Dansk
Gamereactor
previews
Lawbreakers

Lawbreakers

Anders rejste til Amerika for at besøge Boss Key Productions, Cliff Bleszinski's nye studie, og afprøve deres første spil, Lawbreakers.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Det kan ofte forbløffe mig, hvor effektivt konkurrencemarkedet fungerer. Forbrugerne har tydeligvis tørstet efter et nyt farverigt arena skydespil, og nu får vi tørsten stillet med Battleborn, Overwatch og Lawbreakers. Konkurrence er godt, for det tvinger udviklerne til presse kvaliteten af deres produkt til det yderste, så de ikke ender som det sorte får, ingen gider lege med. Derudover er det essentielt med en håndfuld unikke mekanikker, der får spillet til at skille sig ud fra konkurrenterne. Cliff Bleszinski er en veteran i industrien, og ved tydeligvis hvad der skal til for at opnå succes, hvilket skinner igennem i Lawbreakers. Det er et hurtigt, hektisk og anderledes arena skydespil, som burde give konkurrenterne sved på panden.

For nyligt kom det frem, at Lawbreakers ikke længere ville være Free-to-Play, og samtidig ville de gå efter et mere modent grafisk udtryk. Skridtet væk fra Free-to-Play er fordi, Boss Key havde en dårlig mavefornemmelse ved at sætte prisklasser på arenaer og krigere, uden samtidig at give spillerne en følelse af pay-to-win. De kom frem til den simple konklusion at sætte en pris på spillet, hvorved man får adgang til alle karaktererne og arenaer uden at skulle betale ekstra, når man først er inde i spillet. Skiftet til det modne grafiske udtryk beskriver Bleszinski som et ønske om: "mindre Pixar, mere Tarantino", når han spiller arena skydespil. Han vil se blodet sprøjte, når man nedlægger en fjende, for på den måde at give våbnene et mere kraftfuldt udtryk og en større følelse af sejr, når man springer en fjende i luften.

Lawbreakers
Dette er en annonce:
LawbreakersLawbreakers

Der er dog endnu en grund til den mere blodige tilgang, der ikke er tabt på Bleszinski: E-sport. Det er ingen hemmelighed at Boss Key Productions gerne vil ind på E-sportsscenen med Lawbreakers, men som Bleszinski rigtigt siger: "vis mig en udvikler, der laver arena skydespil, som ikke vil spilles på E-sports turneringer". Spørgsmålet er derfor ikke, om de ønsker at lave et E-sportsspil, men hvordan de har tænkt sig at gøre det. Bleszinski mener at succes på det område, afhænger af et vigtigt element i spillet: de gyldne momenter. Det skal forstås som momenter af kaos og uforudsigelighed, der får tilskuerne til at sidde neglebidende på kanten af deres sæde og følge med. Men det er samtidig momenter man ikke kan programmere og planlægge. Det eneste man kan gøre, er at give spillerne en række evner med de forskellige karakterer, og håbe de kommer af sig selv.

Hvordan forsøger Boss Key Productions så at skabe disse momenter? Månen er sprunget i luften efter et eksperiment gik galt, hvilket skabte jordskælv og ødelæggelse på vores blå planet. Spillet er heldigvis ikke sat i endnu et brunt post-apokalyptisk landskab, hvor alt er sørgeligt og prøver at dræbe dig. Lige modsat er spillet sat, efter samfundet er begyndt at opbygges på ny, så jeg fik lov til at løbe rundt og dræbe mennesker i en farverig japansk-inspireret bygning med vandfald og grønne områder. Verdenen vil dog aldrig helt ligne den verden vi kender i dag, for efter brudstykker af månen ramte jorden, skabtes der små områder hvor tyndekraften svinger ud. I arenaen jeg spillede, var der et batteri i midten af banen, som begge hold forsøgte at få fat i - tænk på det som Capture the Flag, med den ekstra tilføjelse, at du skal oplade batteriet til 100 % for at få et point. Omkring dette batteri var der en boble af lav tyndekraft, så selv den tungeste titan havde mulighed for at svæve over hovederne på modstanderne. Det er et skræmmende syn, at se så tung og kraftfuld en kriger angribe dig fra oven, men det er også et underholdende syn, hvilket præcis er Bleszinski's pointe, når han snakker om de gyldne momenter. Jeg formåede at sparke en Assassin væk fra mig og ind i feltet uden tyndekraft, hvorefter jeg skød hende gentagne gange i ansigtet, og kunne derefter nyde synet af hende langsomt svæve væk, mens blodet dryppede fra hendes hul i hovedet. Tarantino ville være stolt.

