Dansk
Gamereactor
artikler
Valorant

Passion og mindreværdskomplekser: Valorant-producer fortæller om sin utraditionelle vej ind i spilbranchen

Vi har snakket med Arnar Gylfason, Director of Production på Valorant, om udfordringerne og ikke mindst fornøjelserne ved at blive en del af spilindustrien.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Alle veje fører til Rom, lyder et ofte brugt ordsprog. Det er måske rigtigt nok. Men ikke alle veje er lige lette.

Bare spørg Arnar Gylfason. Han arbejder i dag for Riot Games som Director of Production på Valorant - et af de mest populære kompetetive onlineskydespil. Vejen dertil har dog været ganske besværlig. Han har derfor et råd til alle, der drømmer om, at blive en del af spilindustrien:

"Min første anbefaling vil være at få en uddannelse. Det vil gøre det hele lettere. At lære de færdigheder, som udgør et solidt fundament. At vide hvordan tingene fungerer, uanset om det drejer sig om illustrationen, ledelse eller programmering."

Arnar har også et andet råd. Men inden vi når så langt, er det måske værd at følge hans vej ind i branchen.

Dette er en annonce:
Valorant

Fra bøger til fjerne galakser
I slutningen af 2005 læser Arnar Gylfason en annonce fra spiludvikleren CCP Games. To år tidligere udgav det islandske studie MMO-spillet Eve Online, og deres succesfulde rumeventyr har siden da ekspanderet med noget nær lysets hastighed. De har derfor brug for nye medarbejdere, og Arnar ender med at få en stilling som QA-tester.

At Arnar skulle ende i spilbranchen lå ikke ligefrem i kortene. Som 18-årige droppede han ud af uddannelsessystemet for at arbejde i en IT-virksomhed drevet af hans venner.

Virksomheden distribuerede og servicerede Linux-styresystemet i Island, men det var ikke den tekniske side, som Arnar stod for. I stedet hjalp han til med markedsføring, administration og den mere forretningsmæssige side af sagen. Da IT-boblen sprang, og firmaet lukkede, fik han et job hos en forlag, hvor han udførte mange af de samme opgaver.

Dette er en annonce:

Den manglende erfaring inden for branchen fik han dog hurtigt lejlighed til at indhente, fortæller Arnar:

"Jeg kom til på et tidspunkt med eksplosiv vækst. Eve Online voksede hurtigt, CCP som virksomhed voksede meget hurtigt. Derfor var der mange muligheder for at hjælpe til, hvor end der var brug for det. Vi kunne ikke ansætte folk hurtigt nok til at gøre alle de ting, der skulle gøres."

Udviklerens hastige vokseværk endte med at blive en gave. Arnar fik lov til at prøve kræfter med flere forskellige arbejdsopgaver og kunne den vej igennem hurtigt stige i graderne, indtil positionen hed Senior Producer med ansvar for den overordnede vision for Eve Online.

Men selvom han nu sad i kommandostolen, så meldte tvivlen på egne evner sig stadig med jævne mellemrum.

"Jeg havde et massivt mindreværdskompleks. Jeg arbejdede sammen med folk, der havde en baggrund inden for ingeniørvidenskab eller havde arbejdet lang tid med spil. Og jeg følte, at jeg altid var et skridt efter, når det kom til at vide, hvad der skulle gøres. Denne slags bedragersyndrom var helt sikkert noget, som jeg kunne mærke. 'Hører jeg overhovedet til her? Ved jeg, hvad jeg laver?' For at være ærlig, så er der måske en smule af den slags, som aldrig forsvinder."

Det bringer os til Arnars andet gode råd til dem, der gerne vil ind i spilbranchen. For uanset om du har taget den rette uddannelse eller ej, så er der en ting man ikke kan undvære - passionen for spil.

"Jeg tror, det er vigtigt, at du brænder for spil eller for at servicere spillere. Det kan dreje sig om at spille selv, dykke ned i et givent community, arbejde på indieprojekter med dine venner, eller læse om indieprojekter, og hvordan de fungerer. Hvis du ved meget om spillermotivationen og spilleroplevelsen, tror jeg, du har et utrolig stærkt udgangspunkt," lyder hans råd.

Valorant

Kan den nordiske spilbranche udvikle sig?
For overhovedet at komme ind i spilbranchen, skal der selvfølgelig være talentfulde studier, som man kan blive en del af.

Det er der heldigvis i Norden. Men med tanke på, det generelle niveau af IT-parathed, som vi bryster os af her til lands, kan det alligevel undre, at de danske spilstudier ikke pumper det ene AAA-spil ud efter andet.

