Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Nobody Wants to Die

Nobody Wants to Die

Claus leverer sin dom over Critical Hit Games' cybernoir-mysterie, og med en second opinion tilknyttet også!

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

"Byen lå neonbelyst under mine fødder. En bristeklar byld fyldt med rådne mennesker, som kun tænker på deres egen rigdom. Sker det på bekostning af deres naboer, er det bare noget, man tager med. Jeg lænser disse bylder. Jeg er desinfektionen, som spænder ben for disse magtfulde mennesker og deres planer for verdensherredømme." Sådanne hårdkogte sætninger er Nobody Wants to Die fyldt med. Spillet er et hardcore detektivspil og en af de bedste oplevelser, jeg har haft med et spil i år. Nobody Wants to Die er dukket op under radaren, men det fortjener at blive beskrevet, og det vil jeg nu gøre. Nobody Wants to Die er udviklet af Critical Hit Games og kan spilles lige nu på PlayStation 5, Xbox Series X og Series S samt Microsoft Windows.

Vi skriver året 2329, og menneskeheden har løst gåden om uendeligt liv. Man begyndte at overføre hjerner til nye kroppe, så man kunne leve videre i unge og friske kroppe, når ens gamle gav op. Dette fik virksomheder dog hurtigt ødelagt, da det blev dyrere og dyrere at få de bedste kroppe. Det blev fra politisk side også gjort ulovligt at tage sit eget liv, da man i princippet bare ødelagde en velfungerende krop, og når ens hjerne så blev downloadet til den nye krop, blev man straffet hårdt. Ikke nok med det, men alle har obligatorisk pligt til at gå til psykolog, da de fleste kan huske, hvordan deres kroppe døde. Så hvis man døde i en brand, ville man sikkert føle en stor fobi for ild i den nye krop, man har fået. Derfor render de fleste folk rundt med blødende traumer, som man skal arbejde på at bearbejde, og denne proces kan vare hundrede år, da man jo får nye traumer, hver gang man dør.

Nobody Wants to Die
Dette er en annonce:
Nobody Wants to Die

I 2329, hvor Nobody Wants to Die foregår, er det blevet så dyrt at få bare en middelmådig krop, at folk ikke har penge til det mere. Har man ikke det, kommer ens hjerne i det, der bliver kaldt en hjerne-bank, hvor man bliver opbevaret, indtil der er en krop. Det er superdystopisk, men en fantastisk præmis for en historie, som er mørk og voksen. Jeg var fanget fra første færd, da New York i 2329 er fyldt med intriger og magthungrende mennesker, der kun tænker på, hvordan de kan få mere.

Man spiller som politidetektiv James Karra, som er i gang med sin fjerde krop og som er en af de eneste ærlige mennesker tilbage i byen. Detektiv Karra er traumatiseret af begivenheder, han har oplevet i andre kroppe, og er derfor blevet alkoholiker og afhængig af medicin, som skal holde ham fra at gå helt i hundene. Første gang man møder ham i spillet, er han på kanten til at blive smidt ud af politistyrken og får kun lov til at fortsætte, hvis han får en ny partner, Sara Kai, som i starten er mere en modstander end en partner. De to bliver dog rodet ind i New Yorks elites magtspil, og de ender med kun at kunne stole på hinanden, mens byens rådne kerne bliver blotlagt. Det er en fantastisk præmis og meget fascinerende at se udspille sig. Det er lidt som at skære i et løg, hvor flere og flere lag af kriminalitet og ondskab åbenbarer sig, jo længere man kommer ind mod kernen af løget. Historien er fantastisk integreret i spildesignet, og jeg har sjældent set spil, der gør de to ting bedre end Nobody Wants to Die.

