Dansk
Gamereactor
previews
Medal of Honor: Airborne

Medal of Honor: Airborne

Carsten har tidligere pløjet sig gennem Normandiets strande, den skoldhede ørken i Nordafrika og de iskolde gader i Stalingrad. Denne gang gik turen til London...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Der er tilsyneladende ingen ende på rækken af spil, der trækker på begivenheder fra Anden Verdenskrig. Jeg er på ingen måde ked af det, forstå mig ret. Det er en både spændende og vigtig historisk periode, som trækker tråde op til vore dage. Risikoen for rutinepræstationer i spillene er dog overhængende, uanset om genren hedder action eller strategi. Med mig til London, havde jeg derfor både en del skepsis og en solid nysgerrighed - for det kunne jo være, at Electronic Arts åbner for nye spilmuligheder ved at se krigsskuepladsen med en faldskærmssoldats øje.

Patrick Gilmore, Executive Producer på Airborne, forklarer, hvordan ideen med at følge en faldskærmssoldat blev til: "Vi har fra startet satset på at udvikle et gennemgående tema for alle missionerne. Desuden var det målet, at spilleren skulle kunne identificere sig med en gennemgående hovedperson. Spillet følger derfor Boyd Travers, en soldat, der blandt andet taler flydende tysk, på en odyssé, som strækker sig over en række afgørende operationer på den europæiske krigsskueplads."

Desuden er der en underliggende historisk pointe i at følge, hvordan folkene i 82nd Airborne udvikler sig og modnes. Flere af datidens ledende militærfolk, troede nemlig ikke på militær succes ved nedkastning af en lille deling toptrænede faldskærmssoldater bag fjendtlige linier på Sicilien, i Italien og ved Normandiets kyster som led i Operation Overlord. På den måde holder vi faktisk også fast i en tilgang til spiludviklingen, som også har været gældende for tidligere titler i serien, nemlig at følge, hvordan almindelige mennesker udfører ekstraordinære handlinger.

Endelig har vi satset på, at handlingen i Airborne udvikler sig efter spillerens handlinger og beslutninger. Det er for eksempel spilleren selv, der styrer hvor og hvordan Boyd lander. Derfra er det op til spillerens orientering på banen at finde andre teammedlemmer og udføre de missioner, der knytter sig til det pågældende område'.

Dette er en annonce:

Det lyder som en umulig opgave, at lave et historie-drevet spil af filmiske dimensioner og samtidig opnå den frihed, der kendes fra åbne, ikke-lineære missioner i et FPS-spil. Patrick har dog en anden oplevelse:

"På den ene side lægger vi klart op til, at spilleren ved, hvilke udfordringer han står over for. På den anden side lader vi det være op til ham selv at regne ud, hvordan den enkelte opgave skal løses. Nok er der et primært mål, men der er faktisk flere måder at nå dertil på."

Det oplevede jeg faktisk også selv, da jeg fik Xbox 360-kontrolleren mellem hænderne. Efter en kort briefing på jorden, gik det af sted i en Douglas C47. Målet var en italiensk bjerglandsby, med en tysk forlægning, der kunne blive en trussel mod fortsat allieret fremrykning i området. Jeg ventede på, at lampen ved den åbne dør blev grøn og kastede mig derefter straks ud.

Nu skulle jeg trække i snorene og på den måde sørge for, at Boyd lander sikkert og uden at komme til skade. Ved første forsøg lander jeg midt i en tysk antiluftskyts-stilling. Mit helbred rakte derfor ikke til at komme i dækning, så jeg måtte starte missionen forfra. Denne gang lander jeg lidt mere heldigt ... i toppen af et faldefærdigt tårn. På vejen ned ad den indvendige trappe kan jeg gennem vinduer og huller i muren danne mig et overblik over, hvor resten er min gruppe befinder sig, så jeg når frem til den lille flok kammerater, der kæmper sig vej op mod byens rådhus. Undervejs bemærker jeg, at animationer og ansigtsudtryk har en bemærkelsesværdig dybde og realisme. Patrick forklaring:

Dette er en annonce:

"Vi har faktisk arbejdet ihærdigt for, at figurernes adfærd og karakter bliver gengivet realistisk. Vi har desuden set specielt frem til de nye muligheder med overflader og animationer, der er kommet med den nye PlayStation 3. Under alle omstændigheder er vi overbeviste om, at spillerne vil opleve Medal of Honor Airborne som det flotteste og visuelt lækreste til dato. Vi anvender en kraftigt modificeret udgave af Unreal 3-motoren, og udover nye lys- og partikeffekter, har vi arbejdet på at lade figurernes karakter komme til udtryk ved hjælp af Emotion Capture, med et hidtil ukendt væld af detaljer. Furer, rynker, buskede øjenbryn, er bare nogle få af de detaljer, som er med til at give den enkelte figur et unikt udseende."

Patrick beskrev også, hvordan udviklerholdet havde fokuseret ihærdigt på at kende og gengive datidens våben minutiøst korrekt, blandt andet med hensyn til lyd og rekyl. Han havde dog sat grænsen ved ikke selv at efterprøve turen ned i faldskærm.

Ved dette første blik på spillet, var det let at lade sig rive med af Patricks entusiasme. Samtidig kunne jeg dog også opleve tydelige ligheder i våbenbrug og flow i historien, som lå meget tæt på tidligere titler i Medal of Honor-serien og i andre lignende serier. Derfor kunne vi heller ikke dy os til sidst for at spørge Patrick, om Airborne ikke bare er endnu et Medal of Honor-spil?

"Ha, ha. Nej, på ingen måde. Vi er udmærket klar over, at vi er inde i en hård konkurrence med serier som Call of Duty og Brothers in Arms. Samtidig føler vi dog, at der så mange nye features og perspektiver i Airborne, at vi igen får bragt Medal of Honor-serien i front." Det er endnu for tidligt at vurdere, om Patrick har ret. Men ud fra hvad vi så hos Electronic Arts i Chertsey, tør vi godt glæde os til Airborne er klar til lette.

Medal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: Airborne
Medal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: Airborne
Medal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: Airborne
Medal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: Airborne
Medal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: AirborneMedal of Honor: Airborne

Relaterede tekster

Medal of Honor: AirborneScore

Medal of Honor: Airborne

ANMELDELSE. Skrevet af Nicolas Elmøe

Efter et lynkursus i faldskærmsudspring har Nicolas fået en utilgiveligt kort tur i krigshelvede. Han vil have mere...



Indlæser mere indhold