
Sony solgte sidste år ikke helt så mange PlayStation 5 konsoller som de havde håbet på, end ikke efter at have sænket deres mål med 4 millioner maskiner, men det betyder ikke, at det japanske selskab lider nogen nød.
I den seneste business report fra Sony, kan man læse at PlayStation 5 generationen er Sony's mest profitable nogensinde. Det er ikke fordi, at alle tidligere PlayStation ejere har konverteret til PlayStation 5, for kun omkring halvdelen af brugerne på PlayStation Network er nemlig stadig på PlayStation 4, men fordi at PlayStation 5 ejere bruger langt flere penge på ekstra indhold og udvidelser til spillene, samt til forskellige services end i den forrige konsolgeneration. En af grundene kan være, at PlayStation 5 spillere spiller flere timer end PlayStation 4 ejere og det kan man måske nok takke Sonys fokus på free-to-play- og live-service spillene for.
Det betyder ikke, at Sony vil tvinge alle deres studier til at lave denne slags spil, selv om det så sådan ud for et par år siden. I rapporten kan man se, at Santa Monica Studios, Insomniac, Asobi, Sucker Punch, Housemarque og Naughty Dog vil fortsætte med historie-drevne single-player spil, mens Firewalk, Bungie, San Diego Studio og Haven vil tage sig af live-service delen.
Det er nok ikke en skidt idé, stadig at have fokus på single-player, når man et andet sted i rapporten kan læse, at Marvel's Spider-Man 2 har solgt mere end 11 millioner eksemplarer, hvilket bestemt ikke er dårligt for at spil, som kun er ude på PlayStation 5.