Mario & Luigi: Brothership er her endelig, og der er ingen tvivl om, at mange af jer ønsker at begynde jeres rejse i Concordia. Hvis det er dig, er der et par ting, du bør vide. Først og fremmest er Brothership et langt og bredt spil, et ægte RPG, som vi kan forvente af dets skabere Acquire, tidligere kendt for den vidtstrakte Octopath Traveler -serie. For det andet, med denne skala i tankerne, bruger Brothership også en varieret statistisk suite, der kan forbedres, og som dækker en samling af forskellige dele af gameplayet. Enhver, der har spillet et RPG før, vil være bekendt med mange af disse, men der er et par finurlige statistikker, der kan få dig til at klø dig i hovedet. Denne vejledning tjener til at fjerne noget af denne forvirring.
Denne er meget ligetil, det er Mario eller Luigis Health Points. I bund og grund er det, hvor meget skade hver helt kan tage, før de bliver bevidstløse, og det er på mange måder den vigtigste statistik at holde øje med, da den definerer succes eller fiasko. Denne statistik kan forbedres ved at udstyre visse udstyrsgenstande.
Denne ligner det første punkt, men er nok også lidt usædvanlig for mange. Battle Points er den effektive 'mana', som Mario og Luigi har til rådighed til at kaste Bros. Attacks, kraftfulde bevægelser, hvor de to mødes og kombineres til et ødelæggende angreb.
Pow har et par bevægelige elementer. For det første refererer Pow til Power, som bogstaveligt talt er, hvad der står på dåsen. For det andet er Pow for det meste opdelt i to kategorier: Jump og Hammer. Dette er de to kerneangrebstyper, som brødrene kan bruge, hvor Jump er hoppeangrebet og Hammer er hammerslaget, og begge statistikker er forbedret og afspejlet af Boots og Hammers, som Mario og Luigi har udstyret.
Pow definerer også, hvor hårdt hver Bros. Attack lander for, og det er her de overordnede Pow-tal kommer ind i ligningen, dvs. tallet over Jump og Hammer statistikken.
Def står for Defence, og det er også meget bogstaveligt. Dette er figuren, der hjælper Mario og Luigi med at afbøde skaden, når de bliver ramt. Dette kan forbedres ved at udstyre udstyr, og på linje med HP er det uden tvivl den næstvigtigste statistik, da dette sandsynligvis vil være vind-eller-tab-tilstanden, især i bosskampe, hvor fjender slår dig ekstremt hårdt.
Selvom der ikke er noget klart tur eller tidslinje HUD-element på plads, der viser dig, hvilken bror eller fjende der vil angribe næste gang, kan du generelt antyde, at hver person i kamp vil angribe én gang 'pr. tur'. Dette ændrer sig dog ofte i boss-møder, eller når Mario og Luigi står over for betydeligt svagere eller stærkere fjender, eller måske hvis de har juicet Speed -statistikker. Jep, Speed definerer dybest set, hvornår og hvor ofte en af brødrene kan angribe, og generelt set er det en af de sværere statistikker at forbedre ud over at stige i niveau.
Uden tvivl er dette sandsynligvis den statistik, du er mest usikker på. Stache er Brotherships tåbelige måde at inkorporere Luck på, da jo højere din Stache -statistik er, jo mere sandsynligt er det, at du er heldig og får et kritisk hit i kamp. Luigi er naturligvis heldigere og har en højere Stache statistik, men begge brødre vil forbedre sig på denne front ved at stige i niveau, som alle andre statistikker også gør.
Der er en yderligere metode til at forbedre Mario og Luigis statistikker ud over at stige i niveau og erhverve bedre udstyr. Når du udforsker verden, vil du sandsynligvis finde Beans, genstande, der kan forbruges og bruges til permanent at forbedre en enkelt statistik med 1 point. I bund og grund er disse sjældne og inkonsekvente måder at forbedre sig på, så hav en plan på plads og hold dig til den. Forsøg ikke at balancere brødrene, fordi det ikke lykkes, men fokuser i stedet din indsats på at forbedre dig, hvor en af brødrene udmærker sig, dvs. yderligere styrke Luigis Stache eller fylde Marios Speed op.
Det er også værd at nævne, at du kan finde DX-bønner, der forbedrer en individuel statistik med 3 point, men disse er sjældne og få og langt imellem.
Mellem at finde helbredelsesstationer spekulerer du måske på, hvordan du kan gendanne helt eller delvist udtømt statistik? Det er her, forbrugsstofferne kommer i spil igen. I henhold til hvad hver slags gør, tjek listen nedenfor.
Forhåbentlig med disse oplysninger i tankerne vil du finde det meget nemmere at sejle på havene og navigere i Concordias enorme og farlige verden.