Dansk
Gamereactor
nyheder

Nyt studie konkluderer at tid brugt på computerspil ikke påvirker humøret

Forskerne fra Oxford University fandt hverken positive eller negative effekter.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

I løbet af tiden har computerspil fået æren og ikke mindst skylden for mangt og meget. På den ene side er vi blevet fortalt, at spil gør os til frådende voldpsykopater og hamrer IQ'en helt i bund, mens andre har argumenteret for, at spil gør os både klogere og mere empatiske.

Nu viser det sig så, at spil reelt ikke har den store effekt - i hvert fald når det kommer til indflydelsen på humøret. Sådan lyder konklusionen i et stort studie fra Oxford University. Her undersøgte forskerne, om den tid som forsøgspersonerne brugte på at spille spil havde nogen sammenhæng med deres selvrapporterede mentale tilstand i en periode på seks uger, og konklusionen blev altså negativ.

"The scale of the study provided strong evidence for the lack of an effect on wellbeing," fortæller Andy Przybylski, en af studiets forfattere til den britiske avis The Guardian. "With 40,000 observations across six weeks, we really gave increases and decreases in video game play a fair chance to predict emotional states in life satisfaction, and we didn't find evidence for that - we found evidence that that's not true in a practically significant way."

Det skal dog siges, at psykologiske studier af computerspils psykologiske effekter, lider under manglen på studier over længere tid, samt en masse metodologiske begrænsninger, særligt i forhold til at isolere effekter. Nogen endelig konklusion, kan vi derfor på ingen måde drage på baggrund af studiet.

Nyt studie konkluderer at tid brugt på computerspil ikke påvirker humøret


Indlæser mere indhold