Kigger man på markedet på basketballspil, så må området p.t. siges, at være ved at være godt mættet. I øjeblikket er der tre ganske glimrende, og fuldt opdaterede titler, der kæmper om den danske Xbox ejers gunst. Nu har Electronic Arts så valgt at sende endnu en titel på gaden. I stedet for at gå ind og tage kampen op med de eksisterende titler - herunder deres egen NBA Live 2003 - tager de et lidt anderledes approach. Som to-tallet indikerer, er der tale om en opdatering. Første version var lidt af en succes, da den udkom til GameCube og PlayStation 2. Årsagen var en hovedkuls dedikation til herlig skør basketball i et hæsblæsende tempo. Væk var alle regler, snævre udendørs områder var vores stadion, og lækkerier på banen kunne betale sig.
Nu sidder jeg så med opdateringen i hænderne, og kan meddele, at der stadig er tale om herlig løssluppen underholdning. I pakken er der hentet en lang række ansigter og lokaliteter fra den rigtige verden. Der er intet mindre end 145 NBA-spillere, 25 NBA-legender og 6 Street-legender. Uanset om du er til Larry Bird, Magic Johnson, Michael Jordan eller Shaquile O’neal, så befinder deres alter egoer sig her. Banerne er ligeledes modelleret ud fra reelle lokationer. Urbane verdener venter på dig, blandt flere kan nævnes The Cage, Rucker Park og Soul in the Hole. Fælles for gengivelserne er, at de har fået et lidt råt udseende. Her er ikke satset på en realistisk skildring, vi er mere ovre i den animerede verden. Dette kommer til udtryk ved spillernes karikerede træk, den lidt grove streg og de nærmest naturstridige bevægelser. Farverne er holdt i rene nuancer, og giver grafikken et nærmest 70’er agtigt præg. Man kan ikke lade være med at tænke på Harlem Globetrooters, når begivenhederne flyder for øjnene af én, sporadisk understøttet af klare blå, røde og hvide farver.
Allerede fra første færd kan man mærke, at dette ikke er et helt almindeligt basketballspil. Jeg valgte at hoppe direkte i ilden, med en rask lille gang tre mod tre. Holdet blev sammensat omkring Michael Jordan. En rask omgang superspillere. Bolden blev givet op - fortrukne koncentrerede ansigter nedstirrede hinanden. Jeg fangede nedfaldsfrugten, og drønede mod nettet. Et let indspil, et højt dunk, og mit første point var i kassen - piece of cake. Nu var det min tur til at forsvare, modstanderne kom tordnende ned over asfalten. Små skub, bolde der svirrede rundt, bag ryggen mellem benene. En mand ligger, og roder rundt på jorden - hvor er bolden? Pludselig står den 1-1. Jeg bemærker, at sideløbende med point-scoren tælles en anden score. Her har modstanderen scoret et væsentligt højere antal point. Angrebene bølger frem og tilbage, jeg finder langsomt ud af, at udføre lidt lækre finter og tricks. Systemet kan sammenlignes med massen af ekstreme sportsspil. Ved at kombinere tastetryk med analoge bevægelser, udføres en række stunts og sprøde bevægelser. Det er ren showbold. Spektakulære afleveringer via modstanderens hoved, liggende driblinger og suveræne alley-oops. Man kan ikke lade være med at blive revet med, samtidig med at man er en anelse benovet
Tiden er ved at løbe ud. Jeg har lagt mig i spidsen via et stabilt - benknusende - forsvarsspil. Pludselig sker der mærkværdigheder på skærmen - nu går det endelig op for mig, hvad den anden score skulle bruges til. Alt går i slowmotion - i hvert fald mine spillere. En kavalkade af utrolige begivenheder bundet sammen af et slør af rød, hvid og blå, viser det andet hold lave en sindssyg afslutning. Faktum er, at ved at spille godt i løbet af kampen opbygger man et "gamebreaker" parameter. Første gang dette fyldes, kan man udføre en spektakulær afslutning. Vælger man at fortsatte med at samle point, kan parameteret også fyldes anden gang. Dette giver mulighed for, at udføre en ustoppelig samlet bevægelse. Jeg blev vidne til sidstnævnte. Udover en flot grafisk fremstilling havde dette to effekter: Det andet hold fik en ordentlig kurv point, samtidig med at en flok forsvandt fra min høst. Med kun kort tid tilbage var kampen nu reelt afgjort - skuffelsen stod malet i mit vantro ansigt.
Efterfølgende bliver man naturligvis mere opmærksom på dette, og man begynder virkeligt at udnytte alle kneb og tricks på banen. Dette afstedkommer nogle yderst underholdende og utvivlsomt seværdige opgør. Faktisk så bryder dette med ét af de største problemer med genren; nemlig at kampene hurtigt bliver livløse og stationære. Der er konstant nerve på, og kampene flyver af sted uden de store opbrud. Du har endvidere selv mulighed for at tilføje og ændre på kampreglerne og målsætningerne. Ønsker du eksempelvis, at det kun er dunks der belønnes med point - så kan det gøres. Nu ændres fokus pludseligt, og brændpunktet i kampene flyttes ind under nettet. Til at belønne dine udfoldelser får du løbende forskellige anerkendelser. Disse rangerer over nye bevægelser og nyt udstyr.
Der er mange ting, der taler for NBA Street Vol. 2. Det hele oser af stemning, blidt understøttet af en god grafisk kant og sprøde hip-hop rytmer. For undertegnede var det rart at høre personlige favoritter såsom Black Sheep og Lords of the Underground på et stærkt besat soundtrack. Negativt er det dog, at det hele trods alt alt er meget actionpræget, og på sigt bliver man lidt træt af fyrværkeriet. Der er dog ingen tvivl om, at dette er en underholdende titel. Du får serveret solidt gameplay, krydret med en stabil teknisk front. Kan anbefales til fans af såvel basket som ekstrem sports titler.