Dansk
Gamereactor
nyheder
Tunic

Indie-udgiver siger at budgetterne på selv de mindste spil er eksploderet

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

I løbet af PS3/Xbox 360-æraen så vi hvad der nu bliver kaldt indie-revolutionen, hvor de basale værktøjer der bruges til at bygge selv ret tidssvarende spil blev så lettilgængelige og billige, at små hold med begrænset erfaring kunne udvikle og udgive deres egne spil.

Siden da har vi set en konstant voksende antal små studier, og sågar enkelte spiludviklere, der giver sig i kast med at lave spil fra bunden selv, men også her på indie-scenen er der gået inflation i budgetterne.

I et interview med IGN fortæller ægteparret bag indie-udgiveren Finji, der hjælper med at realisere små projekter som Chicory og det kommende Tunic, at budgetterne er blevet alt for store for selv de helt små titler:

"Our budgets are ridiculous now. Five years ago, I'm like, 'Oh, I can make a game for a million dollars.' And that was crazy then. And [now] I'm like, 'I can't make this for under four [million]', which is crazy because it's so much money, and then you do the math on how many units that is."

Desuden siger de, at det kun bliver sværere fordi indie-udviklere primært kun kan tage $10-20 for deres spil, eftersom dette er blevet den etablerede "indie-pris":

"The number of indies that hit 100,000 copies is still a very, very, very small fraction. So, that's what we're bumping up against. Things take forever to make. And it's really, really, really hard to cut graphical corners or polish corners. We don't have 15 environment artists to fill up this beautiful, lush world. So, how can we do it?"

Det lader til at selvom værktøjerne er mere tilgængelige, så er forbrugernes forventninger steget også.

Tunic

Relaterede tekster

9
TunicScore

Tunic

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Fischer

Bag den charmerende Zelda-lignende facade gemmer sig et modbydeligt svært spil. Holder denne "cute Souls-like"?



Indlæser mere indhold