Det starter med en svømmetur. Omsluttet af mørkt blåt vand er jeg som del af et hold soldater på vej mod mit mål. Luftbobler bryder til tider følelsen af intethed. Jeg drejer ansigtet, og der i vandet står ordet Gameloft. Jeg svømmer gennem en sprække i en sunken ruin og ser ordene Modern Combat. Jojo, grafisk lir her der og alle vegne, og en ganske blæret måde at sætte stemningen og levere optakten til det næste spil i den populære shooter-serie til mobiler.
Modern Combat har siden den første udgave i 2009 leveret Call of Duty-lignende kampe både i singleplayer og multiplayer til FPS-hungrende mobilejere. Modern Combat 5 ser ikke ud til at ændre ved den formel.
Da vi få minutter senere bryder vandets overflade og dukker op i en ruin af, hvad der måske har været en enorm herskabsvilla, sker det igen med blur- og vandeffekter, der virkelig viser at Gameloft har styr på deres grafik på mobiler. Det er let et af de flotteste FPS-spil på formatet. Quick Time Event. En fjende dukker op, og jeg stryger hurtigt fingeren over skærmen for at nakke ham. På øverste etage af bygningen åbner jeg et vindue og kigger ud over en by, der ummidelbart ligner Venedig. Vandfyldte gader, flyvende fugle og glinsende solstråler. Der er naturligvis ikke tid til at nyde udsigten, og snart er mit hold under fjendtligt angreb, og jeg bliver ramt. Slået ud faktisk.
Det er nemlig en af de nye mekanikker. Passer jeg ikke på, kan jeg ganske enkelt risiskere at måtte vente pænt på at min AI-makker kommer til undsætning og får mig på benene igen. Min makker opfører sig heldigvis rimeligt fornuftigt, og snart er jeg tilbage i kampen igen. Fjenderne virker stadig som de papfigurer vi så mange gange har oplevet i skydeteltet, der er dog et snert af fornuft over deres måder at gemme sig på, og igen virker det som om Gameloft har arbejdet på at forbedre ikke kun det grafiske udtryk, men også spilmekanikkerne og den kunstige intelligens.
Ligesom Activision har Gameloft også flere udviklerhold på Modern Combat-serien, og den femte udgave af spillet er blevet udviklet sideløbende med Modern Combat 4: Zero Hour. Det er dog stadig en yderst generisk shooter af den slags, som tilbyder en rutsjebanetur i form af heftige bådjagter, eksploderende helikoptere (naturligvis lige som du er ved at stige ombord) og masser af militærjargon af den ekstra tåkrummende slags.
Udvikleren er heller ikke for fin til at låne endnu et element fra nutidens mest populære shootere: droner. De er naturligvis også en del af skydepakken her. Du kan kaste en drone op i luften, som derefter kortlægger fjendens positioner, og lader dig se omridset af disse, også selvom de sidder i skjul. Og så er det bare at gå grassat i skydeteltet.
En heftig bådjagt gennem kanalerne leverer både actionfilm-stemning, masser af eksploderende bygninger ("Hej Battlefield 4") og skvulpende flotte vandeffekter. Og så er min forholdsvis korte tid med E3-demoen af Modern Combat 5 ovre. Det har været en blændende flot tur, men - hånden på hjertet - også hamrende generisk.
Desværre får jeg ikke en chance for at prøve den del, hvor kødet normalt findes: multiplayer. Men spillet er trods alt også sat til udgivelse i slutningen af 2013, så der er et stykke tid endnu til udgivelsen. Gameloft fortæller dog at alle de sædvanlige game modes vender tilbage, og dermed er der atter lovet et solidt skydespilsfix til ivrige gamere med hang til touch-FPS.