Fra en simpel begyndelse som et Anden Verdenskrig-inspireret FPS til en af de mest respekterede FPS-serier på flere forskellige platforme. Her kommer endnu et kapitel og denne gang til PlayStation 2. I Medal of Honor: Rising Sun (MOH:RS) spiller man korporal Joseph Griffin som, ganske ligesom i de tidligere spil i serien, skal vise sig at blive en essentiel figur i krigen.
Serien startede oprindeligt på den aldrende PSOne, men det var med pc-versionen Allied Assault, at der virkelig kom opmærksomhed omkring serien. Specielt blev spillet kendt for den stort opsatte Omaha Beach-bane, som gav en af de bedste elektroniske fortolkninger af krigens helvede og den panik, desperation og frygt denne indebar. Derfor er det heller ikke så underligt, at MOH:RS synes at kaste spilleren ud i den ene utroligt opsatte situation efter den anden.
Med en rungende eksplosion bliver man som spiller kastet ud af sin køje og må allerede i første bane indse, at man er udstationeret på et af de skibe, der bliver angrebet i Pearl Harbor. Efter at have hjulpet andre indebrændte soldater finder man en trappe, som fører op til skibets dæk, hvor angrebets omfang først for alvor bliver tydelig. Adskillige fly beskyder og bombarderer med korte mellemrum skibet, og de få andre soldater, som bemander dækket, skaber med deres skrig og råb en panisk og kaotisk stemning.
Dette er blot et udkast fra, hvad der sker på første bane i vores preview-version, og det er mindst ligeså imponerende, som det lyder. Specielt skal EA have ros for, ligesom i de tidligere spil i serien, at have arbejdet grundigt med den THX-godkendte lydside. Eksplosionerne, mandskabet og skibets opgivende lyde under angreb giver den helt rigtige følelse af panik og paranoia. Yderligere virker den grafiske flade også imponerende, og der foregår hele tiden en masse på skærmen, hvilket er specielt vigtigt for et spil af denne type.
Selvom multiplayermulighederne stadig mangler i den preview-version, vi har fået stillet til rådighed, bliver det i den færdige version muligt at dyste mod vennerne i alskens forskellige scenarier. Dette kan vise sig at blive en specielt indbydende mulighed, hvis EA formår at overføre singleplayerdelens overbevisende stemning.
MOH:RS tyder ikke på at blive en innovativ FPS, men snarere en finpudset titel, som tydeligt drager på alt den erfaring, der er indsamlet med de tidligere titler i serien, og slutresultatet ser derfor utroligt lovende ud.