Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Mighty Doom

Mighty Doom

Bethesda har bragt Doom-serien til mobilerne, men på den værst tænkelige måde.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Doom har nærmest ikke haft det bedre siden begyndelsen. Både Doom fra 2016 og opfølgeren Doom Eternal viste sig at være totale darlings, både blandt fans og kritikere, og selvom at vi ikke med sikkerhed ved at id Software arbejder aktivt på endnu et spil i serien, så er bare tanken ret så tiltalende for at være helt ærlig.

Det er derfor ret fine omstændigheder at lancere et mobilt spin-off i. Jo, de fleste forbrugere, der skynder sig hjem fra arbejde for at tænde konsollen, eller PC'en, har ikke meget tilovers for det brusende hav som mobilmarkedet er blevet, men pointen er at timingen ikke fejler noget.

Mighty Doom
Dette er en annonce:

Men ved I hvad der fejler noget? Hvad der er så kompromitteret, at det får en til at tvivle på Bethesdas evne til at varetage Doom-licensen? Det er Might Doom, førnævnte mobile spin-off der godt nok præsterer sporadisk underholdning, men som er så klistret ind forbrugerfjendsk monetarisering, at det er direkte svært at tilgive.

Mighty Doom er en twin-stick shooter med roguelike-elementer, som betyder at du starter fra bunden af hver gang med en Doom Slayer der automatisk skyder, men som du så bevæger både for at ramme det utal af dæmoner der er placeret på din vej, men også for at undgå fjendtlig beskydning.

Lad os tage de få formildende omstændigheder først. Mighty Doom har et solidt soundtrack, der bygger videre på komponist Mick Gordons ikoniske toner og lydlandskaber. Derudover er overgangen til mere farverig og "cutesy" grafik ganske vellykket, og de nærmest chibi-inspirerede redesigns af kendte dæmontyper er faktisk ret opfindsomt skruet sammen.

Okay, det var alt det pæne jeg havde at sige. Eller, altså, spillet er gratis. Det er måske værd at nævne, og derfor er der et incitament til at downloade det, og give det et skud. Det er ikke fordi at monetarisering i sig selv er provokerende her, det er <u>måden<u> hvorpå disse systemer implementeres, og forhindrer spilleren i at... ja, spille.

Dette er en annonce:

Først og fremmest er der et utal af valutatyper, såsom energi, coins, unikke nøgler til hver af de otte typer grej du bærer rundt på og krystaller - og nogle af disse kan købes med rigtige penge i øvrigt. Derudover er der naturligvis Loot Boxes, som giver dig hurtigere adgang til centrale opgraderinger. Det er alt sammen totalt forvirrende, og er udelukkende designet til at opfordre spilleren til at købe stort ind "bare for en sikkerheds skyld".

Ikke bare det, du har kun 20 Energy, og det koster 5 Energy at påbegynde et spil, så du har ikke altid mulighed for at spille Mighty Doom når du har lyst, som sender tankerne på langfart til spil som Harry Potter: Hogwarts Mystery eller Dungeon Keeper Mobile. Du kan naturligvis sætte gang i regenereringen af Energy ved at bruge Crystals, den samme valuta du bruger til at købe Loot Boxes.

Mighty Doom

Hvert stykke grej kan opgraderes masser af gange, og det er virkelig svært overhovedet at mærke at du har købt bare en enkelt opgradering til et enkelt stykke grej. Det betyder også at du allerede er frustreret idet du når et stykke ind i spillet, for her præsenterer Mighty Doom dig for en såkaldt "difficulty spike", en stejl forøgelse af sværhedsgraden, som synes direkte skræddersyet til at overbevise dig om at købe mere premium valuta.
Jeg er nok ikke den bedste til spil, og jeg er sandelig ikke vant til mobil styring, men jeg kender mine twin-stick shooters, og Mighty Doom begynder relativt hurtigt at kaste så mange fjender efter dig, og forøger dine fjenders livspoint i en så vild grad, at det synes direkte umuligt at besejre baner fra level 4 og frem (som er et par timer inde) uden at ty til køb af opgraderinger med rigtige penge.

Fjender såsom Revenants tyrer granater efter dig, Pinkies løber mod dig uden for dit synsfelt og en bane kan let starte med 30-40 fjender ad gangen, som gør det helt og aldeles umuligt at overvinde uden alvorlige opgraderinger installeret.

Jeg tør ikke gætte på hvor lang tid det ville tage at gennemføre Mighty Doom, eller bare nyde det kontinuerligt, uden at bruge rigtige penge. Jeg har ikke selv gennemført det, men jeg føler mig dog godt klædt på til at slå fast, at Mighty Doom er en skamplet på seriens ry. Ikke bare det, det minder os om at det mobile marked fortsat er en giftig sump fyldt med gespenster der udgiver sig for at være noget helt andet end de i virkeligheden er.

Fy skamme, Bethesda.

03 Gamereactor Danmark
3 / 10
+
Solid grafik og musik.
-
Upræcis styring, ringe konstruerede baner, forfærdelig monetarisering, kræver valuta for overhovedet at starte, en skamplet på seriens ry.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

2
Mighty DoomScore

Mighty Doom

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Bethesda har bragt Doom-serien til mobilerne, men på den værst tænkelige måde.



Indlæser mere indhold