Dansk
Gamereactor
previews
Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Magnus har haft fingrene i en næste færdig udgave af Final Fantasy XIII-trilogiens sidste kapitel, og kan lide hvad han ser.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Final Fantasy er efterhånden kørt en smule af sporet. Med en række tvivlsomme beslutninger, som det pengegriske All the Bravest på iOS og Android, og dey bug-fyldte MMO Final Fantasy XIV, har Final Fantasy-navnet taget en række slag i de seneste år. Disse slag tog så hårdt på udvikleren Square Enix, at en speciel komité af Final Fantasy forfattere nu sidder og overvåger brandet for at undgå flere skridt i den forkerte retning.

Disse faktuelle overvejelser præsenterede jeg ved bedste evne for udviklerene ved preview-eventet på Cisterne-museet i København, og fik en overraskende mængde forståelse og samtykke. "Jeg forstår hvad du mener, men jeg lover dig, at Lightning Returns: Final Fantasy XIII repræsenterer en serie, der er tilbage i topform" påstår udvikleren hårdnakket, og det er med denne udmelding rungende i baghovedet, at jeg begynder min demo af denne vigtige titel for Final Fantasy-seriens fremtid.

Jeg kan ikke redde jorden. Det bliver gjort klart for mig fra start af. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Men jeg, Lightning, lysbæreren, sjæleredderen, skal forsøge at redde så mange mennesker som muligt, for at hjælpe guden Bhunevelze med at skabe en ny og bedre verden. Ved at bruge Eradia, Bhunevelzes kraft på jorden, skal jeg sinke udslettelsen. Det er min opgave, og den hænger tungt mine skuldre. Toget ruller ind i hovedstaden Luxerion, og jeg stiger hurtigt ud. Nogle kutteklædte folk står og skeler til mig ovre fra hjørnet af togplatformen, og jeg genkender dem med det samme. De er præster fra The Children of Etro, en vantro kult der forkaster troen på Bhunevelze og beder til ondskab og kaos. De mumler, og tager hinanden i hænderne. Alt er ikke som det skal være i Luxerion. Pludselig sortner stationen, og jeg mærker med det samme at ondskaben, der langsomt men sikkert er ved at knuse hele verden, er til stede. Et gigantisk monster rejser sig fra mørket, og jeg gør mig kampklar.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Dette er en annonce:

Her bliver jeg præsenteret for Lightning Returns: Final Fantasy XIII's største forbedring: kampsystemet. Final Fantasy er et japansk rollespil og har altid, som denne genre er kendt for, haft dybe og komplekse kampsystemer, der bygger heftigt på statistikker og matematik. Dog har Final Fantasy i den seneste tid, forsøgt at strømline disse systemer en smule, og samtidig forsøgt at åbne genren for det vestlige publikum. Det er resulteret i et kampsystem, der er en kombination af et turbaseret og et mere action-orienteret mekaniksæt. Du kontrollerer Lightning og hendes venner i kamp, men har muligheden for at sløve tiden, og vælge den bedste kombination af evner for at opnå den bedste effekt. Lightning bruger en ressource kaldet EP, der bruges til at udøve magi, slå med dit valgte våben og redde dig ud af ellers dødelige situationer. Denne EP genvindes over tid, men du kan genvinde den hurtigere ved at skifte mellem forskellige kamppositioner, som du selv designer. Ønsker du at Lightning har en magiposition, en nærkampsposition og en defensiv position? Dette ordnes gnidningsfrit i menuen, og hvis du skifter mellem dem flittigt, løber du aldrig tør for EP. Bruger du din EP effektivt, belønnes du med et "overclock", der fryser din fjende, så du kan bruge flere evner i sekvens uden at tænke defensivt. Med andre ord er Lightning Returns: Final Fantasy XIII's kampsystem stadig uhyre komplekst, og mængden af nydelse er stadig direkte proportioneret med mængden af tid og energi, spilleren ønsker at lægge i det, men med sit mere strømlinede design er systemet nu lettere at gå til. Hver kamp afsluttes med en række resultater og statistikker, så du kan se om du bruger dine kamppositioner optimalt, og hvordan du eventuelt kunne forbedre din strategi.

Jeg lander et succesfuldt hug på det kæmpe monster, og mens det forgæves forsøger at genvinde fatningen, tager jeg et par skridt bagud og affyrer en gigantisk ildkugle, der dræner al min EP. Monsteret falder besejret til jorden, og den ellers mørke og forladte togstation lyser nu endelig op, og menneskerne der før var forsvundet i mørket er nu vendt tilbage. De er ikke klar over, at enden er nær. Det er kun mig der kan se monstrene, og det mørke kaos de bringer med sig. Jeg beslutter mig for at forlade stationen, og bliver straks konfronteret af en bekymret vagt, der ikke har set sin kollega her til morgen. Han beder mig om at gennemsøge bydelen efter ham, og siger samtidig at jeg skal finde ham inden tolv timer.

Tid spiller en kæmpe rolle i Lightning Returns: Final Fantasy XIII. Du får foræret 13 dage til at redde så mange mennesker som muligt ja, men ondskabens indgreb kan accelerere, og det er op til dig at sikre at du får de 13 dage. Til og med er der tid på alle dine sideopgaver, og dette giver historien en mere håndgribelig følelse, trods de tydelige overdramatiske klicheer, som serien er kendt for.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Dette er en annonce:

Jeg træder ind i den første store del af byen, hvor brostenene glinser i solen, og et lille torv er overrendt men alle mulige slags mennesker. Høje skæve bygninger tårner op over mig, og leder straks tankerne hen på en forretningsudgave af den italienske renæssance. Det lille torv er fyldt med en række forskellige forretninger, der sælger alt fra tøj til forfriskninger. Men alt er ikke som det skal være, trods de umiddelbart trygge omgivelser. Pludselig rammer en pil en ung kvinde lige i hjertet, og samtidig bliver en mannequindukke kastet ud fra bymuren, med en lykke rundt om halsen. Både den afdøde kvinde og mannequindukken ligner mig på en prik. Nogle ønsker åbenbart ikke, at jeg skal redde disse mennesker fra verdens undergang. Hurtigt bliver et gerningssted etableret, og jeg snuser lidt rundt selv, for at finde spor af morderen. Jeg piler rundt i krogene af Luxerion, og udspørger eventuelle vidner, og viderebringer information til myndighederne.

Dette var kun én af hundredevis af opgaver i Lightning Returns: Final Fantasy XIII, og hvis de alle formår at blande klassiske rollespilselementer med intense kampsekvenser, ser vi her på en lang og underholdende spiloplevelse. Dog var Luxerion klart den største overraskelse, og denne by repræsenterede kun et lille område ud af de mange, man besøger i Lightning Returns: Final Fantasy XIII, og hvis områderne er forskellige nok, kunne Lightnings sidste rejse virkelig være den Final Fantasy-oplevelse, der får serien tilbage på sporet. Ja, dialogen er stadig fyldt med klicheer, men med et lettere tilgængeligt kampsystem og den tidsbaserede historie, præsenterer Lightning Returns en række forskellige tiltag, der er svære at se bort fra, hvis man har hang til rollespil.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold