Dansk
Gamereactor
artikler

Mainstream

Vores anmelder kigger næmere på spilkulturen og manglen på kvalificerede TV programmer om den.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Da Super Nintendoen konkurrerede mod Sega Megadrive, og Sonys PlayStation kun var tænkt som en udvidelse til Nintendos maskine, var elektronisk underholdning endnu noget der kun hørte sig nørd generationen til. Som de fleste dog ved, fik Sony pillet lidt ved det image, og pludseligt var det acceptabelt, ja faktisk ligefrem cool, at eje en spillemaskine.

Selvom der gik lidt tid inden verden nåede, at opfatte den nye holdning til dette før så uacceptable medie, var accepten af det pludselig den almene holdning. Pludselig var det på mode for alle og enhver at udtrykke deres accept af dette nu yderst spændene medie, og selv for TV og ugebladene var fristelsen for stor.

Som enhver, der engang har drukket sig lidt for fuld og lavet en scene, og så ti år senere stadig bliver mindet om det, har elektronisk underholdning til dags dato dog stadig haft svært ved at bryde med den stigma der eksisterer omkring mediet. På trods af at konsol- og computerspils branchen årligt er en af de absolut mest indbringende, bliver der stadig set lidt skævt til dette medie, for det er jo kun underholdning og tidsfordriv, uden egentlig indhold.

Denne holdning betyder desværre også at aviser og enkelte TV kanaler, i langt de fleste tilfælde stadig betragter det lidt som en joke, når de vælger at inkludere et par sider, eller en halv times fjernsyn om mediet. Dækningen bliver derfor ikke særligt højtprioriteret, og laves oftest af en ansat som har læst et par computerblade og måske har haft en PlayStation stående derhjemme det sidste år.

Dette er en annonce:

Som en gamer der kender lidt til markedet, vælger man oftest enten at skrige af grin eller krumme tæerne sammen, når man læser eller ser hvad de disse medier har at sige om de nyeste spil. Det er ofte utroligt tydeligt at de har haft et par uerfarne knægte til at teste et spil, fordi de programansvarlige ikke selv har haft tid til at spille spillene, og det resulterer oftest i nogle anmeldelser der bedst kan beskrives som absolut vederstyggelige. Sætninger som "...det kræver dog også snilde for at gennemføre spillet..." gennemhuller på få sekunder troværdigheden, når det bliver sagt om spil som Serious Sam. Og dette er uheldigvis et eksempel fra den blide del af skalaen.

Det helt paradoksale ved denne situation er dog, at Hr. og Fru Danmark tit ikke ved bedre end at tro på hvad disse medier siger, pga. mediet altid har virket troværdigt i andre sammenhænge. Tankevækkende og perspektiverende er det, at adskillige aviser ved hvad der sker over det meste af verden, få sekunder efter det er sket, men tilsyneladende ikke har den fjerneste anelse om hvordan man forholder sig realistisk til et computer- eller konsolspil. Nogle vil argumentere at det ikke er deres job at vide noget om disse spil, men hvorfor skal de så ugentligt være med? og hvorfor sker det med jævne mellemrum at forskellige TV stationer lige skal "prøve" sig med et program om det, når de ikke gider at hive fat i dem der ved noget - en sportsjournalist udtaler sig jo heller ikke om vejret, og hvis han gjorde ville dette også anses for at være en joke.

En ny trend er heldigvis begyndt at udvikle sig, og enkelte medier er da også begyndt at kontakte mennesker der virkeligt ved noget om emnet. Men få kan komme uden om at det skæve blik, og den noget afholdende attitude stadig eksisterer når man snakker om den generelle opfattelse af denne branche. Og så længe denne er i live vil utallige aviser og TV kanaler stadig synes, at det er helt okay at vildlede Familien Danmark, med anmeldelser og nyheder det ikke kun er patetiske, men også savner forståelse for hvordan denne branche fungerer og det publikum som hungrer efter at se deres subkultur på skærmen.

Dette er ikke skrevet som en reklame for de sites, blade eller programmer, som rent faktisk leverer relevante nyheder og anmeldelser, men snarere som opfordring til de resterende medier om at tage denne branche seriøst. Tiden hvor man skulle være meget speciel for at lade sig forundre af den elektroniske underholdnings forunderlige verden, hører en fjern fortid til, og alskens eventyr i elektronisk form venter kun på at lade sig opleve af de som har et åbent sind.

Dette er en annonce:


Indlæser mere indhold