Dansk
Gamereactor
previews
Life is Strange: Before the Storm

Life is Strange: Before the Storm

Vi tog forbi Square Enix og fik en gennemgang af det næste kapitel fra Life is Strange-universet

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Under årets E3 blev vi præsenteret for de første glimt af en prequel til Max's tidsrejsende eventyr I Seattle. Fokus er i denne omgang skiftet til vennen Chloe og vi var derfor yderset spændte på, ikke mindst hvordan spillet ville være med en ny hovedperson men også fraværet af tidsrejser. Det som vi fik lov til at prøve fokuserede hovedsageligt på udforskningen af spillets verden og interaktion med de forskellige objekter rundt omkring.

"Vi har bygget på det første spils fundamentale mekanikker" fortæller Chris Floyd fra Deck Nine og fortsætter "At udforske spillets verden, observere, høre Chloes tanker og hendes følelser overfor andre mennesker spiller en stor rolle. Vi har brugt ekstra tid på at videreudvikle, hvordan du overvejer dine valg og deres indflydelse på verdenen omkring dig."

Selvom vi ikke fik et indblik i de réelle konsekvener ud fra vores korte gameplay-demo, fik vi dog spurgt Floyd omkring genspilningsværdien af spillet. "At gå spillet igennem X-antal gange vil variere betydeligt - vi har nogle kraftige valg med store konsekvenser, hvilket vi mener giver god grund til at opleve spillet flere gange. Specielt fans af det første vil sætte pris på dette."

Dette er en annonce:
Life is Strange: Before the Storm

I løbet af vores tid sammen med Chloe stødte vi også på flere kendinge fra det første kapitel som uden tvivl vil have stor betydning for den samlede oplevelse - b.la. Frank Bowers som gav os hash efter, at vi havde anskaffet os 200 dollars ved at sælge en stjålet T-shirt. Også Rachel har været en del med i marketingsmaterialet for spillet, hvorfor hun hjalp os da vi kom I problemer ved at spilde en drink på en NPC.

Ydermere spurgte vi specifikt ind til Rachels rolle: "Vi vil åbenlyst ikke spoile for meget, men Rachel var sådan en mytologisk figur i det første spil. Alle snakkede om pigen, som var forsvundet og skabte et billede af en problemfyldt pige med mange hemmeligheder. Rachel var især vigtig i forbindelse med Chloe og fokus er især på effekten af når en person kommer ind i dit liv og forandrer alt. Det er en historie om knækkede karakterer, hvorfor det er vigtigt at vise dette aspekt sammen med deres brug for hinanden."

Life is Strange: Before the Storm
Dette er en annonce:

Som vi spillede mere og mere rundt med Chloe og lyttede til hendes indre dialog var det hundrede procent klart, at hun var en angstfyldt teenager. Hun er ikke lige så "f**k systemet", men er stadig rebelsk og har masser af attitude, hvorfor hun også har muligheden for at male grafitti, stjæle og snakke grimt til andre mennesker. Chloe er med andre ord en væsentlig anderledes personlighed end sin forgænger.

Udover at udforske alene hands-on, fik vi også en præsentation at se som passive tilskuere. I denne vågnede Chloe op dagen efter demoen vi fik at spille og hendes værelse var rodet fra top til tå. Tøjet lå spredt over det hele og væggen fyldt med plakater. Her kunne man selv vælge sit outfit, hvorfor valget faldt på en t-shirt, som var blevet stjålet dagen før.

HQ

Herefter blev Chloe fortalt, at det var stedfaren David som kørte hende i skole, hvilket gav Chloe kuldegysninger. Før hun gik udenfor for at møde ham, fik vi et 10 minutters overblik over huset. Her forklarede Deck Nine, at de viste os hvad der svarede til ca. 25 procent af huset, og i modsætning til resten af Chloes liv, var dette en stille affære. Imens Chloe bevægede sig rundt hørte vi hendes dystre tanker og minder om livet, da hendes far var i live og hendes undren over hvornår billederne af hendes gamle familie ville blive taget ned.

Derudover fik vi et indblik i livet uden magiske kræfter: "Chloe kan ikke manipulere tid, hvilket åbenlyst var en af de vigtigste egenskaber i det første spil. Efter at have leget med forskellige muligheder føltes deres ekskludering dog som det mest naturlige valg. Chloe er meget anderledes end Max og tidsmanipulation føltes ikke naturligt i forhold til Chloes karakter og personlighed. Vi kiggede derfor efter andre muligheder for at inkludere det overnaturlige element."

Life is Strange: Before the Storm

En anden vigtig karakter som blev introduceret efter huset var blevet udforsket var stedfaren David. Han har ikke ændret sig besynderligt, med sit unikke overskab og militæragtige frisure intakt. Den første tanke vi hørte i forbindelsen med deres første møde i præsentationen var Chloes "jerkoff"-beskrivelse, hvilket var svært at stille sig uenig i. Nye spillere af serien vil derigennem uden tvivl hade David ligeså meget som i det oprindelige Life is Strange.

HQ

Det var gode kontraster imellem de elementer som vi selv spillede overfor det som vi blev vist hands-off. Den første del viste en mere livlig og vild side, hvorfor den anden fokuserede på det mere emotionelle og dystre. Vi forlod altså studiet med en ordentlig bunke optimisme og er utrolig begejstrede for at se om spillet kan levere på både den emotionelle og eventyrlystne front når det lander senere på måneden med første episode, Awake.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold