Like a Dragon: Ishin

Like a Dragon: Ishin

Ryu ga Gotoku Studio leverer varen endnu en gang.

Like a Dragon: Ishin er ikke blot det første Yakuza-spil, som udkommer under det nye navn, Like a Dragon. Det Ishin, som vi får nu, er en remake af et spil, som vestlige fans af serien har håbet på siden 2014. Det originale spil udkom nemlig kun i Japan, så fanbasen, som har vokset hastigt de sidste mange år, har haft rigeligt med tid til at savle over dette spil, som sætter deres elskede karakterer i 1800-tallets sene Edo-periode. Så har Ishin været ventetiden værd?

På sin vis er Ishin et ret syret spil at spille. Måske mere end nogen anden spilserie jeg kender, så har Like a Dragon-serien sine helt egne quirks, og nu får du lov til at se dem udfolde sig i samuraiernes æra. Til at starte med er det typisk de samme ansigter og stemmer, du møder, som du kender fra seriens andre kapitler. Det er ikke som sådan en tidsrejse for Kiryu, Majima og resten af holdet, vi taler om her, det er faktisk helt andre karakterer. De har bare ansigter og stemmeskuespillere, som er taget fra resten af serien (endda også fra 7'eren, da nogle af ansigterne kun er kommet med her i remaken). Men resten af universet er også meget genkendeligt. Du vil fx møde en Ebisu Pawn Shop og en Don Quixote-butik, bare i 1800-tal-stil. Det er et sjovt, og lidt bizart, møde mellem fortid og nutid, nyt og gammelt.

Like a Dragon: Ishin

Man har endda også importeret den meget uformelle skrivestil, som de engelske undertekster er skrevet i ("Whaddaya think you're doin'?" eksempelvis) til 1800-tallets Japan. Uden at jeg kan japansk, så lyder tonen også som den plejer i serien. Det er ikke som sådan et problem, men som det tit gælder for Like a Dragon-serien, så skal man ligesom bare "go along with it". Det er cool, det er bare lidt mærkeligt, når nu vi er i 1800-tallet.

Nå, men inden vi kommer så meget videre, så skal vi lige få opridset, hvad der egentlig foregår her. Ishin fortæller et stykke helt reel japansk historie, som dog er piftet en del op. Det drejer sig om en samurai, der faktisk fandtes, ved navn Sakamoto Ryoma. Efter et stykke tid væk fra sin hjemstavn, Tosa, kommer han tilbage, og oplever den enorme splid der er i byen, mellem den magtfulde elite, der er tro mod shogunatet, og dem der er tro mod kejseren, og vil ende shogun-styret. Hans adoptivfar (som hemmeligt er i spidsen for anti-shogun-bevægelsen) bliver dræbt for øjnene af ham, og han rejser til Kyo (Kyoto), for at finde morderen. For at finde morderen bliver han nødt til at infiltrere den ultra-voldelige hær Shinsengumi, som kæmper for shogunatet, og her bliver han hurtigt kaptajn.

Som sædvanligt er hovedhistorien dødseriøs, cutscenes fantastiske og i det hele taget spiller historien max, som en historisk krimi-thriller. Seriens velkendte stemmeskuespillere og karakterer vender tilbage, og Kiryu i rollen som Ryoma (og stemmen bag, Takaya Kuroda) er stadig fantastisk. Det samme gælder Goro Majima, som stadig er bindegal. Der er utallige gensyn, og for seriens fans vil det være superfedt. For alle andre, så er det egentlig også et fint sted at starte, da det ikke kræver baggrundsviden som sådan. Måske lyder det hele lidt som en slags historisk cosplay, men det fungerer glimrende.

Ved siden af hovedhistorien har vi seriens klassiske ultra-fjollede sidemissioner, hvor alt kan ske, ligefra at du løber nøgen igennem gaderne til at du bliver lokket ind i et bordel kun med sumo-brydere, eller at du skal hjælpe en skolelærer, der ikke har set en globus før. Alt kan ske, og det er faktisk endnu mere fjollet fordi det er i 1800-tallet. Det er super underholdende, og kan kun beskrives som topform for serien.

Én ting, der er værd at nævne. Ishin er som nævnt et spil, som oprindeligt kun var lavet til det japanske marked, og det kan man godt mærke. Det kræver lidt, at man enten er en buff til japansk historie (det er jeg ikke), at man googler, eller bare tager det ud fra kontekst og ... accepterer at man ikke ved det hele. Jeg gjorde det sidstnævnte, og det er faktisk også fint nok. Jeg behøver ikke at forstå 100%, men for nogen, så vil dette spils ret komplicerede politiske klima (vi snakker slutningen af shogun-styret) være lidt meget. Der er eksempelvis referencer til "when the black ships came", hvilket var en historisk term for "da vesterlændingene kom", ligesom man med det samme bliver kastet ind i periodens klassesystem mellem samuraier, og her kommer man hurtigt på dybt vand. Spillet har faktisk en indbygget "Glossary" knap, samt et Glossary inde i menuen, som er meget smart. Det kan om ikke andet forklare det meste.

