Miyamoto og Retro Studios er på vej med et nyt Metroid-spil, og det burde egentlig være nok for de fleste gamere til at spare de ca. 1530 kroner op det ville koste at anskaffe sig en GameCube, et digitalur med nedtælling til spillets udgivelse og stadig have penge nok til at købe spillet minuttet efter det er udkommet.
Metroid Prime var et stilstudie i spildesign, som kun de absolut færreste udviklere i verden kan skrue det sammen - hvilket kun gør det faktum at det var Retro Studios første spil mere utroligt. Med et neddroslet salg af GameCubes har Nintendo uden tvivl godt kunne føle presset på det sidste, og derfor havde Nintendo i år noget at bevise. Selvom der var rigeligt at se til med annonceringen af et nyt Zelda, Advanced Wars og Fire Emblem var det ultimative bevis på udviklerens intensitet Metroid Prime: Echoes. Med en singleplayer-del, der ser ud til at låne store dele af lys/mørke-universet fra Super Nintendo udgaven af Zelda, havde gameplayet fået en helt ny og næsten uudforsket dimension.
Våben rekvireret i den lyse verden, vil have højere slagstyrke i den mørke verden og omvendt. Og helt ligesom i Zelda vil spillet indeholde flere puzzles, hvor indvirkningen i den ene verden også vil få store konsekvenser i den anden verden. Retro Studios’ tætte samarbejde med Nintendo, og specielt Miyamoto, syntes at have givet dem en unik forståelse af alt hvad der gør Nintendos titler så unikke, og at de med opfølgeren til Metroid Prime har valgt at løfte endnu et af de mest unikke aspekter fra en ældre Nintendo-klassiker, giver kun det kommende spil endnu mere potentiale.
På den tekniske side har det indtil videre kun været Nintendo selv der har været i stand til at presse ligeså meget ud af hardwaren, som Retro Studios formåede med det utroligt flotte og stemningsfyldte Metroid Prime. Selvom det nok var de færreste der havde forventet at udvikleren ville kunne presse endnu mere ud af maskinen, så er både polygontallet er blevet væsentligt højere, grafikken klarere og partikeleffekterne dybt imponerende. Rent gameplaymæssigt er det mest opsigtsvækkende tiltag dog at der er blevet plads til en multiplayer-del i Echoes, og selvom undertegnede selv har været en af de største modstandere af det, må jeg efter at have spillet det, erkende mig overvundet.
Ganske som i singleplayer-delen er alle elementerne af gameplayet også med i multiplayeren, hvilket giver en helt unik atmosfære. Vælger man fx at sigte manuelt kan chancen for at ramme være større end hvis man bruger spillets Lock-On system, og er man under angreb forvandler man sig hurtigt til den velkendte kugle og bruger nogle af banernes Tony Hawk-lignende ramper og tunneler. Det er muligt at spille helt op til fire spillere på én skærm, og selvom det kun var muligt at spille deathmatch på E3, var der allerede meget der tydede på at der færdige spil vil indeholde flere velkendte multiplayer-aspekter, som fx Capture the flag m.m.
Det er ingen hemmelighed at Metroid Prime rent salgsmæssigt ikke levede op til hvad Nintendo havde forventet, og det selvom den samlede spilpresse havde peget på det som et af årets ubetingende bedste spil. Salgstallene kunne muligvis også forklare tilføjelsen af multiplayer-delen, men det skal pointeres, at dedikerede Metroid Prime fans ikke bør frygte at dette har sat sit præg på kvaliteten af selve eventyret, der virker om muligt endnu mere gennemtænkt end i det første spil. Samus Aran har aldrig set mere imponerende ud.