Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Lumines

Lumines

Japansk perfektionisme og enkelthed i håndholdt form. Thomas Nielsen fortæller alt om Tetsuya Mizuguchis genistreg.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg misunder jer, jer der endnu aldrig har fundet "jeres" puzzle-spil. Bag det efterhånden blakkede rygte findes der nemlig en næsten glemt genre, der under de rette omstændigheder byder på præcist ligeså fantastiske oplevelser som alle de andre, bedre sælgende genrer. Nævn f.eks. blot Puyo Puyo for redaktør Tanggaard, og du er sikker på at blive indbudt til en spontan kamp i spillet hvis intensitetsniveau overgår selv de heftigste actionspil. Selvom jeg har prøvet at dele min spilkærlighed ud over flere af genrens største perler, vidste jeg, at de dage ville være talte så snart Lumines-disc'en første gang gled ind i ryggen på min PSP - faktisk er jeg ret sikker på, at jeg viste det længe inden da.

Q Entertainment er Tetsuya Mizuguchis hjertebarn, hvis målsætning siden dag ét har været at lave originale spil, med en stærk fokus på kombinationen af lyd og billede, ganske som vi så det tidligere i Mizuguchis mesterværk Rez. Genren er denne gang skiftet ud, men den kreative overflod, som gjorde Rez til et stilstudie i spilkunst, skinner også igennem i Lumines, med en kraft svarende til ti sole.

Spilmekanikken er præcist ligeså enkel som genren påkræver, og kan læres af enhver inden for et par sekunder. Blokke af fire små kvadrater, opdelt i to farver, falder ned fra oven, og skal sorteres så de udgør større blokke af sammenhængende farvekvadrater. En tidslinie, hvis fart afgøres af musikkens rytmer, sørger for hele tiden at fjerne de sorterede kombinationer af blokke, så spillets gang kan fortsættes. Hele spillet bliver dog vendt på hovedet af at hver bane er helt igennem unik i såvel grafik som musik, hvilket igen påvirker tidsliniens fart hen over banen og dermed hvilken strategi der skal bruges.

Det der skubber Lumines op foran konkurrenterne, er dog at det hele er så pokkers fuld af energi og hundredeprocent ren spilglæde. Spilmenuens pulserende musik får dig i løbet af få sekunder til at synke ned i en dyb, hypnotisk trance, og når du endelig læner dig tilbage, er det med et pragtfuldt smil på læberne. Med et fåtal af klik er Lumines i gang, og maskinens sci-fi flotte skærm giver liv til de faldende firkanter, der i samarbejde med de glødende baggrunde tegner et billede så enkelt og rent, at du ikke andet end at bukke dig i støvet for det hold af udviklere, der har fået så stor en oplevelse ned på så lille og elegant en konsol.

Dette er en annonce:

Lumines er ganske enkelt fængende som bare pokker og er umuligt at ligge fra sig, når man efter de første sekunders spil har lært reglerne. Har du først åbnet op for en ny bane og det dertilhørende nye design, musik og strategi, er du fanget indtil du har set alt, hvad spillet har at byde på. Det er ganske vist ærgerligt, at du skal starte forfra hver gang i spillets Challenge-mode, men det er småting ved siden af glæden ved at åbne op for en ny bane eller opnå en ny highscore. Ligeledes kan noget af musikken også virke som uholdbare lydeksperimenter i kontrast til det ellers lækre og hypnotiserende soundtrack, der for det meste gennemsyrer oplevelsen.

Det er efterhånden svært at forestille sig, hvordan PSP'en kunne have fået en stærkere samling af titler til udgivelsen end den syndflod af titler, der vil ligge klar til køberne i løbet af den første uges tid. Lumines udgør sammen med Wipeout Pure en nærmest atomar cocktail af spilkvalitet, som med al rimelighed bør bruges som eksempel ved enhver fremtidig konsoludgivelse. Mizuguchis nye spilstudie har taget mange af de kvaliteter, der med tiden har gjort Rez til PlayStation 2's velsagtens største kulthit, og tilføjet dem til en genre i nød. Resultatet er en forfriskende sammensmeltning af lyd, grafik og gameplay, der vil kunne holde enhver PSP-ejer fænget i timevis ad gangen. Prøv Lumines, selvom genren måske ikke har sagt dig noget før og køb det, hvis det bare siger dig det mindste, for dette er spilhistorie i skabelsesprocessen.

-----------------------------------------------------------------------------------

Læs også disse PSP-anmeldelser:

Dette er en annonce:

Wipeout Pure
Lumines
Archer MacLean's Mercury
NBA Street Showdown
NFL Street 2 Unleashed
F1 Grand Prix
Ridge Racer
Need for Speed Underground Rivals

Lumines
Lumines
Lumines
Lumines
Lumines
Lumines
Lumines
Lumines
Lumines
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Fængende ud over alle grænser. Fantastisk design og spilmekanik.
-
Ingen mulighed for at gemme i Challenge Mode.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

LuminesScore

Lumines

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Nielsen

Japansk perfektionisme og enkelthed i håndholdt form. Thomas Nielsen fortæller alt om Tetsuya Mizuguchis genistreg.



Indlæser mere indhold