I Monster Hunter 3 Ultimate spiller vi en jæger. Vi vågner i en lille fiskerby, hvis indbyggere løber rundt på den solbeskinnede ø i panik. Lagiacrus, et farligt monster, har angrebet den fredelige bosættelse. Nu er det op til os at bringe situationen under kontrol og hjælpe med genopbyggelsen. Til det formål får vi ordrer fra byens jægerlaug. Efterhånden som vi udfører dem, stiger vi i rang, og kan tackle mere krævende missioner. Det er spillet i en nøddeskal.
Dette indledende scenarie tager to til tre timer, og giver en grundlæggende forståelse for spillets mekanikker. Efter tutorialen slippes vi fri, og kan selv bestemme hvad vi vil lave, og om vi vil rejse. Det er selvfølgelig ikke handlinger, der bringer historien fremad. Men tiden skal blandt andet bruges på minispil såsom fiskeri, handel gennem den integrerede virksomhedssimulator og fremstilling af nyt udstyr for at forstå og beherske spillet.
Monster Hunter-seriens vigtigste kendetegn har altid været de storslåede og nervepirrende kampe mod væsener, som du først må jage gennem nogle ganske store baner. Der er 12 forskellige typer våben til rådighed, der ikke kun varierer i udseende, men også tilføjer en herlig taktisk dybde til spillet. Hvad skal man benytte i et quest der går ud på at dræbe flyvende insekter? Her er kortsværdet ikke til megen gavn, i modsætning til bue og pil. Allerede her er det tydeligt, at spillet egner sig perfekt til hold af fire spillere i co-op - og det kan da også spilles online på tværs af Wii U og 3DS, eller offline med op til tre 3DS'ere og én Wii U.
Lige meget hvor godt vores udstyr er i vores kamp mod de kraftfulde fjender, må vi finde deres svagheder. Kun denne taktik kan sikre sejren. Det er vigtigt at udnytte kampsystemets mekanikker. Ingen spiller kan gøre nok skade individuelt, og derfor er undvigelse og parering den foretrukne strategi.
Spilverdenen er et paradis for alle monsterjægere. Vi kæmper primært mod forhistoriske dinosaurer og andre fantastiske skabninger. Man skal dog ikke forvente alt for meget variation, da de fleste af de dyr, vi jager, er dinoer og insekter. Til tider støder man på bjørne og store fisk, og en sjælden gang i mellem et stort kattedyr, men monstrene varierer mere i udseende end i overordnet artstype.
Vi må ikke glemme de spektakulære højdepunkter i spillet, de lange boss-kampe. De kræver virkelig alt af spilleren. Hvis du, efter tyve minutters intens kamp, stadig ikke har formået at skade monsteret, så skulle du måske ikke kæmpe alene, eller på måden du gør, og i stedet søge andre jægeres hjælp.
Ved nærmere eftersyn finder vi mere at foretage os i vildmarken. Vi kan finde insekter eller mine efter mineraler. Bunker med knogler skjuler mere eller mindre værdifulde skatte. Alle genstande i verdenen har en berettigelse. Vi samler alle skattene i vores rygsæk, og giver dem derfra videre til smeden, kombinerer eller sælger dem. Især fremstilling af udstyr kræver mange materialer. Nintendo siger at der er mere end 2000 genstande i spillet, der kan bruges til omkring 500 items.
I løbet af eventyret kan man ikke undgå at lægge mærke til, at dette HD remake bygger på aldrende teknologi. Spillet følger essentielt hele tiden den samme plan. Vi starter et quest, og så er det afsted til jagtmarkerne for at udføre dåden. Men modsat mange andre spil kan vi i Monster Hunter 3 Ultimate kun have én aktiv mission ad gangen. Dertil minder mange af opgaverne om hinanden. Dræb et bestemt monster, find en række genstande, eller fang et andet monster - det kalder alt sammen på gentagelser i det uendelige. Hvorfor skal man gennem et område fire gange, når man hver gang udfører opgaver, der ligner hinanden? Man burde kunne løse dem alle i løbet af et enkelt besøg.
Vi gennemfører opgaver der driver spillets historie, og på den måde får vi adgang til nye vildmarker samt nye udfordringer og opgaver. Disse er spændene, og inspirerende at opleve. Dertil kommer Arena Mode. Som tilføjelse til jæger-guild historielinjen, kan man bruge en færdiglavet karakter i en duel-arena. Her bor farlige monstre, der ønsker at konkurrere med os. Hvis helten dør, har man mulighed for at forsøge sig igen op til tre gange før, man ultimativt får game-over.
Spillet byder os velkommen med en flot renderet mellemsekvens og korte load-tider. Men efter de første par scener står det klart, at grafikken ikke længere kan følge med. Et rollespil behøver selvfølgelig ikke byde på samme grafiske niveau som førstepersonsskydespil, men selv i fuld HD-opløsning lever det ikke op til det, vi forventer nu til dags. Dog skal det siges, at her er nogle virkelig smukke omgivelser. Kraftige farver finder vi kun i enkelte regioner, men de fanger altid øjet. Musikken passer også godt til, og sætter en god stemning.
Desværre har kameraet, som man bruger med Wii U's Gamepad, nogle problemer. Kameraet zoomer alt for tit for meget ind på karakteren, hvilket frarøver spilleren overblikket. Dette giver specielt udfordringer i kamp. Spilleren kan kun vælge en bestemt retning at smide sine angrebskomboer, og hvis denne ikke rammer monsteret, kan dette hurtigt resultere i et game-over. Heldigvis kan man hurtigt rette et nyt angreb den rigtige vej. Menuerne er forvirrende, og oversættelserne af teksterne kan være mærkelige. Mange sætninger er afkortede, og det gør de mere teksttunge samtaler usammenhængende
Monster Hunter 3 Ultimate er tydeligvis et aldrende spil. Mange ting ved dets form passer ikke til tiden længere. Sjov som Capcoms monsterjagt er, er den også teknisk forældet. Men uanset hvordan man har det med spillet, så byder Monster Hunter-serien stadig på en unik charme, med en sans for detaljer der er sværd at undsige.
Klik her for anmeldelsen af 3DS-udgaven.