Like a Dragon: Ishin

Like a Dragon-serien er også kendt for at have et genialt kampsystem. Her skuffer Ishin på ingen måde. Der er selvfølgelig lagt op til sværdkamp, og det får man. Som ronin-kriger er du ret rutineret med et katana, men du har faktisk også en revolver. Derfor har du hele fire kampformer: Brawler (uden våben), Swordsman, Gunman og Wild Dancer (både sværd og revolver). Jeg valgte at fokusere på Wild Dancer, da det er hurtigt, adræt og genialt til at undvige med. Det generelt sværdfokuserede gameplay er veludviklet og føles godt, med fx god variation fra det lidt tungere Swordsman over til Wild Dancers lette stil. Gameplayet er et imponerende frisk pust fra seriens generelle stil.

Her er ikke kun tale om et veludviklet kampsystem. Ishin er pakket med indhold, og kan nærmest kaldes en slags RPG visse steder. Ikke nok med at du får XP, så du kan opgradere dine kampstile. Du kan crafte og forbedre våben, og du får en lille farm, som du kan dyrke afgrøder på, og som du kan forbedre med inventar. Det er nærmet et lille Stardew Valley de har smidt ind, hvilket jeg slet ikke havde regnet med. Ved at hjælpe rundt om i byen kan du få en valuta ved navn Virtue. For Virtue kan du købe disse opgraderinger til huset, men også forskellige forbedringer til din karakter, fx så du kan løbe længere.

Fordi du er Shinsengumi-kaptajn, så får du også din egen mini-hær. Gameplay-mæssigt er det egentlig blot en samling "kort" som kan give dig særlige evner i kamp. Det kan være alt ligefra en slags tornado til at du giver stød til fjender, eller at du blot får noget healing. Det er nogle ganske sjove tilføjelser, men hverken noget der gør vildt meget for spillet, eller ødelægger noget.

Og så har vi måske seriens mest definerende træk: minispil. Spillet er pakket med dem. Dans, fiskeri, karaoke, diverse gambling-spil, et kanonkugle-spil, chicken racing og meget, meget mere. Der er så meget at lave i Kyo, og du kommer ikke til at kede dig. Jeg må erkende, at jeg ikke har fået brugt så meget tid med alle minispillene endnu, men indtil videre har det været udmærkede distraktioner, uden at komme helt op på topniveauet for Like a Dragon-minispil. For mig er den plads indtil videre stadig reserveret til Yakuza 0's Cabaret Club, som jeg brugte langt mere tid på at gennemføre, end jeg tør skrive her.

Like a Dragon: Ishin

Hvis det ikke er minispil, der distraherer Kiryu - ahem, Ryoma - i byen Kyo, så er det de utallige små historier og interaktioner med byens befolkning. Det er en levende, travl og charmerende by, som byder på mindst ligeså mange sjove møder som Kamurocho. Der er også fine forskellige miljøer, fra havnesiden til nogle mere landlige steder, samt mere lurvede og farlige områder af byen.

Serien har aldrig været den mest visuelt prangende, udover i cutscenes. Her er Ishin ingen undtagelse. Det er som sådan et flot spil, men her og der kan man godt se, at fokus ikke har været på at lave årtiets smukkeste titel. Vand, lys og overflader er dog ret flotte, og her kan man godt se at de har haft gang i nogle lidt lækrere effekter i Unreal Engine. Men så ser man en eller anden NPC's ansigt tæt på, og så ligner det nærmest noget fra PS3-æraen. Det er lidt ærgerligt, men også ret typisk for serien. Som sædvanligt for Ryu Ga Gotoku-spil, så kører det som smurt og jeg oplevede meget få bugs.

Ishin er en kolossal omgang fan service, pakket med indhold og ganske enkelt utroligt imponerende, især for en slags spin-off. Det er et studie, der ved hvad deres fans vil have, og som leverer præcis det. Af logiske årsager har jeg ikke spillet originalen fra 2014, men her har vi i hvert fald et spil, som man sjældent kan mærke er et remake, og som man trygt kan kaste sig over. Som altid er det suveræn digital turisme, vi har at gøre med, og denne gang får du også en samurai-krimisaga med i købet. Elsker man serien i forvejen, så er der ingen grund til at læse mere, bare køb det. Og hvis man er ny til serien, så er Ishin et ganske fint sted at starte.

9 / 10
+
Fed historie, genialt stemmeskuespil, velkendt cast, vanvittigt meget indhold, sjove sidequests, fedt gameplay.