"Byen lå neonbelyst under mine fødder. En bristeklar byld fyldt med rådne mennesker, som kun tænker på deres egen rigdom. Sker det på bekostning af deres naboer, er det bare noget, man tager med. Jeg lænser disse bylder. Jeg er desinfektionen, som spænder ben for disse magtfulde mennesker og deres planer for verdensherredømme." Sådanne hårdkogte sætninger er Nobody Wants to Die fyldt med. Spillet er et hardcore detektivspil og en af de bedste oplevelser, jeg har haft med et spil i år. Nobody Wants to Die er dukket op under radaren, men det fortjener at blive beskrevet, og det vil jeg nu gøre. Nobody Wants to Die er udviklet af Critical Hit Games og kan spilles lige nu på PlayStation 5, Xbox Series X og Series S samt Microsoft Windows.
Vi skriver året 2329, og menneskeheden har løst gåden om uendeligt liv. Man begyndte at overføre hjerner til nye kroppe, så man kunne leve videre i unge og friske kroppe, når ens gamle gav op. Dette fik virksomheder dog hurtigt ødelagt, da det blev dyrere og dyrere at få de bedste kroppe. Det blev fra politisk side også gjort ulovligt at tage sit eget liv, da man i princippet bare ødelagde en velfungerende krop, og når ens hjerne så blev downloadet til den nye krop, blev man straffet hårdt. Ikke nok med det, men alle har obligatorisk pligt til at gå til psykolog, da de fleste kan huske, hvordan deres kroppe døde. Så hvis man døde i en brand, ville man sikkert føle en stor fobi for ild i den nye krop, man har fået. Derfor render de fleste folk rundt med blødende traumer, som man skal arbejde på at bearbejde, og denne proces kan vare hundrede år, da man jo får nye traumer, hver gang man dør.
I 2329, hvor Nobody Wants to Die foregår, er det blevet så dyrt at få bare en middelmådig krop, at folk ikke har penge til det mere. Har man ikke det, kommer ens hjerne i det, der bliver kaldt en hjerne-bank, hvor man bliver opbevaret, indtil der er en krop. Det er superdystopisk, men en fantastisk præmis for en historie, som er mørk og voksen. Jeg var fanget fra første færd, da New York i 2329 er fyldt med intriger og magthungrende mennesker, der kun tænker på, hvordan de kan få mere.
Man spiller som politidetektiv James Karra, som er i gang med sin fjerde krop og som er en af de eneste ærlige mennesker tilbage i byen. Detektiv Karra er traumatiseret af begivenheder, han har oplevet i andre kroppe, og er derfor blevet alkoholiker og afhængig af medicin, som skal holde ham fra at gå helt i hundene. Første gang man møder ham i spillet, er han på kanten til at blive smidt ud af politistyrken og får kun lov til at fortsætte, hvis han får en ny partner, Sara Kai, som i starten er mere en modstander end en partner. De to bliver dog rodet ind i New Yorks elites magtspil, og de ender med kun at kunne stole på hinanden, mens byens rådne kerne bliver blotlagt. Det er en fantastisk præmis og meget fascinerende at se udspille sig. Det er lidt som at skære i et løg, hvor flere og flere lag af kriminalitet og ondskab åbenbarer sig, jo længere man kommer ind mod kernen af løget. Historien er fantastisk integreret i spildesignet, og jeg har sjældent set spil, der gør de to ting bedre end Nobody Wants to Die.
Man spiller som førnævnte politidetektiv James Karra, og spillet går i princippet ud på at løse mordgåder og tage valg i løbet af historien, som har indflydelse på spillet. Jeg vil sammenligne det med detektivdelene i Batman Arkham-spillene og i mindre grad også det, Geralt gør i The Witcher 3: Wild Hunt. Man skal undersøge forskellige gerningssteder og igennem brug af forskellige remedier finde ud af, hvad der er foregået. Detektiv Karra har en dims på sin arm, som gør, at han kan rekonstruere hændelsesforløb og derved gå tilbage i tiden igennem de spor, han opsamler. Han kan derudover bruge UV-lys til at se, hvor blod kommer fra, og røntgen til at læse folks hjerner og på den måde identificere ofrene, som han møder på sin vej. Jeg tænkte i starten, at det var underligt, at de mennesker, som var ofrene, var ukendte for mig, men Detektiv Karra beskriver dem meget godt, mens han opsporer deres skæbner på jagt efter sandheden. Det er fantastisk underholdende, og den korruption og råddenskab, han optrevler, er fascinerende at opleve. Derfor er historien heller ikke for børn, og det er ikke småting, de rige og magtfulde foretager sig bag lukkede døre.
Når man så har fundet ud af, hvad der er sket et givent sted, skal man vælge, hvad Detektiv Karra gør med de informationer, han har fundet, så man får hele tiden valg, som tydeligvis vil få indflydelse på spillet på et senere tidspunkt. Det er nemlig en farlig hvepserede, man stikker fingrene ind i ved at grave i de magtfuldes hemmelige livsstile, som vil skaffe Detektiv Karra farlige fjender, der vil ham til livs. Det er så fedt, og der er så mange plottwists i løbet af spillet, at man aldrig ved, hvad der er lige om hjørnet. Jeg har meget sjældent været så godt underholdt og så spændt på at komme videre i handlingen som i Nobody Wants to Die. Dialogen er klassisk film noir, og det er tydeligt, at Detektiv Karra har lånt en masse fra Humphrey Bogart og de film, han var med i midten af nittenhundredetallet. Så kan man lide hårdkogt dialog, er der masser af det i Nobody Wants to Die, og det er fantastisk skrevet. Det minder lidt om Telltales gamle serier på nogle punkter, men har så mange facetter, at man må tage hatten af for Critical Hit Games. Også er spillet gudesmukt, hvilket slet ikke skader.
Nobody Wants to Die er et af de flotteste spil, jeg længe har set. New York i 2329 er mørk og fyldt med neonlysets skingre farver. Det minder en om Blade Runner-filmene, bortset fra at det hele har en følelse af, at det foregår i 1940'erne, hvorfor jeg også sammenligner det med de klassiske noir-film. Man ser ikke mange karakterer, og det er mest omgivelserne, der er i fokus, og på det punkt er Nobody Wants to Die som et førstepersons eventyrspil, men når tingene ser så flotte ud, gør det ikke meget. Mange af de samtaler, man har, foregår igennem ens øresnegl, hvor især Sara er en stor hjælp, når man skal finde ud af sandheden. Det er nok også her, jeg har fundet den eneste anke, nemlig at stemmeskuespillet for visse bipersoner ikke er helt på højde med hovedpersonernes stemmeskuespil, hvilket godt kan tage en lidt ud af handlingen, men det er heldigvis sjældent.
Nobody Wants to Die fortjener al den opmærksomhed, det kan få. Dette spil er fantastisk, og er man bare lidt til en fed historie og en tjæretyk stemning, så er Nobody Wants to Die et must-play. Det er en fantastisk rejse ind i storbyens betændte undergrund.