Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

To år efter dets seneste fremtræden, er serien tilbage på Nintendo's håndholdte platform.

Mario & Luigi Superstar Saga blev først sluppet løs i verdenen tilbage i 2003. Det var det første spil i Nintendo's rollespilserie med begge Mario-brødrene, og det tredje i en lang række af titler i rollespilserien, som startede tilbage 1996 med The Legend of Seven Stars på SNES, og det mere berømte Paper Mario på N64 i 2000.

Med støtte fra udvikleren Alpha Dream, som har haft en hånd med i serien siden det første indslag på GBA, besluttede det Kyoto-baserede firma at genopfriske dets etablerede formel med Mario & Luigi: Paper Jam Bros., et nyt rollespil som er tilgængeligt på Nintendo 3DS fra d. 4 december. Denne gang får den berømte Mario & Luigi-serie et 'papir indslag' ved at tilføje Paper Mario til serien.

En af de ting der altid har skilt sig ud ved denne serie, er uden tvivl dets skarpe humor; det er fyldt med jokes og charmerende karakterer, noget som Mario & Luigi: Paper Jam Bros. ikke viger tilbage fra. Handlingen i dette eventyr er lige så simpel, som den er original: mens Luigi og Toad snuser rundt på loftet på Princess Peach's slot, slår den ranglede grønklædte blikkenslager en mystisk bog ud af en hylde. Bogens sider fortæller historien om Paper Mario. Pludselig kommer karakterene i bogen til live og begynder at befolke Mushroom Kingdom. De to brødres opgave er at finde og alliere sig med Paper Mario, og bringe papirkarakterene tilbage til deres verden, alt imens de skal bekæmpe to Bowsers (en normal, og en i papir-form), som har slået sig sammen om at kidnappe begger versioner af Peach, og som har stjålet bogen, der indeholder karakterene fra Paper Mario-sagaen.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

For at bevæge os videre fra det overdrevne plot, så begyndte vi at undersøge de interessante funktioner som definerer det nye Mario & Luigi: Paper Jam Bros.. Selvom spillet med lethed blander aspekter fra begge serier (Mario & Luigi og Paper Mario), så beriger Alpha Dream hele oplevelsen med noget fuldstændigt unikt og originalt. Kampsystemet viser sig at være en perfekt blanding af tur-baserede kampe og real-time angreb, en blanding som sikrer at spillet har masser af alsidighed, men uden at ofre den taktiske dybe fra den klassiske rollespilsoplevelse.

Spiloplevelsen som helhed er, som sædvanligt med Nintendo-spil, meget tilgængelig takket være nogle praktiske introduktioner og træningsscenarier, som spilleren kan tilgå når som helst i bunden af skærmen på konsollen. Mekanikkerne, som understøtter spillet, har både dybde og kompleksitet. Spillet fungerer, ligesom dets forgængere, på flere niveauer, hvilket gør at både nye spillere og rollespilfans kan nyde oplevelsen.

Som nævnt tidligere, så konsoliderer Paper Jam Bros. kamp-oplevelsen fra begge spil, men på samme tid tilføjer det nogle nye features. Med tilføjelsen af Paper Mario til spillet, har spilleren evnen til at lave trio-angreb, som f.eks. Trio Racquet (som simulerer et squash spil). Her har de tre karakterer evnen til at lave kritiske angreb på fjenden, ved at ramme bolden, og dermed fjenden med den rigtige timing og den rigtige karakter (hver karakter er tildelt en specifik knap: "Y" for Paper Mario, "B" for Luigi og "A" for Mario). Derudover giver muligheden for at anvende nogle angreb, som er lånt fra de to serier, såsom Bros. Attack fra Mario & Luigi (3D Red Shell, Rocket Blast, Bomb Derby for Mario og Fire Flower, Drill Shell og et Bros. Attack der gør Luigi kæmpestor) og en 'Copy Block'-funktion som laver kopier af Paper Mario (som faktisk agerer som et skjold), der giver en friskhed og varietet til kampene.

Specielle kort som tilføjer yderligere strategisk kant til kampene - op til tre ad gangen - kan købes i Toad-butikker eller vindes i kamp, og har de mest varierede effekter, såsom at give skade til fjender uden at bruge en tur, eller mulighed for at styrke din karakters statistikker midlertidigt. En anden interessant innovation, som Alpha Dream har introduceret, er tilføjelsen af Amiibo figurer (kun fra Mushroom Kingdom sættet, men ikke Baby Bowser), som lader spillerne bruge disse figurer og lave dem til brugbare kort man kan anvende i spillet. Selvom de er særligt kraftfulde, bør du kun bruge dem når det er strengt nødvendigt, for de er sjældne. Til gengæld er Amiibo kortene ikke essentielle for oplevelsen, så hvis du bestemmer dig for at nyde spillet uden at bruge dem, afskærer du dig reelt ikke fra noget af spillets indhold.

En anden interessant tilføjelse er mini-spillene, såsom Paper Toads-samlingen. Du får adgang til disse missioner gennem Lakitu-centre, og de er både valgfrie og brugbare i forhold til at komme igennem historien. Hvis du samler de forskellige Paper Toads, kan du bygge en "arbejdsstyrke", som støtter Toadette i konstruktionen af de kæmpestore papirmodeller. Disse megastore hardbacks hjælper os med at besejre lignende gigantiske fjender af papir, et element som bryder kampenes monotoni, og viser sig at være en fantastisk afledning. Endeligt så er et andet meget interessant aspekt, hvordan Alpha Dream har besluttet sig for at udnytte Paper Mario's 'tynde' størrelse når det kommer til udforskning. Ofte kan du finde huller, hvor kun Paper Mario kan slippe igennem, og her kan han finde sjove samleobjekter, udstyr, mønter, eller easter eggs.

Med hensyn til spilverdenen, så har Alpha Dream gjort et godt stykke arbejde i forhold til design, som tilbyder meget forskellige miljøer fra ørkenes sande til fangekælderen i Bowser's Castle, som begge er blandt de smukkeste steder vi har besøgt i spillet. Som det så ofte sker i nogle af Nintendo's spil, så fik verdenen masser af opmærksomhed i forhold til detaljer, denne gang med en sammenblanding "papir elementer" og klassiske temaer fra Mushroom Kingdom. I forhold til landskabet, så genskaber det den samme ambivalente følelse som skærer sig igennem hele spillet (endnu it at dets mere interessante styrker). Til gengæld er spillets eneste brist størrelsen på spillets bane, hvilket der bliver kompenseret for ved tilstedeværelsen af mange hemmeligheder og gemte skatte som Paper Mario kan komme til.

Vores oplevelse med Mario & Luigi: Paper Jam Bros. var overvældene positiv. Takket være et interessant og friskt kamp system, kombineret med mange ting man kan lave i spilverdenen, har det nye rollespil med Nintendo's maskotter underholdt os i adskillige timer. Hvis vi skulle være lidt kritiske, er den eneste brist i Paper Jam dets plot, der, selvom den er sød, ikke rigtig når de samme højder vi før har set. Et andet problem er størrelsen på spillets bane og soundtracket, som ender med at være lidt repetitivt, især når det kommer til kampe. Men bortset fra disse mindre problemer, fortjener spillet en plads på din ønskeliste. Det anbefales både for fans af serien og for Nintendo entusiaster generelt, men det er også tilgængeligt nok for folk der er helt nye til rollespilgenren.

8 / 10
+
Mange nye mekanikker der holder oplevelsen frisk, spillet er tilgængeligt, dyb og sjov oplevelse, meget at tage sig til, fed humor.