Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Phantasy Star Online Episode I & II

Phantasy Star Online: Episode 1 & 2

Da de første rygter om en online version af Sega’s største RPG serie begyndte at florere på nettet, var de fleste af den overbevisning at der ikke var tale om andet end rygter.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Da de første rygter om en online version af Sega’s største RPG serie begyndte at florere på nettet, var de fleste af den overbevisning at der ikke var tale om andet end rygter. Phantasy Star serien havde, som de fleste konsol RPG’s, altid kun været singleplayer spil. Sega manglede dog en online titel som skulle lokke alle Dreamcast ejere til at spille over nettet, og snart skulle rygterne vise sig at være sande. Phantasy Star blev en rimelig succes, men var alligevel ikke nok til at redde Sega’s sidste konsol. Nu har spillet via en konvertering fundet vej til Microsofts grønne mastodont, og bliver endnu en gang givet nyt liv, denne gang gennem den imponerende Live service.

HQ

Phantasy Star Online (PSO) er kun et rollespil i den løseste forstand. De primære mål i spillet er den konstante nedslagtning af monstre, så spillerens figur kan stige i levels og dermed kompetence, og jagten på fantastiske items i form af våben, penge og magi. Selvom spillet giver mulighed for at gøre alt dette i spillets singleplayer, er det både sjovere og mere effektivt hvis man danner et team med et par ligesindede spillere, på et af spillets mange online servere.

Sega’s vision for et online spil var altid at samarbejdet skulle være i højsædet. Dette skulle tvinge spillere af alle slags, til at arbejde effektivt sammen så det i sidste ende ville være de mest effektive teams der fik mest ud af spillet. Teamworket fungerer for det meste også godt i praksis, og Sega har virkeligt arbejdet hårdt på at lave et interface der gør det muligt at vedligeholde kontakten med venner og bekendte.

Her på siden testede vi tidligere GameCube versionen af PSO, og Xbox versionen adskiller sig egentligt kun markant fra denne, på et punkt. Pga. Xbox Live pakken er det endeligt blevet muligt at snakke med sine medspillere, og selv om der ligesom i de fleste Live titler er en smule forsinkelse på dialogen, giver det virkeligt spillet en helt ny dimension. De der har spillet andre versioner af spillet, kender til at indtaste små beskeder via spillets indbyggede system, hvis man da ikke har punget ud i dyre domme for et keyboard til spillet. Dette er med Xbox versionen en glemt fortid, og det gør virkeligt spillet til en helt ny oplevelse.

Da der med Xbox versionen af spillet, er tale om en næsten direkte konvertering af GameCube versionen, er der ikke sket meget på den tekniske side siden sidst. Spillet indeholder stadig nogle nye verdner i forhold til Dreamcast versionen, og grafisk er det tydeligt at se, at disse er lavet til en nyere hardware ind Segas afdøde konsol. Det ville dog stadig være synd at kalde spillets grafik flot, og funktionel ville nok snarere være et passende ord at bruge. Ligeledes er musikken lidt til den simple side, og de få melodier og jingles spillet indeholder, lærer man hurtigt at ignorere i jagten på nye items.

Dette er en annonce:

Det uden tvivl største problem for Dreamcast versionen af PSO, var de uduelige tåber som lavede adskillige hacks som praktisk talt gjorde spillet uspilbart for andre. Frygten for at samme skæbne ville overgå Xbox versionen af spillet har været stor lige siden spillets release, og ikke mindst fra undertegnende. Heldigvis synes Sega og Microsoft at have fået problemet under kontrol, ved bl.a. at indføre et system i spillet hvor det er muligt at melde spillere til Sega, hvorefter disse så vil blive nøje gennemgået for snyd. Servicen synes at virke, og kombineret med en konstant sikkerhedsoptimering fra Segas side, skulle den før utopiske drøm og en fair online version af PSO være en realitet.

Lad det være sagt med det samme, PSO holder stadig. På trods af at spillet indeholder nogle underlige begrænsninger, som at man SKAL have en Xbox Live konto selvom man vil spille spillet i singleplayer og at det kun er muligt at spille med europæiske spillere, er her underholdning for alle pengene hvis man er til action kombineret med lidt RPG elementer. Teamworket og yderligere bonusser som alle de begivenheder Sega arrangerer i spillet, samt de ekstra missioner det er muligt at hente, gør kun oplevelsen endnu bedre. Undertegnede vil i midlertidigt endnu engang slutte sig til Toby27 og Rhumb, og begive sig endnu dybere ned i det netværk af huler og smalle passager som kun venter på at blive opdaget.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Utroligt fængende når man er del af et godt team.
-
Kræver selv i singleplayer at man har en Xbox Live konto. Middel grafik og lyd.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Phantasy Star Online: Episode 1 & 2Score

Phantasy Star Online: Episode 1 & 2

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Nielsen

Da de første rygter om en online version af Sega’s største RPG serie begyndte at florere på nettet, var de fleste af den overbevisning at der ikke var tale om andet end rygter.

Phantasy Star Online: Episode 1 & 2Score

Phantasy Star Online: Episode 1 & 2

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Tanggaard

Alt imens online kanonerne buldrer hos både Sony og Microsoft, så er det overraskende nok Nintendo, der er endt med at indtage informationsmotorvejen først.



Indlæser mere indhold