Man spiller som førnævnte politidetektiv James Karra, og spillet går i princippet ud på at løse mordgåder og tage valg i løbet af historien, som har indflydelse på spillet. Jeg vil sammenligne det med detektivdelene i Batman Arkham-spillene og i mindre grad også det, Geralt gør i The Witcher 3: Wild Hunt. Man skal undersøge forskellige gerningssteder og igennem brug af forskellige remedier finde ud af, hvad der er foregået. Detektiv Karra har en dims på sin arm, som gør, at han kan rekonstruere hændelsesforløb og derved gå tilbage i tiden igennem de spor, han opsamler. Han kan derudover bruge UV-lys til at se, hvor blod kommer fra, og røntgen til at læse folks hjerner og på den måde identificere ofrene, som han møder på sin vej. Jeg tænkte i starten, at det var underligt, at de mennesker, som var ofrene, var ukendte for mig, men Detektiv Karra beskriver dem meget godt, mens han opsporer deres skæbner på jagt efter sandheden. Det er fantastisk underholdende, og den korruption og råddenskab, han optrevler, er fascinerende at opleve. Derfor er historien heller ikke for børn, og det er ikke småting, de rige og magtfulde foretager sig bag lukkede døre.

Dette er en annonce:
Nobody Wants to Die
Nobody Wants to DieNobody Wants to Die

Når man så har fundet ud af, hvad der er sket et givent sted, skal man vælge, hvad Detektiv Karra gør med de informationer, han har fundet, så man får hele tiden valg, som tydeligvis vil få indflydelse på spillet på et senere tidspunkt. Det er nemlig en farlig hvepserede, man stikker fingrene ind i ved at grave i de magtfuldes hemmelige livsstile, som vil skaffe Detektiv Karra farlige fjender, der vil ham til livs. Det er så fedt, og der er så mange plottwists i løbet af spillet, at man aldrig ved, hvad der er lige om hjørnet. Jeg har meget sjældent været så godt underholdt og så spændt på at komme videre i handlingen som i Nobody Wants to Die. Dialogen er klassisk film noir, og det er tydeligt, at Detektiv Karra har lånt en masse fra Humphrey Bogart og de film, han var med i midten af nittenhundredetallet. Så kan man lide hårdkogt dialog, er der masser af det i Nobody Wants to Die, og det er fantastisk skrevet. Det minder lidt om Telltales gamle serier på nogle punkter, men har så mange facetter, at man må tage hatten af for Critical Hit Games. Også er spillet gudesmukt, hvilket slet ikke skader.

Nobody Wants to Die er et af de flotteste spil, jeg længe har set. New York i 2329 er mørk og fyldt med neonlysets skingre farver. Det minder en om Blade Runner-filmene, bortset fra at det hele har en følelse af, at det foregår i 1940'erne, hvorfor jeg også sammenligner det med de klassiske noir-film. Man ser ikke mange karakterer, og det er mest omgivelserne, der er i fokus, og på det punkt er Nobody Wants to Die som et førstepersons eventyrspil, men når tingene ser så flotte ud, gør det ikke meget. Mange af de samtaler, man har, foregår igennem ens øresnegl, hvor især Sara er en stor hjælp, når man skal finde ud af sandheden. Det er nok også her, jeg har fundet den eneste anke, nemlig at stemmeskuespillet for visse bipersoner ikke er helt på højde med hovedpersonernes stemmeskuespil, hvilket godt kan tage en lidt ud af handlingen, men det er heldigvis sjældent.

Nobody Wants to Die fortjener al den opmærksomhed, det kan få. Dette spil er fantastisk, og er man bare lidt til en fed historie og en tjæretyk stemning, så er Nobody Wants to Die et must-play. Det er en fantastisk rejse ind i storbyens betændte undergrund.

