Ja, lad os få afviklet det kontroversielle først: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes er en relativt kort oplevelse. Det kommer selvfølgelig an på hvorledes man definerer ordet "kort", men min første gennemspilning af spillets eneste mission, tog cirka to timer. For 300 kroner, kan dette anses som lidt indhold, for en høj pris. Larmen omkring længden kontra prisen har da også været så øredøvende, at man måske har en tendens til at glemme, hvad Metal Gear Solid V: Ground Zeroes egentlig er, nemlig en fantastisk og underholdende oplevelse.
Jeg vil forsøge ikke at give jer hovedpine ved at forklare Metal Gear Solids efterhånden forviklede plot, men for nu er det nok at konstatere at to af Snakes venner, Chico og Paz, er blevet taget til fange. De bliver holdt på en amerikansk flådebase på Cubas kyst, og det er dit job at snige dig uset ind på basen og redde dem. Denne simple plotstruktur er ny for Metal Gear Solid-serien, men tjener spillets korte og fokuserede længde godt. Der er selvfølgelig mere information for dem der ønsker det, og karaktererne og deres baghistorie er kun så interessant som spilleren ønsker det. Sagen er dog den, at Snake forbliver en nuanceret, mørk og brandinteressant karakter, der formår at fremstille den efterhånden noget klichéprægede mestersoldat på en mere menneskelig facon. Dette har altid været seriens største styrke, og er det stadig i Ground Zeroes.
Ground Zeroes handler i bund og grund om at snige sig rundt. Som alle spil i serien er Ground Zeroes mest underholdende og mest flydende, når Snake gemmer sig i skyggerne, og uset neutraliserer sine fjender. Du har en række våben til rådighed, som en pistol ladt med bedøvelsespile og et gevær med lyddæmper, men hovedsageligt består infiltrationen af at lære vagternes patruljemønstre og forsøge at få adgang uden at genere nogen. Heldigvis, er det her, at Metal Gear Solid V: Ground Zeroes brillierer.
Kombinationen af en kikkert, våbnene, Snakes fysik og stærke næver gør, at spilleren føler sig enormt magtfuld, uden at fjerne sværhedsgraden fra infiltrationen. Kernemekanikkerne er de samme som før, men er efterhånden så raffinerede og balancerede, at de er svære at sætte en finger på. Blandt de nye tilføjelser er dog Reflex Mode, der sløver tiden ned når Snake bliver opdaget, og giver spilleren en chance for at dræbe fjenden og forhindre en alarm. Denne funktion fungerer ganske godt, men kan gøre selve oplevelsen lidt for let for hærdede fans af serien.
Og lad os så lige slå fast: Ground Zeroes er i min optik PlayStation 4'erens smukkeste spil lige nu. Den nye Fox Engine, som skaberen Hideo Kojima har arbejdet på i årevis, viser miljøer og karakterer med noget nær fotorealitstisk perfektion. Til og med er billedhastigheden stabil og høj, og dette gør snigeri og action til en flydende fryd.
Som du måske kan mærke, fandt jeg hverken Ground Zeroes for kort eller for dyrt. Men selv med mine varmeste anbefalinger ankommer vi til det store spørgsmål: burde du investere i Metal Gear Solid V: Ground Zeroes?
Hvis du kan lide Metal Gear-serien er svaret let. De samme mekanikker, som har defineret serien, vender tilbage i en mere raffineret og moderne form, og plotstrukturen giver dig en vigtig opsætning til den "rigtige" Metal Gear Solid-oplevelse, nemlig The Phantom Pain. Hvis du ikke er, kan det anbefales som et startsted, fordi plottet er lettere at forstå, og mekanikkerne er mere strømlinede. Men vigtigst af alt, Ground Zeroes er ikke kort, det er fokuseret. Væk er de lange mellemscener og den kludrede plotstruktur. Tilbage er en strømlinet oplevelse, der giver dig det essentielle, og ikke mere.
Desuden slutter Ground Zeroes ikke, når du gennemfører historiemissionen. Forskellige sidemissioner låses derefter op, og disse eksperimenterer med mekanikkerne på nogle ret opfindsomme måder. Der er blandt andet klassiske tidsbaserede udfordringer, men også specifikke opgaver, som at neutralisere alle antiluftskyts på basen. Disse sidemissioner beviser at Ground Zeroes i bund og grund handler om at lege med konceptet om et mere åbent Metal Gear-univers, og de giver dig en række udfordringer, så du bedre kan forstå dette.
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes udgør derfor snarere ti timers indhold end to, og for 300 kroner, virker det ganske fornuftigt. Jeg medgiver at man skal komme sig over kun at have ét miljø at udforske, men Ground Zeroes er så skåret ind til benet, at man hurtigt glemmer dette og bare nyder de skarpe mekanikker. Snake er tilbage og tro mig, han er dine hårdt tjente 300 kroner værd.