Marvel's Midnight Suns

Marvel's Midnight Suns

Firaxis unikke fortolkning af Marvel-brandet er nu endelig ankommet, og vi gelejdet vor helte ind i manegen.

Marvel's Midnight Suns er et opfindsomt eventyr fyldt med superkræfter, udødelig ikoner og helte mange af os har elsket siden vi var helt små. Præmissen er baseret på en ret simpel idé; HYDRA, en hemmelig og ondsskabsfuld organisation (som I sikkert kender), har vækket Lilith, en af Marvel-universets mere obskure men ikke desto mindre grufulde skikkelser. Hun er alle dæmoners moder, og det er faktisk her vores hovedperson kommer ind i billedet. Dit navn er bare "Hunter", og din mission er knuse din egen mor, Lilith.

Så hvorfor starte med det? Jo, fordi at ulig andre spil fra studiet Firaxis, der blandt andet er kendt for at reboote XCOM-serien med nogle mildest talt glimrende strategispil, så er der faktisk en mere avanceret historie her. Du kan eksempelvis styre din karakter i tredjeperson rundt i en semi-åben verden ved navn The Abbey, hvor du løser gåder, opgradere helte og indgår i relativt fine dialogudvekslinger. Det lyder ambitiøst for Firaxis, og det er så sandelig også den mindst interessante del af den her oplevelse, samlet set. Det er sjældent tiden værd, karaktererne ser livløse og kedelige ud, og jeg følte mig aldrig motiveret til at gå på opdagelse, eller blive klogere på de individuelle forhold. Desuden er meget af det der sker i The Abbey nødvendigt for at opgradere heltene på tilfredsstillende vis.

Marvel's Midnight Suns
Marvel's Midnight SunsMarvel's Midnight SunsMarvel's Midnight Suns

Det er dog ikke alt sideindholdet er er påtvunget, og det gør at du heldigvis kan fokusere på missionerne det meste af tiden, som også er lidt anderledes i forhold til den struktur vi kender fra XCOM. Du kan bygge kort i et dæk, og det er disse kort der genererer angreb og andre evner, som dine helte kan bruge på slagmærken. Disse trækkes tilfældigt hver eneste gang. Jeg troede i starten at dette ville blive kedeligt relativt hurtigt, men det fungerer decideret glimrende, da du både kan blive overrasket, opfordres til at eksperimentere med nye strategier og mest kritisk har du altid et overblik over hvad du kan og ikke kan. Idet du angriber samler du point, som så kan bruges til at angribe yderligere med fælder og objekter omkring dig. Der er intet "grid", der er ingen bevægelsesbegrænsning, der er kun din fantasi og dine kort.

Det betyder samtidig at der her er tale om et utrolig aggressivt strategispil. Det er simpelthen nødvendigt konstant at stirre fjenderne lige op i fjæset, og der er ingen grund til at søge dække. Du skal kunne uskadeliggøre adskillige per tur, eller bliver du hurtigt løbet over ende. Fjenderne er sjældent direkte lette at have med at gøre, og der kommer forstærkninger til i hver eneste runde, og man bliver altså udfordret, det kan man let slå fast. Jeg lærte at elske den dynamiske struktur der opstod hver eneste gang jeg trak nye kort. Nej, der er nok ikke helt samme taktiske dybde som i XCOM, men selv hvis du ikke har hang til kort i spil generelt, så er det her overraskende på alle de rigtige måder.

Desværre formåede historien ikke at fange an på samme måde som mekanikkerne i kamp. Karaktererne er relativt interessant, jo, men særligt stemmeskuespillet er virkelig af svingende kvalitet her. Det er fint at se Firaxis prøve, men for de her karakterer der virker det som en gennemsnitlig søndag, og det føltes aldrig som om at der reelt set var noget på spil, eller at nogen af os reelt set var i fare. Det er tydeligt fra start til slut, at spillets centrale styrker fremvises i kamp, og hvis du er i stand til at se igennem fingre med The Abbey, og narrativt, så belønnes du med et bundsolidt strategispil.

Musik og grafisk design er desuden decideret glimrende, men kvaliteten af grafikken er også svingende. Ikke bare det, de samme XCOM-problemer viser sig igen, såsom lag imellem valg af handling, og den endelige handling der eksekveres på skærmen. Det skal dog siges at hvorimod tidligere Firaxis-spil har været plaget af tekniske knaster ved lanceringen, så er Marvel's Midnight Suns i langt, langt bedre stand generelt.

Uden at afsløre alt for meget, så får du et solidt karaktergalleri at lege med her. De er alle ret unikke, tilbyder fede specifikke strategier, og ligegyldig om du vælger Iron Man, Spider-Man, Dr. Strange, Blade eller Ghost Rider, så får du sjove muligheder ud af det.

Marvel's Midnight SunsMarvel's Midnight Suns

Som du måske kan gætte dig til allerede, så elsker jeg bare det her kampsystem, og det kom virkelig bag på mig tværs over min tid med spillet, at det endte med at hooke mig så meget som det gjorde. Det er et testamente til studiets effektivitet og kunnen, og første gang jeg slog fem fjender med Captain Marvels superevne for første gang der var jeg simpelthen bare på. Når vi så samtidig modtager et spil i så god teknisk stand generelt, som beskrevet ovenstående, ja så er det lettere at sætte pris på de små strategiske sejre, de øjeblikke hvor du fremmaner noget genialt med en ret begrænset hånd, det er simpelthen bare fantastisk.

For at være helt ærlig, så synes jeg stadig at Firaxis forspildte en chance med den del af spillet der foregår udenfor slagmarken, og det er symptomatisk for spilbranchen i dag at studiet har følt det nødvendigt at tilføje komplekse forhold, endeløs dialogudveksling mellem overfladiske karakterer og kedelig udforskning af en begrænset miniverden. Det der er "the meat and potatoes" her er kampene, og de er alene det hele værd.

8 / 10
+
Sjove kampe hele vejen igennem, solidt karaktergalleri, avancerede mekanikker.