Hvis Ubisoft er blevet kendt for én ting, så ville det være studiets open-world titler. Bare sidste år udkom Assassin's Creed Valhalla, Immortals: Fenyx Rising og Watch Dogs: Legion globalt og mens Ubisoft har planer om en helt del flere open world-projekter (Far Cry 6 for eksempel), så har den seneste af de tre titler stadig endnu et trick oppe i ærmet - et online mode. Watch Dogs: Legion Online er i bund og grund det samme for Watch Dogs som Grand Theft Auto Online er for GTA V, og i forvejen for udgivelsesdatoen har vi fået banket et par timer af i denne nye mode og set hvordan denne passer ind i det større billede.
Online-delen er sig selv en uafhængig oplevelse, men du har brug for et eksemplar af Watch Dogs: Legion for at få adgang til den. Hvis du har spillet hovedspillet, så vil den akkumulerede viden omkring gameplay mekanikkerne og kortet over London være brugbart, men det er ikke nødvendigt på nogen måde. Du kan hoppe in i Online-delen fra hovedmenuen, hvor du får til opgave at skabe din egen DedSec celle for at kæmpe tilbage imod det endnu engang voksende antal af Albion outposts. Det betyder at du starter helt fra bunden af, hvor du skal samle et hold af en overflod af agenter fra gaden af for at udfylde dit hold.
Hovedstilen i Watch Dogs: Legion Online er meget ens med hovedkampagnen, udover at denne gang er du ikke alene i din kamp. Der kommer til at være andre spillere som går på gaderne, hver med deres egne DedSec celle og sæt af agenter, og du kan blive venner med dem og sammen klare missioner, City events, eller bare arbejde sammen for at skabe kaos i Londons gader.
Med hensyn til gameplay mekanikker, så er der intet nyt at rapportere: Online-delen er stort set bare en kooperativ version af Watch Dogs: Legion. Du kan behandle sandkassen som din egen personlige legeplads, hacke verdenen, rekruttere enhver, og endda også spille solo for en del af online oplevelsen. Og for at gøre tingene endnu bedre, så kører spillet lige så godt som Watch Dogs: Legion gør. Verdenen ser stadig fantastisk ud, fyldt med levende farver og gadebilledet er tætpakket, og serverne virker oven i købet fremragende - jeg fandt meget få fejl med lag eller disconnect problemmer i den tid jeg spillede.
Den største forskel er dog, når det kommer til co-op missioner. Fra hvad jeg så, så var der tre aktiviteter at give sig i kast med; Co-op missioner med minimum to spillere; det mere udfordrende Tactical Ops for mindst tre spillere; og Spiderbot Arena PvP mode. Co-op missionernes playliste var stort set et sæt af små levels samlet sammen til en kontinuerlig aktivitet for at give et par timers underholdende historie-tematiske missioner. Tactical Ops er mere den hardcore version af dette, som beder dig om at være meget mere koordineret som en gruppe for at bekæmpe en bosslignende fjende til slut. Spiderbot Arena er derimod en lille PvP aktivitet som sætter de dødelige Spiderbots imod hinanden i en free-for-all kamp på tværs af et lille map. Det er stort set hvad du kan forestille dig at det er.
Som jeg hentydede til tidligere, så kan du ramme gaderne helt alene for at klare en masse Solo aktiviteter ligeså - selvom det lader til at de er ret endimensionelle. De involverer at befri en kidnappet person, aflevere en pakke, hacke en persons telefon, og et væld af andre ting, men pointen er, at de aldrig tager særlig lang tid at gennemføre og føles heller ikke spor belønnende eller spændende. City Events er på den anden side Watch Dogs: Legion Online's svar på Destiny 2's offentlige events, og spillere ser en mission poppe op på deres kort hvor de kan mødes og klare en aktivitet. Vores erfaring med City Events inkluderede at ødelægge en utrolig tanky fjende, som var årsagen til en masse problemer af en eller anden grund, og de var utrolig sjove at gennemføre.
Progressions stilen for Online-delen var et sæsonbestemt design og med sit eget battle pass system. Du kommer ikke til at level op, men i stedet modtager du 'reputation' som går imod at levele dit battle pass op, som giver dig belønninger som skins, Influence, Eto og andre genstande. Influence er nødvendig valuta for at rekruttere nye agenter eller opnå nye opgraderinger, hvor Eto er en valuta som er brugt til at købe kosmetiske genstande fra spillets in-game butik. I slutningen af enhver sæson (hvor der ca. er forventet omkring fire per år), kommer der et nyt battle pass og hele grind'en starter forfra endnu en gang.
Den mest usædvanlige del af Watch Dogs: Legion Online er dog hvordan operative systemet fungerer. Da det er en online-del ville det være helt okay at spille og levele op som kun én karakter og ville have passet helt fint - som det er sagen med Grand Theft Auto Online - men i stedet bruger spillet det samme system som hoved spillet gør, hvilket betyder at du mangler et defineret individuelt fokus at lægge dine kræfter i. Personligt kan jeg godt lide at have én karakter som er min alene for at levele og fremskride med, og manglen af dette føltes usædvanligt og trak mig ud af indlevelsen. Underligt nok var det ikke den mest sære del, da dine agenter i Online-delen ikke kan dø ligesom de kan i hoved spillet. I stedet bliver de arresteret, eller simpelthen utilgængelige for en kort periode, men pointen er, at du rekrutterer dem og de kommer til at være en del af dit hold for evigt, hvilket lidt ødelægger hele pointen omkring risiko/belønnings rekrutterings systemet i kampagnen til at starte med.
Fra min tid med Online-delen blev én tanke ved med at krybe sig ind i mit hoved - ville dette være bedre med et Ghost Recon: Wildlands / Breakpoint eller et The Division design? Denne refleksion af Grand Theft Auto Online fungerer fint, men Watch Dogs: Legion med dets rekrutérbare karakterer udmærker sig i sit kooperative gameplay. Med et større fokus på det simple kooperative spil over den sandkassede online oplevelse, ville denne online-del have cementeret sig selv som noget der i sandhed var specielt. Jeg siger ikke, at det er dårligt eller ikke sjovt at spille, men at kunne udforske Watch Dogs: Legion's hovedspil som et kooperativt spil, ville sikkert have passet denne oplevelse en smule bedre.
For hvad det er værd, så ligner det at Watch Dogs: Legion Online kommer til at være en fin tilføjelse til et allerede underholdende spil. Jeg ville dog stadig sige, at det virker til at blive et biprodukt af hoved kampagnen, og at spillere højst sandsynligt kommer til at være skuffede hvis de har håbet på en helt ny Watch Dogs oplevelse. Det virkede som om der var en masse gode dele at se frem til, men på samme tid, har jeg svært ved at se hvordan dette lægger grundlag for en længere varende fremtid i denne live-service del, som det ser ud i nuværende tilstand.