HQ
Nobody Wants to Die
Nobody Wants to Die
Nobody Wants to Die
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Fantastisk historie hele vejen igennem, gudesmuk grafik, designet er simpelt men holder, tyk og effektiv noir-stemning.
-
Lidt middelmådigt stemmeskuespil hist og her ødelægger indlevelsen.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Ben Lyons

Jeg tror, vi lige har fundet årets mest polariserende spil. På samme måde som Ninja Theorys Senua's Saga: Hellblade II er Critical Hit Games' Nobody Wants to Die også et spil, der handler mindre om at være en traditionel spiloplevelse og mere om at være en immersive historie. Ja, det betyder, at det har både mange højdepunkter og mange lavpunkter.

Sat i en dystopisk cyberpunk-noir version af New York City i år 2329 følger vi en hærdet detektiv, der påtager sig opgaven med at opklare en snørklet og kompleks række mord, der rammer byens rigeste og mest magtfulde personer. I det 24. århundrede er døden ikke så let at komme til som i Altered Carbon-lignende stil, hvor de rige kan overføre deres bevidsthed mellem kroppe ved hjælp af avanceret teknologi kaldet Ichorite. Problemet er, at en sindssyg person gør sig umage for at give mange af de mest indflydelsesrige personer i byen deres såkaldte "endelige død", hvilket betyder, at deres Ichorite bliver ødelagt, og de har ingen data eller eksistens, der kan overføres mellem menneskekroppe. Det er her, Karra kommer ind i billedet, da han efter at have påtaget sig en opgave for politichefen på stedet for et højt profileret mord, konkluderer, at noget mere er på spil, og begiver sig ud for at finde ud af, hvad der sker.

Når det kommer til detektivhistorier, er Nobody Wants to Die fantastisk. Det har stor narrativ dybde og færdighed, der vækker en historie til live, som du ønsker at følge og udforske. Karaktererne er troværdige og virkelige, sagen er snoet og mørk og får dig konstant til at stille spørgsmål ved, hvad der er sandt og falsk, og verdenen er bemærkelsesværdig, med Critical Hit Games, der præsenterer en virkelig imponerende version af NYC, en version der ville få enhver Blade Runner-fan til at skælve. Der er nogle kerneelementer i Nobody Wants to Die, der løfter dette spil til store højder, men det er også det største problem, spillet står overfor: alt det andet holder det tilbage.

Mens du sidder i Karras flyvende bil og ser den endeløse neonoplyste New York City skyline og bliver overvældet af dens visuelle detaljer, begynder du efter 30 minutter at ønske dig mere i gameplay-mæssig forstand, og ærligt talt kæmper Nobody Wants to Die med at levere dette. Det meste, som dette spil tilbyder spilleren, er kriminalitetsopklaringssystemerne, som i bund og grund ser dig vandre rundt i lukkede områder, interagere med markerede objekter på en meget lineær måde for at afkode mysteriet hver krimiscene rummer og derefter samle det sammen med det tidsmanipulerende Reconstructor-værktøj. Effektivt set indsamler du data og information og kan derefter afspille, hvordan handlingerne de implicerer ville udfolde sig, indtil du har genskabt forbrydelsen fuldt ud, hvilket gør det muligt for dig at finde detaljer, der ellers kunne være gået tabt. Dette er en fascinerende mekanik, men den bliver bare ikke brugt på en fascinerende måde.

Der er meget begrænset spilleragentur i Nobody Wants to Die. Det er ikke et spil, hvor du selv skal opklare mysteriet, som i L.A. Noire. Når du interagerer med objekter, dukker der markører op, der fortæller dig, hvad du skal gøre næste gang, mens Karra og partner Sara kommunikerer og forklarer præcis, hvad der sker. For et mystery-spil er der intet mysterium at løse, det er for lineært og giver ikke spilleren mulighed for at sætte sit eget præg på historien. Du kan ikke begå fejl, du kan ikke følge spor, der fører dig ned ad den forkerte vej. Der er kun det rigtige svar, og spillet holder din hånd hele vejen, indtil du løser det. Dette ville ikke være så stort et problem, hvis der var større mekanisk dybde, men det er der ikke. Nobody Wants to Die er næsten en walking simulator, og det forsøger kun at få dig til at tænke anderledes ved at introducere et røntgen- og UV-lys værktøj, der giver dig mulighed for at følge kabler skjult i vægge eller blodspor, der er usynlige for det blotte øje. For et spil sat i år 2329 føles den kriminaltekniske teknologi meget velkendt...

