Dansk
Gamereactor
previews
Lawbreakers

Lawbreakers alpha-indtryk

Boss Keys skydespil trodser tyngdekraften, og føles både friskt og velkendt på samme tid.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Der har været mange nævneværdige eksempler på spil med ingen eller lav tyngdekraft gennem tiden. Vi kommer straks i tanke om Dead Space. Super Mario Galaxy. Borderlands: The Pre-Sequel. Og så var der den der bane i Call of Duty: Ghosts hvor man svævede rundt i en brændende rumstation i kredsløb om Jorden. Gravity Rush gjorde det bedre end de fleste. Unreal havde sine antigrav-støvler, og det første Quake havde en ekstrabane hvor der næsten ingen tyngdekraft var. Og på konsol skete et af vores første møder med reduceret tyngdekraft i Halo: Reach i banerne Zealot, Anchor 9 og Condemned. Nu, adskillige år senere, er Lawbreakers her og stiller noget af den samme kløe.

Når man kigger tilbage på Bungies sidste Xbox-eksklusive spil, er det i bakspejlet let at se hvordan Halo: Reach på mange måder var forud for sin tid. Ganske vist var hver spartaner en ansigtsløs supersoldat gemt væk bag en metalmaske, men spillet introducerede forskellige evner såsom jetpack'en, armor lock og active camo, der gav spillerne en predefineret rolle på slagmarken. Vi siger ikke at det var det første spil der gjorde den slags, eller at det var hovedinspirationen bag de spil, der kom efter - titler som Overwatch, Evolve, Black Ops 3 og selv Destiny - men det var helt sikkert del af det fundament, mange andre titler siden er blevet bygget på.

Og således når vi frem til Lawbreakers. Det nye arena-skydespil fra Cliff "Cliffy B" Bleszinskis nye studie, Boss Key Productions. Vi har skrevet om det før, men studiet er begyndt at vise spillet offentligt frem via en lukket alpha-test for særligt inviterede. I den forgangne weekend fik vi endelig mulighed for at prøve spillet i det fri, og fandt et skydespil der blander velpoleret klassebaseret multiplayer med skyderier i lav tyngdekraft. Og spillet blander ikke blot disse ting sammen - det gør det også godt.

Dette er en annonce:

Indtil videre har vi prøvet fire forskellige roller (fordelt over otte figurer) og to forskellige baner, der begge fokuserer på Overcharge-spiltypen. De fire roller er hver især fordelt på to figurer, én på hver side af loven. Opdelingen mellem politi og røvere er set før, og det gør ikke den store forskel om du bryder loven eller er del af dens lange arm. Uanset træder du ind på slagmarken med et specifikt sæt evner.
Vi har dækket dem i et tidligere preview, så vi vil ikke gentage gennemgangen her, andet end at sige at de fire klasser alle føles ganske distinkte.

Lawbreakers

Vi kan især godt lide Titan-klassen med dens rocket launcher samt Vanguard-klassen og dens minigun, mens den mere skrøbelige (men på kort afstand dødbringende) Assassin ikke siger os det store. Taget i betragtning hvor meget vi har bandet over at blive dræbt af hende, må vi dog indrømme at hun er ekstremt effektiv i de rette hænder (brugerfladen giver i øvrigt det indtryk at der er fem klasser, selvom vi kun har set fire. Det kunne være et tegn på at der bliver afsløret flere klasser med tiden).

Vigtigere endnu er den nye bane og de lavtyngdekraftskampe der udspiller sig derpå. Den nye bane, der var tilgængelig i den seneste alpha-weekend - Promenade - fulgte op på en vi allerede kendte, Grandview. De er begge hæderlige og byder på rigeligt med muligheder for en blanding af almindelig klassebaseret skyderi og kaotisk svævende kamp. I Promenade er zonen med lav tyngdekraft i centrum, et område der strækker sig om en stor globe, og det er her det meste af actionen foregår.

Dette er en annonce:

Planetstatuen indeholder også det batteri som spillerne kæmper om i Overcharge. Kampen starter ud som et simpelt ræs om hvem der først kan nå indt til batteriet og føre det tilbage til ens base. Dernæst handler det om at lade batteriet op, mens ens modstandere forsøger at stjæle. Finten er, at batteriet beholder sin ladning, når man stjæler det. Altså kan man risikerer at forsvare det modigt hele vejen fra 0 til 99% ladning, for blot at se fjenden stjæle det, løbe det hjem til deres egen base, og lade den sidste ene procent. Når batteriet er fuldt opladet er der en kort timer (som nulstilles hver gang nogen flytter batteriet), der gør det muligt at vende kampen i sidste øjeblik. Men når først batteriet er ladet fuldt op, er der ingen plads til fejltrin.

Lawbreakers
LawbreakersLawbreakersLawbreakers

Det er en fin spilmodus, men bestemt ikke banebrydende. Derfor vil vi hellere tale om det Lawbreakers gør bedst. For det første er der muligheden for at skyde bagover sin egen skulder, der nok havde været en fed feature, hvis det ellers var lykkedes os at få noget som helst ud af den i løbet af vores tid med spillet. Vi antager at det er et snedigt trick som proffer og dygtigere spillere end os kan få noget ud af, i hvert fald i starten. Så er der specialangrebene, der isoleret set måske ikke er videre nyskabende - men man skal være kold om hjertet for ikke at nyde at fyre Force Lightning ud af fingrene, eller at smadre ned i en modstanders hoved fra stor højde med knusende effekt.

Men alle disse tricks og gadgets og kæmpestore våben spiller andenviolin i forhold til den tyngdekraftstrodsende action. Low-grav-områderne er i centrum i banerne, som naturlige mødepunkter omringet af tuneller og mere åbne pladser. Man dykker ind og ud af kamp, hopper over hovedet på modstanderen og bruger vertikale bevægelser til at narre fjenden. Det er hektisk, og kombineret med førnævnte special-evner er der potentiale for oprigtigt kaos. På den gode måde, altså. Disse områder er store nok, men ikke så store at de dominerer hele banen (vi kunne dog godt tænke os at se en bane der slet ikke havde tyngdekraft).

Det er den lave tyngdekraft, der tegner Lawbreakers' gameplay, og lægger et lag oven på oplevelsen der får spillet til at stikke ud fra lignende titler. På den ene side er det en glat arena shooter med håb op esportshæder, og på den anden side bevæger det sig på den stadigt mere travle heltebaserede multiplayer-genre. Lawbreakers udfylder begge disse roller godt nok til at kunne blive en regulær succes, og gør det endda med et es i ærmet. Men det er også på vej ind i en genre fyldt med deciderede sværvægtere, så der er langt fra garanti for at det bliver et hit. Men vi kan lide hvad vi har set indtil videre, og er spændte på at prøve mere. Og taget i betragtning at vi endnu kun har set en brøkdel af spillet, lover det altså rigtig godt.

HQ
LawbreakersLawbreakersLawbreakers

Relaterede tekster

5
LawbreakersScore

Lawbreakers

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Fischer

Cliffy B er tilbage, og forsøger at vende arena-skydespillet på hovedet... bogstavelig talt.



Indlæser mere indhold