HQ
Dette er en annonce:

I kernen af spillet finder du et "politi mod røverne"-scenarie, hvor de her nærmere betegnes som Law og de såkaldte Breakers. Det er de samme karakterer på hver side, så uanset om du er Law eller Breaker, vil det være muligt for dig at spille Enforcer, Titan, Vanguard og Assassin, uden der er forskel på dem, andet end deres personlighed, der kommer til udtryk, når du dræber. Der vil blive offentliggjort flere karakterer, når vi nærmer os udgivelsen, men dette var de fire, jeg fik lov at prøve kræfter med. Enforcer har nogle lettere mekanikker, som nye spillere ofte vil foretrække, for at få en føling med spillet, før de går videre til de andre muligheder. Han er forsynet med et gevær, der er effektivt mod fjender på mellemlang afsted, og kommer de for tæt på, kan du hurtigt skifte over til din pistol, der kan sende modstanderne flyvende tilbage. Med din Bloodhound Launcher, der skal bruge tid på at lade op efter brug, kan du sende missiler efter modstanderne, der sjældent misser, hvis du formåede at låse dig fast på fjenden.

Titanen er en langsommere karakter, men det er muligt at få fart på ham, hvis man bruger ham ordenligt. Alle karaktererne har mulighed for at lægge geværet op på skulderen og skyde baglæns, hvilket kan være effektivt, hvis du forsøger at flygte, men for titanen især, gemmer denne mulighed på ekstra værdi. Hopper du ind i feltet uden tyndekraft og skyder bagud, vil kraften fra dit våben sende dig flyvende frem. Omvendt vil våbenet sende dig flyvende bagud, hvis du skyder frem mod en fjende, hvilket er noget man skal vænne sig til, når man spiller med titanen. Vanguard og Assassin er de hurtigere karakterer med mindre liv, hvor især Assassin kræver øvelse, da hun gerne vil helt ind på kroppen af modstanderne og hakke dem i småstykker. Forsynet med en gribekrog, kan hun svinge sig gennem banen som Spider-Man, eller hægte sig fast til fjender og suse ind på livet af dem.

Lawbreakers
LawbreakersLawbreakers

Det handler dog ikke kun om, hvordan de fungerer enkeltvis, men også hvordan de fungerer samlet. Som Titan formåede jeg at stjæle fjendens batteri i deres base, men havde svært ved at slippe ud, uden at blive dræbt. En vanguard holdkammerat kommer flyvende til min undsætning, og laver et Starfall, hvor han styrter mod jorden og skaber et lille område uden tyngdekraft, hvilket gav mig muligheden for at stige til vejrs og flygte fra oven. Det er tidspunkter som dette, hvor jeg kan nikke genkendende til Bleszinski's ord om de gyldne momenter, og se Lawbreakers potentiale på E-sportsfronten.

Som fan af first-person shooters har jeg prøvet en del gennem tiden, men på mange måder gav Lawbreakers en følelse, jeg ikke har prøvet i skydespil tidligere. Hvor vi gennem tiden er blevet trænet til at tjekke omgivelserne horisontalt, skal man i Lawbreakers tænke langt mere vertikalt. Det kan måske virke som en lille detalje, men det gør en verden til forskel, at du nu er nødt til at kigge op og ned, samtidig med du har fokus på siderne. Det er et bevis for Boss Key Productions hårde arbejde, at spillet aldrig blev forvirrende, selv ikke da jeg svævende i arenaens center, med fjender der angreb over og under mig. Det skal nok skabe frustration og forvirring hos nogle spillere, men jeg formåede hurtigt at springe ubesværet ind og ud af tyngdekraftfeltet med fuld kontrol om mine omgivelser.

Da jeg læste, at spillet ville gå efter et mere modent udtryk, frygtede jeg et kort sekund, at blodet der dryppede, ville være den eneste mærkbare forskel mellem Lawbreakers og Overwatch. Efter at have prøvet spillet af, er jeg forsikret om, at det ikke er tilfældet. Blizzard er stadig mestrene i deres fag, men det vil være en fejl at undervurdere Boss Key Productions. Lawbreakers går imod pay-to-win, karaktererne komplimenterer hinanden godt, og den lave tyngdekraft skaber et vertikal arena skydespil, ulig noget du har prøvet tidligere. De gyldne momenter ligger på stribe og deri ligger spillets succes. Både på hjemmefronten, men sandsynligvis også i E-sportsverdenen.

HQ

Relaterede tekster

5
LawbreakersScore

Lawbreakers

ANMELDELSE. Skrevet af Anders Fischer

Cliffy B er tilbage, og forsøger at vende arena-skydespillet på hovedet... bogstavelig talt.



Indlæser mere indhold