Dansk
Gamereactor
previews
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Vi kigger nærmere på det næste Metal Gear Solid

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

At Metal Gear-seriens gudfader Hideo Kojima er filmfantast, der bar på drømme om at blive filminstruktør inden han gik ind i spilbranchen, kommer næppe som en overraskelse for nogen. Man bliver konstant mindet om den snævre grænse mellem film og spil for hvert nyt kapitel i historien om Big Boss, Foxhound og Solid Snake, der nu får sit femte afsnit i kraft af Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

At Kojima sigter efter at bryde med gamle mønstre og fylde serien med mere frihed ved at åbne spilverdenen op, er svært at misse. Hvor de tidligere spil i serien har fungeret som en kæde af opgaver, der fulgte hinanden i et A-til-B-mønster, vælger Kojima Productions nu i stedet at skabe en stor og dynamisk verden, hvor fokus ligger på valg og konsekvens.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Opgaverne kan vælges fritstående fra hinanden, og man behøver ikke udføre dem i en bestemt rækkefølge (dog med visse undtagelser), og som brikker i et puslespil udfylder de de huller, der tilsammen fører historien fremad, stykke for stykke. Det lyder måske underligt for de konservative, men Kojima er overbevist om at kapitlerne vil afløse hinanden på tilfredsstillende vis.

Dette er en annonce:

Hovedpersonen i The Phantom Pain er Big Boss, også kendt under kodenavnet Punished Snake. Når jungletrommerne siger, at Snake er tilbage, drejer det sig altså ikke om seriens stedfortræder Solid Snake, selvom blodsbåndene mildest talt er til at føle på. Big Boss er nemlig det nærmeste, Solid Snake kommer på en faderfigur, også selvom familiefreden lader meget tilbage at ønske.

Temaet i The Phantom Pain drejer sig i stedet om krigens rædsler. Smerten hos dem, der liuder. Ikke mindst det glødende begær efter hævn. Persongalleriet er som sædvanligt fyldt med stærke biroller og bosser, deriblandt den omtalte kvindelige finskytte Quiet og revolvermanden Ocelot - et kendt ansigt for dem, der kan deres Metal Gear.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Med en større spilverden at udforske, gælder det om at udnytte transportmidler for at komme rundt. Spilleren kan vælge mellem alt fra heste til jeeps, lastbiler, helipkoptere og panserkøretøjer af forskellig slags. At udforske og kortlægge dine omgivelser bliver vigtigere end tidligere, ikke mindst fordi du selv må afgøre hvordan du skal angribe dit mål.

Dette er en annonce:

Tiden hvor Snake allerede befinder sig langt bag fjendes linjer, når opgaven starter, er fobi, og vidner om den taktiske spionage det nu kræver at nærme sig og udføre opgaver. Spillere tvinges også til at tage hensyn til faktorer som døgnrytme og vejr. Døgnet følger med over zonegrænserne, og spontante sandstorme, regnvejr og sne skal give liv til krigszoner som Afghanistan og Cuba.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Når du har valgt strategi og fjenden er så tæt på, at du kan mærke deres åndedræt, skifter The Phantom Pain til den klassiske Metal Gear-struktur, vi er vant til. Kojima Productions lover dybere stealth med mere dynamisk styring end tidligere, og et mere naturligt bevægelsesmønster, der integrerer hop, kast og undvigemanøvrer.

Identificerede fjender markeres tydeligt på kortet, og forbliver samtidigt delvist synlige gennem vægge, hvorpå spilleren kan vælge at gøre kort process med situationsbaserede angreb. Bliver Snake opdaget, spilles den velkendte lyd med aggresive strygere, og tiden sløves i nogle få sekunder, hvilket giver spillere, der har reflekserne med sig, nogle få sekunder til at likvidere vidnet inden alarmen går.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Det sædvanlige våbengalleri gør comeback, men i nærkamp har Kojima Productions valgt at lægge fokusset på det, de vælger at kalde dynamiske nærkampsfunktioner. I et overraskelsesmoment kan Snake afvæbne sine modstandere for dernæst at anvende deres egen ildkraft mod dem, hvis fjenden ikke allerede er blevet kastet ind i en væg eller slået ud på stående fod. Vælger du i stedet at tage gidsler, er der mulighed for gennem en række kommandoer at kommunikere, slå ud eller tage livet af din fjende.

Vagterne er blevet mærkbart mindre opmærksomme end vi er vant til, og sværhedsgraden lader til at blive mildere i lyset af, at spilleren skal kunne udforske den åbne verden uden konstant risiko for at blive opdaget. En fin tanke, men om det er et klogt træk for et spil, der har sit hjerte i stealth-genren, må tiden vise.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Som spilskaber har Kojima altrid stræbet efter mere end spilmediet og dets konsoller umiddelbart kunne præstere, en stræben der måske har hindret Metal Gear-serien lige så meget som det har gavnet den. Med The Phantom Pain er sigtet rettet mod en mere åben, tungere og større spiloplevelse, med stærke filmiske undertoner om krigens ofrer og ønsket om at kæmpe imod. Næste år får vi at se om det femte kapitel i serien kun er velpoleret overflade, eller om hævnen stadig er sød.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold