præmiekort. Dette forenklede system afspejler det originale spil, men med en vigtig forskel: I stedet for seks præmiekort bruges der kun tre. Det gør kampene hurtigere og er overstået på cirka fem minutter, hvilket står i kontrast til de lange, spændende kampe, vi plejede at nyde i det fysiske spil.
EX-kort introducerer en ny dynamik i spillet. Kraftfulde Pokémon som Articuno og Pikachu, der skiller sig ud i startsættet, giver en overlegen præstation ved at give to sejrspoint i stedet for et, når de besejres. Denne funktion kan forkorte kamptiden yderligere og ændre spillernes strategier, da det at møde og besejre en EX-Pokémon kan udgøre mere end 50% af de point, der er nødvendige for at vinde kampen.
En af de mest bemærkelsesværdige ændringer i Pokémon TCG Pocket er ændringen af svagheder og resistens. I det traditionelle spil ville svagheder fordoble den modtagne skade, mens svagheder i Pocket kun tilføjer 20 ekstra skadespoint. Modstand er på den anden side blevet fjernet helt for at forenkle spillets dynamik. Denne ændring, som skulle gøre spillet mere tilgængeligt for nye spillere, forenkler det kun på den værste måde.
I Pokémon TCG Pocket er energisystemet blevet omstruktureret. I stedet for at bruge individuelle energikort introducerer spillet en »Energy Zone«. Dette område fungerer på samme måde som energizoner i andre kortspil. Spillerne kan akkumulere energi i denne zone i løbet af deres tur, hvilket giver mulighed for hurtigere og mere dynamisk styring af de ressourcer, der er nødvendige for angreb.
Decks er også blevet reduceret fra 60 til 20 kort. Denne justering har til formål at gøre kampene kortere og hurtigere ved at fjerne energikort fra bunken for at forenkle bunkeopbygning og spilflow. Selvom dette giver mulighed for mere umiddelbare strategier, får det os til at savne de komplekse strategier, vi plejede at planlægge i det fysiske spil.
Hvad angår digital indsamling, giver Pokémon TCG Pocket dig mulighed for at åbne to gratis kortpakker om dagen og se animationer for at opdage nye kort. Spillet indeholder også holografiske kort og scenekort for en mere fordybende oplevelse. Selvom det forsøger at fange noget af nostalgien ved fysisk indsamling, forbliver oplevelsen helt anderledes.
Endelig indeholder Pokémon TCG Pocket, som det er almindeligt i mobilspil, mikrotransaktioner. Spillere kan købe ekstra pakker og premium-pas for at få adgang til eksklusivt indhold. Selvom spillet bevarer det sociale aspekt med handler og kampe mod venner eller AI, formår det ikke at fange essensen af fysisk, social handel.
Det er virkelig en skam, hvilken retning dette spil har taget. Man kan se, at de har lagt meget hjerte i animationerne og kortdesignene. Men det er en skam, at alle disse anstrengelser overskygges af det eneste formål at tjene penge på spillet i stedet for at give spillerne en oplevelse, der er Pokémon-samlekortets navn værdigt. Man kan se deres intentioner på lang afstand. I stedet for at fokusere på spillerens oplevelse har de fokuseret på at skabe en »pay-to-win« og finde den bedste måde at tilbyde små doser af tilfredsstillelse på, så du vil bruge dine penge, hvilket ikke ville være en dårlig ting, hvis de også bekymrede sig om at skabe en anstændig spiloplevelse. Men det gør de ikke.
Strategien, den langsigtede planlægning, spændingen ved at forvalte ressourcer som energi i dit deck ... det er alt sammen reduceret til et absolut minimum. De har fjernet modstande, skåret bunkerne ned til kun 20 kort og forenklet sejrsbetingelserne. Det, der engang var et tilgængeligt, men dybt taktisk spil, er blevet til et, der belønner hastighed og umiddelbarhed frem for alt andet.
Og derfor vil Pokémon TCG Pocket på trods af alle løfterne aldrig kunne erstatte det, vi havde tidligere, hvis deres eneste mål er at tjene penge og finde ud af, hvordan de kan få spillerne til at bruge så mange penge som muligt, i stedet for at forsøge at glæde dem og tilbyde en værdig oplevelse: spændingen ved at åbne en rigtig kortpakke, handle med venner, tilfredsstillelsen ved at eje noget håndgribeligt, der findes i den virkelige verden. Det er noget, som Pokémon TCG Pocket kunne have opnået. Men det gør det ikke.