Særligt når det er præcist, hvad der foregår på den anden side af Øresund, hvor udviklere som Massive Entertainment (The Division), Machine Games (Wolfenstein), Avalanche Studios (Just Cause), Paradox (Crusader Kings) og selvfølgelig DICE (Battlefield) alle har opnået international anerkendelse.

Arnar Gylfason har blandt andet siddet i juryen til Nordic Game Awards, og har gennem sin mange år i branchen fået et solidt kendskab til den nordiske spilbranche.

Hvor han roser de nordiske studier for at producere kreative spil, der spænder alle genrer og målgrupper, så mener han stadig, at der kunne gøres mere for at fremme spilindustrien i de nordiske lande.

"Nogle af de nordiske regeringer gør et rigtig godt stykke arbejde med at fremme innovativ teknologi og spilindustrien. Og nogle af dem gør måske helt ikke så meget, som de kunne. Men jeg tror, at jo mere fokus de kan sætte på spil, desto bedre. Det er en af de sjældne brancher, hvor værdien langt kan overgå organisationens størrelse. Et hold på 100 mennesker kan lave et spil, som 100 millioner spiller og betaler for. Så der er potentielt store gevinster at hente."

Nu er det selvfølgelig langt fra alle spil, der skovler millioner ind. Men det gør heller ikke noget ifølge den nuværende producer på Valorant. For selv mislykkede spil fører til værdifulde erfaringer, og jo flere der laver spil, desto større bliver den samlede talentmasse også. Og lykkes det at etablere et eller flere større studier, kan deres indflydelse sprede sig som ringe i vandet.

"Dette er spekulation, men når man har et stort studie som DICE i Sverige, fungerer det som en inspiration. Det er lidt som et stort træ, der sår agern omkring sig. Men du er nødt til at have den start, der giver dig mulighed for at få erfaring. Og jeg tror, vi har noget af det i Norden - såsom CCP Games og IO Interactive."

Valorant

Betydningen af spillernes respons
Efter otte år hos CCP Games pakkede Arnor Gylfason i 2013 taskerne og drog til Los Angeles. Her fungerede han som Product Manager på Riot Games' ultrapopulære MOBA League of Legends, inden han i 2017 fik en lignende rolle på Project A - det hemmelige spil, der senere skulle blive til Valorant.

Det kompetetive skydespil udkom i 2020 og fik af anmelderne ros for sit intense, taktiske gameplay og udvalget af forskellige agenter, der alle havde hver deres unikke spillestil og evner. Spillerbasen voksede efterfølgende hurtigt, men det betyder også, at det er en kompleks opgave at lede spillets produktion.

"På Valorant er alting stort. Teamet er stort, hvilket betyder leder kompliceret kommunikation, komplekse arbejdssystemer og meget styring af distribuerede udviklerhold. Selve produktionens omfang er enormt. Samtidig har du en meget stor spillerbase. Det er meget kompliceret at gå fra, hvad vores spillere har brug for og ønsker - hvilket i sig selv ikke er let at identificere - til at udtænke funktionen og operationalisere dens udvikling. Det er næsten som at forsøge at kortlægge et neuralt netværk i din hjerne, men med lukkede øjne," forklarer Arnar Gylfason.

I løbet af de seneste år har det trukket en del overskrifter, når passionerede spilere lader sig rive med og kommer med hårde udfald mod udviklere og andre fans på sociale medier. Det er selvfølgelig et problem.

Men den meget fokus på den negative respons skygger til dels også for, at langt størstedelen af spillerne benytter sociale medier og andre kanaler til at dele deres begejstring over deres yndlings spil. Ifølge Arnar Gylfason er den begejstring og glæde, hvad der gør det værd at arbejde i den til tider intense spilbranche.

"Glade spillere er grunden til, at jeg arbejder med spil. At se spillere engagere sig i noget, vi laver til dem, og se, at det virker. Eller selv når det ikke virker, at lære af det og være i stand til at fikse det og bringe noget tilbage, som de elsker. Det er belønningen."

Og ifølge den ledende producer, er der da også masser af årsager til, at fans af Valorant skal komme i godt humør i løbet af 2023, fortæller han afslutningsvist, da vi spørger ind til, hvad der er i vente.

"Vi har et par ting i ærmet, som vi ikke har annonceret, og som jeg håber både vil overraske og glæde spillerne i de kommende måneder og resten af året. Jeg ville ønske, jeg kunne være mere specifik omkring det, men jeg tror, det er en af de ting, hvor du er nødt til at stole på mig og tjekke ind om et par måneder for at se, om vi har holdt det løfte. Men alt i alt tror jeg, at det bliver det mest spændende år, vi har haft siden lanceringen."

Valorant

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold