Neverwinter Nights 2

Neverwinter Nights 2

Obsidian Entertainment løfter arven videre for mytiske Bioware. Nicolas Elmøe har spillet Neverwinter Nights 2 og er allerede dybt forelsket.

[Pause]. Okay, hvad pokker gør jeg nu. Jeg må sende mine krigere ind først, men min præst skal lige velsigne dem. Ja, det er en god plan. Men hvad med min magiker, hvad skal hun lave? Ah ja, jeg kaster da bare en ildkugle i hovedet på banditlederen, det plejer at virke. [Pause]. Åh møg, han er immun overfor ild, og jeg har kun adgang til ildbesværgelser for nu. [Escape]. Jeg tror bare jeg henter mit sidst gemte spil. Godt så.

Virker ovenstående scenarium en smule bekendt? Har du været lidt af en lurendrejer (jeg elsker det ord) og spillet noget, der kunne minde om det? Selvfølgelig har du da spillet Biowares fantastiske D&D-baserede rollespil, der har taget verden med storm. Hvor mange gange har du ikke pauset dit spil, overvejet diverse strategiske beslutninger, hvorefter du har startet spillet igen blot for at se dine planer ryge i vasken? Ah, det er charmen ved det hele. Jeg elsker at kunne trykke på den famøse pauseknap, overveje, hvad jeg vil stille op, og så ellers give den helvede! Hvis det hele så ikke lige går som planlagt, så kan jeg altid hente mit spil igen, gud ske lov!

Det er essensen af Neverwinter Nights 2 - et blændende, godt og gammeldags rollespil fra Obsidian Entertainment, og en formidabel tronfølger til Neverwinter Nights fra Bioware.

Men lad mig lige starte med at brokke mig. Det nye udviklerhold fra Obsidian Entertainment har skabt et kamerasystem, der er helt til rotterne. Og med det mener jeg pestbefængte rotter, der traverserer afføringsbefængte kloaksystemer. Jeg savner det stillestående kamera fra Baldur’s Gate-serien, mere end nogensinde. Hvorfor? Fordi Neverwinter Nights 2 byder på et kamera, der konstant kræver justering og panorering, hvis du altså er interesseret i at se, hvad der foregår. Det er en om’er, og så alligevel ikke. For hvis man har en smule snilde og tålmodighed, så kan kameraet justeres således, at det lige netop er til at leve med. Men det er stadig bare ikke godt nok.

Og nu hvor vi er ved det sure (som jeg for en gangs skyld har valgt at fremhæve først), så er det en skam at se, at mine med-eventyrere ikke kan finde ud af at råde over egne kræfter. Placerer jeg en magisk genstand i min magikers rygsæk, så kan jeg med det samme forvente, at han eller hun bruger denne med det samme. Mine krigere og tyve farer rundt på skærmen og jagter forskellige fjender, frem for at koncentrere kræfterne på en af gangen. Det er skuffende, men endnu engang kan det justeres. Faktisk kan jeg fravælge, at den kunstige intelligens tager kontrol over mine med-eventyrere, og så ellers bare styre dem selv (de følger dog heldigvis stadig efter). Men det er skuffende, at man ikke har arbejdet mere med deres hjernekapacitet.

Nok brok. Nu til det gode - persongalleriet. Det bliver ganske enkelt ikke bedre. Undervejs på mine eventyr har jeg stiftet bekendtskab med en sindssyg, kamplysten dværg, hvis største drøm er at blive munk. Jeg har mødt en irriterende kvindelig tyv, der snakker mere end Lotte Heise. Og så har jeg naturligvis også smedet et venskab med en træelskede druide, der lever og ånder for naturen. Selvom mange af personerne er stereotype for Dungeons & Dragons-universet, så blev jeg alligevel gentagne gange overrasket over, hvor meget dybde de hver især besidder, og den måde hvorpå de reagerer på mine beslutninger. Strider mine beslutninger dybt imod deres morale, så bliver jeg lynhurtigt sat på plads - og i værste fald mister de noget for mig, som så siden hen påvirker deres forhold til mig og de andre med-eventyrere. Jo, det er skam en sand sæbeopera af den bedre slags.

Det ville også være en sand sæbeopera at opremse alle de muligheder, som Neverwinter Nights 2 byder på. Det er en selvsagt klassiker, at jeg atter engang har muligheden for at gennemspille hele enkeltspillerkampagnen med mine bedste venner. Faktisk, så er nogle af mine bedste minder fra Neverwinter Nights alle de eventyr jeg har været på sammen med et par gode kammerater. Længe leve cooperative, og lad os endelig se mere af det (hvem sagde Gears of War?).

Det medfølgende værktøj til at lave egne kampagner og agere Dungeon Master virker unægtelig tillokkende. Dog er det nok de færreste, der kan kréere en sådan mesterlig kampagne, som spillet byder på. Historien er af intet mindre end højeste kvalitet, vi snakker manuskript à la Knights of the Old Republic, og så lidt mere til. Ypperligt!

Det er værd at bide mærke i, at Neverwinter Nights 2 ikke er et sandkassespil. Historien kan man vel godt kalde en smule lineær (om end i ordets mest positive afskygning). Men lineær er godt for et traditionelt rollespil, som forsøger at fortælle en god historie med en rød tråd hele vejen igennem - og vil man lege sandkasse, så kan man bygge egne scenarier i stedet, eller spille Oblivion (host).

Tillad mig nu, kære læser, at trykke på Escape-knappen. Locan, min kriger, kalder på mig. Allerede nu synger skjalde hans navn i sagn om drager og dæmoner, og han har et rygte at leve op til. Derfor vil jeg begive mig på yderligere eventyr, og det håber jeg også du gør. Neverwinter Nights 2 er et solidt bevis på, at den gode gamle rollespilsgenre lever stærkt, og næppe bliver smidt af tronen af tidskrævende online eventyr. Længe leve kongen!

Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2Neverwinter Nights 2
9 / 10
+