Som en bombe ramte Capcoms Ghosts ’N Goblins i 1985 arkade hallerne verden over. Over fem lange baner skulle man bekæmpe de dødes legioner af skeletter og alskens andre monstre, i hvad der stadig står tilbage som et yderst fængende spil og en sand klassiker. Selvom det blev til en opfølger samt et par forskellige spinoff’s, skulle de trofaste fans vente helt indtil 2002 før den uofficielle opfølger Maximo, så dagens lys på PS2. Nu er det i midlertidig Maximo der får en opfølger, og Gamereactor har trukket i rustningen, pudset sværdet af samt fundet de polkaprikkede boxershorts frem, for at tage en nøje kig på denne titel.
Maximo 2 er helt ligesom sin forgænger et 3D platformspil, hvor nedslagtningen af monstre samt indsamlingen af guldmønter er de primære mål. Hemmelige skatte og bonusser findes overalt for de spillere som har lyst til at ligge ekstra kræfter i spillet, og for de virkeligt eventyrlystne vil der være adskillige ekstra timers spil at hente på denne konto.
Guldet kan løbende bruges til at opgradere repertoiret af forskellige slagteknikker, magien og defensive kræfter, og med et enormt udbud af forskellige fjender bliver der hurtigt brug for det. Fjenderne er et kapitel for sig selv, og Capcom har allerede i den preview-version vi har siddet med af spillet, formået at implementere en enorm portion personlighed i disse, så spillets mange kampe aldrig bliver kedelige.
Det enkle gameplay er dog en nøje valgt beslutning, og i en genre som på det sidste har vokset sig uoverskueligt kompleks og omfattende, giver det faktisk en dejligt pusterum. Yderligere formår spillets gameplay at bibeholde megen af den følelse der også var at finde i de gamle spil, ikke mindst med spillets slutbosser, som foruden at være virkelig opfindsomme, også er hamrende svære at besejre.
Det er tydeligt at Capcom med dette andet kapitel i Maximo serien, har lært af det første spil. Det mest udskældte aspekt ved Maximo var uden tvivl sværhedsgraden, der i lighed med de gamle spil, til tider rangerede til det sindssyge. Således er det andet kapitel væsentligt nemmere, og man skal faktisk et godt stykke ind i spillet før modstanden virkeligt begynder at spidse til. Yderligere har kontrollen, lyden og specielt grafikken fået et løft så hele oplevelsen nu er markant bedre end før.
At dømme ud fra vores meget omfattende preview-version, vil der med Maximo 2 være tale om et virkeligt lækker platformspil af den gamle skole. Spillet byder ikke på det samme udbud af muligheder og bonusspil som synes at være moden for platformsspil i dag, men perfektionerer til gengæld det gameplay mange af os husker fra før i tiden. Med et flertal af boxershorts, venter vi spændt på den færdige version af spillet.