Battlefield 2042's lancering er nærmest en saga for sig, men lad os bare sige at antallet af aktive spillere er faldet så drastisk, at der nu er ældre titler der har langt flere spillere, end dette nyeste kapitel fra oktober sidste år.
Ikke nok med det, DICE har også skubbet de afgørende rettelser der skal til for at fremtidssikre spillet, og der er lige nu kun halvhjertede ETA's på disse opdateringer. Som insider Tom Henderson slår fast i en artikel hos Xfire, så har EA's ledelse anerkendt katastrofen på et såkaldt "Town Hall"-møde internt i organisationen, hvor hele DICE-holdet var til stede.
Her snakkede EA's Chief Studios Officer, Laura Miele, om lanceringen, og identificerede tre faktorer, der har været med til at gøre spillet til en fiasko.
"It's really important to acknowledge when we have misses. This is certainly the case with the Battlefield launch, which failed to meet the expectations of our players, and also clearly missed our own expectations," sagde hun til deltagerne i mødet.
Den ene faktor er Frostbite-grafikmotoren, der blev opdateret midt i udviklingen, den anden er COVID-19 der tvang medarbejderne til at arbejde hjemmefra, og den sidste er, ganske overraskende, Halo Infinite. Ja, EA mener at fordi Halo Infinites multiplayer udkom i beta kort efter, og bød på en langt mere poleret multiplayer-oplevelse, så skadede det yderligere Battlefield 2042's ry blandt spillere.
"According to Miele, the comparison between both games was not favourable because Halo Infinite was a very polished title whereas Battlefield 2042 contained bugs and wasn't as polished," skriver Henderson.