Dansk
Gamereactor
nyheder
Elden Ring

FromSoftware-udviklere har oplevet systematisk overarbejde

En ny rapport kaster nyt lys over ringe arbejdsforhold hos studiet bag Elden Ring.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Tidligere på året slap der nyt ud omkring arbejdsforholdene hos FromSoftware, og det skete via en række anonyme udmeldinger fra nuværende og tidligere medarbejdere, der blandt andet kunne fortælle om ringe kompensation for overarbejde, systematisk overarbejde og faste størrelser blandt divers studier såsom ekstra dårlige forhold for kvindelige ansatte, der blandt andet direkte forlod virksomheden i forbindelsen med fødsler.

Tidligere var det dog svært at verificere disse udmeldinger, så nu har GamesIndustry gravet lidt i sagen, og kan nu bekræfte at førnævnte udmeldinger er korrekte. Selvom at FromSoftware generelt holder sig indenfor den japanske arbejdsmarkedslovgivning, der eksempelvis kan holde på ansatte frem til eksempelvis kl. 21, så siger de ansatte at der generelt forekommer "crunch":

"During critical periods of game releases, I often had to work early mornings and overtime for two to three months."

Desuden bliver ansatte i de fleste tilfælde ikke kompenseret for overarbejde, da dette er "inkluderet i hovedlønnen", dog er der tilfælde hvor ansatte er blevet kompenseret, dog "half of our usual hourly rate". Som regel i Japan forøges lønnen efter midnat, men her forringes den.

Til sidst har ansatte også klaget over alt, alt for løn:

"Those employees can expect, according to data on Career Connection, an average yearly salary of ¥3.41 million (equivalent to just shy of $25,000) - significantly less than the ¥5.2 million ($38,000) employees at the comparably sized Atlus take home."

Elden Ring

Relaterede tekster

Elden RingScore

Elden Ring

ANMELDELSE. Skrevet af Stefan Briesenick

Ventetiden er endelig overstået, og FromSoftware byder nu velkommen til Tarnished Souls-fans. Her er The Lands Between.



Indlæser mere indhold