Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Dommen er her endelig.

Obs: Hvis du ønsker mere information om gameplay, grafik, musik og stemmeskuespil, anbefaler vi at du læser denne artikel. Denne anmeldelse opsummerer spiloplevelsen i lidt kortere træk, eftersom forfatteren ikke ønsker at gentage sig selv alt for meget.

Et par gange bliver jeg simpelthen nød til at stoppe op. Den engang so joviale specialagent Snake trækkes ned i en spiral af brutalitet og vildskab, som det næsten gør ondt at være vidne til, og det frister at trække i bremsen. Jeg stirrer tomt på skærmen i nogle sekunder og tænker: Er der nogen vej tilbage herfra? Er der en udvej? Behøver jeg virkelig at gøre det som spillet beder mig om? Og så gør jeg det..

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er, mere end noget andet, et meget brutalt spil. Det er en fortælling om den legendariske soldat Snake, eller Big Boss, og hvordan han, og dem rundt om ham, fortaber sig hovedkuls i hævn, løgn og bedrag. Enkelte voldsscener går så langt over grænsen til det morbide, at maven vender sig. Andre gange bliver det for meget, men i det store og hele gør vildskaben og brutaliteten Hideo Kojima's nye spil til et af årets mest tankevækkende.

Heldigvis er der mere end bare ren brutalitet. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er et gigantisk, alsidigt spil, som leverer mange timers underholdning. Du får en lang historie, massevis af sideopgaver og rigeligt med distraheringer i form af to massive lande at udforske. Du har til og med din egen militærbase, som du kan udvide og rekruttere til, samt en multiplayer-del der tillader dig at snige dig ind i andre spilleres baser. Efter hver gang du har opgraderet din base, får du desuden adgang til et nyt arsenal af udstyr og våben, som er så stort, at man skulle tro at Konami kunne sælge den anden halvdel seperat på PlayStation Store.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Dette er det mest tilgængelige Metal Gear-spil til dato. Styringen i Kojima's snigerspil er blevet gradvist mindre og mindre stive i det med årene, og selvom skyderiet fortsat kan føles lidt statisk, har man et kamera der makker ret, og en hovedperson der for det meste adlyder dine input. Foruden de gange hvor Snake tumlede klumset ned af en bakke, eller at min hest løb frem mig selvom jeg lige havde kaldt på den, var der meget lidt der føles uretfærdigt. Frustrationsniveauet var faktisk ganske lavt for et spil, hvor den mindste fejl kan udløse både bomber og alarmer.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Mødet med fjendtlige soldater kan føles lidt uforudsigeligt. Årsagen til dette er nok, at lys og skygger spiller en langt større rolle end man skulle tro, og ligger man fladt på maven er man stort set usynlig, og står man op er man et fyrtårn. Som i Ground Zeroes for man dog et par sekunder i slow motion efter at du bliver opdaget, til at sende en velplaceret bedøvelsespil imod den stakkels soldat, som var observant nok til at se den fuldvoksne mand, der ligger udstrakt på jorden to meter foran ham. Disse få sekunder har sparet mig en masse irritationsmomenter. Det skal også siges, at den kunstige intelligens trods alt er ganske god, og at fjendtlige tropper oftest kommunikerer, og opfører sig på en troværdig måde.

Det jeg bedst kan lide ved hele sandkasseoplevelsen er dog, at det ikke handler om hvor stort Metal Gear Solid V: The Phantom Pain er, eller hvor mange våben man har at vælge imellem. Det giver os nemlig noget vi ikke har set før. Vi lever i en tidsalder, hvor alle spil bare må og skal være sandkassespil, om det så er Dragon Age: Inquisition eller Ghost Recon: Wildlands, og selv i denne verden skiller Metal Gear Solid V: The Phantom Pain sig ud på en god måde. Den taktisk spiloplevelse føles unik, og selvom enkelte elementer kan minde lidt om Hitman eller Far Cry 4, er Metal Gear trods alt bare sig selv.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Men utypisk er det alligevel for serien er det alligevel, at historien er spredt så tynd. I spillets første akt er der til tider lidt lange mellemrum imellem de spændende historiesekvenser, og flere af hovedmissionerne mangler relevans til historien. Mærkeligere er det også, at i de andre akter er det ikke så meget nyt spilindhold, og i stedet tvinges du til at gennemspille gamle missioner med forøget sværhedsgrad, for at kunne bevæge dig videre i historien. Det er lidt som anden sæson af en TV-serie, der genbruger højdepunkter fra den foregående sæson.

Heldigvis er Metal Gear Solid V: The Phantom Pain et vældig vanedannende spil, så nogle timers repetition skader mig ikke voldsomt. At samle opgraderinger til basen, kidnappe soldater og bevæge mig i den gigantiske sandkasse er slet og ret underholdning, der varer i mange, mange timer. Det er dog alligevel ikke de mange timer der gør indtrykket, for det jeg kommer til at huske er de små øjeblikke. Referencerne til andre Kojima-spil, at høre Take on Me i helikopteren på vej til slagmarken eller måske mest af alt de øjeblikke, hvor jeg lagde controlleren ned og tænkte: "behøver jeg virkelig tage Big Boss endnu et skridt tættere på helvedet?" Det er trods alt det som Metal Gear Solid V: The Phantom Pain handler om, og det er det der gør det mest interessant.

9 / 10
+
Gigantisk legeplads med tonsvis af underholdning, skiller sig ud fra andre sandkasser på en god måde, mange valgmuligheder, spændende og medrivende fortælling.