Jeg er ikke imod spil, der er mere afdæmpede og har mindre mekanisk dybde (jeg elskede Hellblade II for eksempel), men de skal kompensere for det på andre måder, og igen, Nobody Wants to Die gør ikke dette. På trods af at være en dystopisk metropol, der minder om Star Wars' Coruscant, føles denne version af NYC tom. Du støder sjældent på noget liv, og hvis det ikke var for at se strømme af flyvende biler i det fjerne, ville jeg gå så langt som at sige, at byen var forladt. Der er en tydelig mangel på menneskelig indflydelse, men spillet forsøger at bløde dette op ved konstant at have Karra konverserende med Sara gennem en øresnegl.

Dialogen er for det meste godt udført, med karakterer, der føles virkelige og charmerende. Karra er en 100 procent stereotype, han er en hærdet noir-detektiv, der taler i en grov Harrison Ford-lignende tone, bruger konstant analogier og metaforer, drikker for meget og har en følelsesmæssig dybde som en cementblok. Men han er cool og sofistikeret, og du kommer til at kunne lide ham, selv når han fyrer mærkelige og malplacerede alternative linjer af, som du kan få ham til at udtale gennem dialogsystemet. Dette har for øvrigt også sine problemer. Nobody Wants to Die præsenterer sig selv som et spil med forgreninger og dybe dialogmuligheder og valg, men i virkeligheden bemærker du aldrig rigtig, hvordan disse udfolder sig, før i slutningen, når du får en afslutning afhængigt af dine større beslutninger. Igen, dette er ikke L.A. Noire, hvor du, hvis du vælger den forkerte dialogmulighed i en samtale, kan miste et værdifuldt spor eller irritere en allieret.

Man kan overkomme den typiske jank, der følger med et AA-spil som Nobody Wants to Die, jank som mærkelige ansigtsanimationer og lejlighedsvis klodsede mekanikker. Men de andre elementer er mere af et problem. Der er klar kvalitet og potentiale i Nobody Wants to Die, hvad enten det er æstetik og world-building, præstationer og den særegne narrativ, selv de slående og detaljerede visuals, men selve gameplayet efterlader meget tilbage at ønske. Efter fire timer med at gennemføre, hvad der i bund og grund er quick-time events for at bruge mange af værktøjerne og systemerne og følge en historie, der kunne foregå på skinner, begynder du at miste interessen for Nobody Wants to Die.

Det eneste, jeg vil sige om dette spil, der arbejder til dets fordel, er, at det er meget konkurrencedygtigt prissat. Du kan få en kopi for kun €25, og for €25 får du en meget interessant sci-fi, cyberpunk, noir oplevelse. Critical Hit Games har tydeligvis meget talent, og forhåbentlig er Nobody Wants to Die en indikator på, hvad der kan komme fra dette studie, når de har mere støtte og flere ressourcer til rådighed. Alligevel, som jeg har sagt et par gange, er der klare begrænsninger med dette spil, begrænsninger, der stopper Nobody Wants to Die fra at være fantastisk og får det til at føles som en ophøjet tech demo til tider. Dette kunne godt være den bedste visualisering af en cyberpunkby, vi nogensinde har set i et videospil, det er bestemt oppe i toppen, men det kæmper med at være meget andet end det.

6/10

Relaterede tekster

Nobody Wants to DieScore

Nobody Wants to Die

ANMELDELSE. Skrevet af Claus Larsen

Claus leverer sin dom over Critical Hit Games' cybernoir-mysterie, og med en second opinion tilknyttet også!



Indlæser mere indhold