Outcast er Infogrames nye bud på hvordan et ægte 3D spil skal sættes sammen, og meget tyder på at de har fat i noget af det rigtige. Spillets tekniske side ser brillierende flot ud med en smooth og fantastisk effektfuld 3D grafik. Men noget af det bedste er nok spillets enorme volumen. Det er nemlig stort, rigtig stort, med miljøer der strejker sig så langt øjet rækker. Man vil kunne stå på skrænten af en klippe og kigge ned i en dal, hvor et milevidt landskab, folder sig ud under ens føder. Lyder imponerende ikke, det skulle det også gerne være.
Hemmeligheden bag disse enorme baner, hvor der heller på noget tidspunkt vil være ophold pga. loading ligger i opbygningen af 3Dmiljøet. Det ikke længere opbygget af polygoner, men derimod af voxels. Hermed er dørerne slået på for at kunne lave yderst komplekse, detaljerede og store karakterer.
Outcast foregår i en parallel verden, meget lig jorden, hvor man som Cutter Slade, spillets helt, bliver kastet gennem en rift i rummet for at udforske den parallelle verden, og på den måde komme de aliens i forkøbet, der truer med at indtage jorden. Men for at kæmpe dem, er det nødvendigt at forstå dem og de teknikker de bruger for at opnå deres mål. Dette er nu din opgave.
Du vil i Outcast både få muligheden for at både at slås med diverse supervåben, samt have interaktion med omgivelserne og de karakterer der findes. Man skal her snakke med den parallelle verdens mange mytiske skabninger for at opnå den nødvendige viden for at komme videre.
Om gameplayet i Outcast er ligeså imponerende som grafikken skal jeg ikke kunne sige noget om, men selvom dette ikke skulle være tilfældet, er der alligevel tale om et flot og anderledes spil fra Infogrames.
Outcast skulle være på gaden i løbet af sommeren.