Northern Journey

Northern Journey

En enkelt nordmand smed i 2021 Skyrim, Doom, Souls og Zelda i en blender og begik et lille, syret mesterværk.

Jeg føler, at folk ofte anvender udtryk som "hidden gem" lidt misvisende om indie-spil, der egentlig har en okay sjat anmeldelser og solide salgstal bag sig. Men i Northern Journeys tilfælde, mener jeg, at den slags udtryk er helt berettiget. Spillet udkom i 2021, men det var først nu, i starten af 2023, at jeg blev gjort opmærksom på dets eksistens takket være en glødende Resetera-tråd. Det har lige knap 1000 brugeranmeldelser på Steam, og en hurtig Google-søgning bekræfter, at det ikke kan prale af meget mere end ganske få kritikeranmeldelser og videoer, der omhandler det. Derfor vil jeg nu gøre min del for at overbevise GR-folket om, hvorfor det helt klart kan anbefales at smide mindre end en hundredemand og i omegnen af 10 timer af sit liv efter det, og i samme omgang støtte en ekstremt talentfuld norsk spiludvikler.

Hvordan beskriver man Northern Journey? En tilfældig Steam-bruger nailede det egentlig ret godt med følgende korte anbefaling: "If David Lynch directed an Elder Scrolls game". Ja, Skyrim er såmænd nok det spil, man først kommer til at tænke på, når man begynder at spille Northern Journey, som frem for alt handler om udforskning af en udpræget nordisk verden. Dunkle skove, mørke huler, grumsede sumpe, dybe fjorde, tågebelagte bjerge - verdenen føles kold, barsk og undertrykkende, men også melankolsk takket være det fantastisk stemningsfulde og til tider dystre soundtrack, der byder på unikke tracks for hvert af spillets områder. Det ligner, at spillet er skabt i Elder Scrolls' Creation Engine, selvom det vist nok er Unreal Engine 4, dog føles det hele mere "håndlavet".

Northern Journey
Northern JourneyNorthern JourneyNorthern Journey

Vi kan jo nok godt alle blive enige om, at nyere Elder Scrolls-spil med deres store, åbne verdener sjældent byder på det mest spændende og sofistikerede level design fra det ene øjeblik til det andet. Det gør Northern Journey derimod takket være dets skarpt fokuserede, linære design (semi-åbne områder forekommer, men der er altid én korrekt vej frem), som synes at hente inspiration fra både Zelda og Souls. Førstnævnte fordi man ofte skal finde nøgler, hjul, håndsving og lignende genstande for at åbne op for låste områder. Sidstnævnte fordi man støder på døre, der kun åbner fra modsat side; fordi man hele tiden skaber tilfredsstillende smutveje mellem områder ved at skubbe stiger ned, sætte elevatorer i gang, anvende ziplines osv.; fordi man af og til skal bakse med klumsede platforming-sektioner; og fordi spillets karakterer er kryptiske i både tale, ledetråde og motiver.

Det er også derfor, det giver ganske god mening ligesom førnævnte Steam-bruger at forestille sig David Lynch som spillets instruktør. Northern Journey er trippy, til dels på grund af de kryptiske karakterer, spillets sorte humor og den gennemsyrende småcreepy atmosfære, men også fordi verdenen er smurt ind i lige så meget mystik som tåge, i og med at udvikleren trækker kraftigt på nordisk folklore (tænk hekse, trolde og lignende).

Er spillet så et mesterværk i en "perfekt" forstand? Absolut ikke. Ikke alle spillets områder er af samme kvalitet, bosskampe kan være dødfrustrerende, og kampsystemet kan i det hele taget bedst beskrives som "janky". Man render rundt i førsteperson og anvender projektilvåben såsom slangebøsser, buer og kasteøkser til at aflive alverdens kryb (har du fobi overfor den slags, er dette IKKE et spil for dig). Kampsystemet giver kraftige associationer til Doom, Quake, Unreal Tournament og lignende spil på grund af spillerens hurtige bevægelse og de mange liv- og ammunitionscontainere, som er spredt ud over omgivelserne. Men fjender er også lynhurtige, de hopper som længdespringere og suger livet ud af dig på ingen tid, så det bliver ofte noget med, at man spurter febrilsk frem og tilbage med blodtørstige kæmpemyg, igler og andet godt i hælene, mens man lader sin armbryst, hvorefter man lige har et sekund til at vende sig om og forsøge at ramme plet med et lille, upålideligt sigtekorn.

Northern Journey
Northern JourneyNorthern Journey

Det er også derfor, at jeg vil råde dig til at gemme OFTE. Spillet gemmer nemlig ikke automatisk, det er op til spilleren at huske, men heldigvis er det super nemt og hurtigt at quicksave på tasten 5. I øvrigt er spillet virkelig godt optimeret og kører glimrende på ældre- eller uegnet hardware.

Northern Journey er ikke bare Skyrim på svampe. Selvom inspirationerne er tydelige, formår spillet at skabe sin egen, efter min mening ufatteligt dragende identitet. Verdenen er så fascinerende, og level designet i store dele af eventyret så engagerende, at man er villig til at tilgive udvikleren det halvbagte kampsystem. Grundlæggeren af solostudiet Slid Studio, en nordmand ved navn Øystein, er virkelig en man bør holde øje med fremover, og han fortjener meget mere opmærksomhed for den lille uslebne diamant, han har lagt på Steam. Det perfekte spil til en regnfuld dag og en dampende kop kaffe ved siden.

9 / 10
+
Fantastisk atmosfære, unik og dragende identitet, stemningsfuld musik, forrygende level design i store dele af spillet