Konami har ikke været lige heldig med alt hvad de har lavet. Udover Track and Field, har deres energi, for det meste været brugt på at genskabe 16-bit klassikere.
Parodius og Gradius er blot nogle af dem. Men hvorfor ikke koncentrerer deres talent om at skabe et spil der er mere værdigt til playstation?.
Selvfølgelig er ISS Pro et godt eksempel på at Konami vil lave kvalitets produkter, men da de så på deres næste pressemøde, sagde at de var igang med at genskabe en MSX2 klassiker, så var mange spil-anmeldere lidt bange for hvad der kunne ske.
MSX2 var et spil system som kun havde en "rimelig" succes i Japan, så hvis du ikke har hørt om de tidligere Metal Gear spil, er det ikke underligt. De samme anmeldere, som tidligere var nervøse, har nok radikalt ændret mening. Metal Gear Solid er nemlig 32-bit top kvalitet, og noget af det mest nyskabende i lang tid.
I det 21 århundrede har en gruppe ved navn Foxhound, i Alaska en del atom-missiler og andet godt isenkræm gemt. Som så mange terror grupper før dem, truer de med bombesprængninger. Det kan den amerikanske regering ikke leve med, derfor sender de dig, Solid Snake for at eliminerer truslen. Og da du samtidig har et uafsluttet personligt opgør med Foxhound´s leder Liquid Snake, er det jo en oplagt chance for at få det gjort.
Metal Gear Solid, ser umiddelbart ud til at være et spil, hvor der bare skal skydes på alt, men det ville være for let og for kedeligt. Istedet er det dit job at skjule dig, og udnytte dine mange våben på et utal af forskellige måder. Du er altså en slags James Bond, som skal infiltrerer Foxhound´s hovedkvarter, og langsomt arbejde dig vej til til lederen, samt befrie de gidsler, der ellers måtte være. Metal Gear Solid bryster sig af en undertitel som Taktisk Spionage Action, og det må man sige det er.
Spillet er en blanding af Fade 2 Black og Resident Evil. Men istedet for Resident Evil´s statiske baggrunde, er Metal Gear Solid fuldstændigt 3D baseret.
Normalt ville det betyde at detalje rigdommen i grafikken kan være meget sparsom, men Konami har taget det ekstra skridt og udviklet en "engine" der både er hurtig, flydende og i flot opløsning. Og så har de forstået at udvikle en AI (kunstig intelligens) der for det meste virker.
Noget der forbavsede mig ved første øjekast, er at der ikke er en CG-intro. Konami har istedet valgt at bruge selve spillets "engine" til at lave start-sekvensen med. Og det er gjort så godt, at man ikke savner den normale CG-intro. Spillet starter med at du som Solid Snake bliver skudt ud af et torpedo-rør på en Ubåd. Iført dykker udstyr svømmer du så mod en underjordisk grotte. Alt imens flot opera-musik ligger stemningen. Oppe i grotten, tager du så dykker udstyret af. Og så starter spillet for alvor.
Konami har kigget dybt i filmbøgerne. Kamerastyring, vinkelbrug og klipning, er blevet studeret nøje og skaber derved, en troværdig historie. Det er de små ting der gør Metal Gear Solid til et gennemført projekt. De fleste af programmørerne, var på et intensivt kursus i våbenbrug, således at alle våben genlades på den rigtige måde, og giver den rigtige skade, og holdes som det skal.
Det gør også at du, når du har fundet en lyddæmper, kan udrydde fjender uden at det bliver bemærket, og det er gennemført. MGS er ikke opdelt i baner, du bevæger dig rundt på en gigantisk militær base. Der er også minimal loade-tid mellem de forskellige dele af basen, hvilket er ret lækkert. Men der hvor MGS virkelig holder er i AI´en.
Fjenderne patruljerer på forskellige steder på basen, og det er så dit job at komme forbi uden at blive set. Det betyder at du er nød til at observere deres mønster, så du kan smutte forbi på det helt rigtige tidspunkt. Men tro ikke det er let. For vagterne er udstyret med visse menneskelige sanser. Så de tjekker efter fodspor i sneen, din varme ånde, når du gemmer dig bag en kasse, eller dine trin på en metal gangbro. Der er altså virkelig kælet for det små ting.
Metal Gear Solid ligger meget vægt på, at du bevæger dig uset rundt i det store kompleks. Bliver du opdaget kan det meget sjældent betale sig at tage kampen op med vagterne. Bl.a fordi de kalder på forstærkninger. Så er det bare med at komme i skjul, og vente til alt igen er roligt. Hele vejen igennem spillet får du så gode råd og nye ordrer over dit samtale anlæg, hvor du snakker med taktiske officerer, og våben eksperter. Og skulle du være i tvivl om noget, kalder du dem bare igen.