
Jimmy er rasende, det ved alle PlayStation 3-ejere, der har spillet Mafia II, eftersom historien Betrayal of Jimmy udkom eksklusivt til Sonys konsol. Det spiller dog ikke den store rolle for den nye udvidelse Jimmy's Vendetta, hvor Jimmy skal tage hævn rundt omkring i Empire City. Den er nemlig udformet som en serie miniopgaver i stil med de sidespor, man støder på i spil som Grand Theft Auto: San Andreas og Saints Row 2, og har egentlig ikke nogen historie, der er værd at tale om.
I stedet beskriver 2K Czech udvidelsen som en arkadeversion af Mafia II, hvor highscore-lister prioriteres frem for dialog, og hurtige aftrækkerfingre er vigtigere end at træffe de rigtige beslutninger. I alt indeholder Jimmy's Vendetta 30 minimissioner, som for eksempel kan gå ud på at henrette nogen, køre hurtig i bil, uddele bank, springe bygninger eller stjæle en vigtig bil.
Man starter Jimmy's Vendetta fra spillets startmenu, og kastes ud i en bane med roterende ikoner, der viser hvad du skal gøre for at starte en opgave. Der er hele tiden 1-2 opgaver at vælge i mellem, ofte placeret langt fra hinanden så man skal ud på en længere køretur. Formodentlig for at give en falsk fornemmelse af at udvidelsen varer længere end den faktisk gør, selvom det mest af alt bare er frustrerende.
Vel fremme ved et ikon skal du vælge om du vil påtage dig opgaven, hvorefter en timer starter. Herefter gælder det om hurtigt at lykkedes med det man skal gøre, skyde godt og ikke kvaje sig unødvendigt. Gør man det godt vil man snart kunne finde sig selv på highscore-listen, hvilket 2K håber vil motivere dig til at spille igen og igen, så du rigtig kan blære dig over for vennerne.
Alle, der klagede over at der var for lidt at lave i Mafia II, at man mest bare kørte fra opgave til opgave, vil blive glade for Jimmy's Vendetta. Til forskel fra Vito har Jimmy masser af at lave med den ene spektakulære opgave efter den anden. Der er heller ikke nogen direkte konsekvenser af det man laver, hvilket fører til at jeg uden at tænke over det begynder at spille spillet mere i den stil som man ville spille Grand Theft Auto.
Jeg skyder glædeligt ind i folkemasser, massakrerer folk med min bil på fortovskanten, og kører som en galning overalt, som om politiet knapt fandtes eller var decimeret til noget man kun kan grine af. Det føles som om at 2K Czech har overvejet at have disse valgfrie opgaver med i Mafia II, men har valgt at fjerne dem for at gøre historien mere troværdig. Og i stedet for Vito bliver det altså Jimmy, der får chancen for at vise hvad der virkelig foregår i Empire Bay.
Jeg hører til dem som virkelig kunne lide styringen i Mafia II, og havde ingen problemer med hverken animationer eller cover-systemet. Men det er ikke noget Gears of War, og det kan mærkes eftersom visse opgaver bliver hysterisk svære. Formegentlig helt ubevidst fra udviklernes side, da man mere modarbejdes af styringen eller dumme fjender end den tænkte udfordring. På samme måde kan fjenden nogle gange lave idiotiske fejl, som selv at sprænge de tankstationer man har fået til opgave at ødelægge.
Jimmy's Vendetta kan muligvis anbefales til dig som købte Mafia II, ikke brød dig om historien, længtes efter større valgfrihed og virkelig elskede gameplayet. For alle andre føles det mest lidt malplaceret og som noget helt andet end dét det velskrevne Mafia II stod for.