
I det ganske imponerende line-up som var sat op eksklusivt til Xbox, befandt efterfølgeren til et af sidste års største titler sig. Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (KOTOR2) bygger videre hvor originalen slap, og lover fans endnu flere forrygende RPG-timer i det episke Star Wars-univers. Da drengene fra Bioware har travlt med at udvikle det spændende Jade Empire, har de denne gang sluppet tøjlerne og overrakt dem til Obsidian Entertainment. Bag dette relativt ukendte navn gemmer der sig dog nogle erfarne herrer inden for RPG-genren. Det er nemlig grundlagt af en række af nøglepersonerne fra det nu hedengangne Black Isle Studios, som har stået blandt andet Fallout, Icewind Dale og Baldur’s Gate.
Historien tager sit udgangspunkt fem år efter den første titel. Udviklerne har valgt atter at give spilleren frie tøjler til at skabe sin figur, derfor får man ikke mulighed for at importere sin yndlings-jedi fra tidligere. Dog vil man kunne genskabe nogle af sine kendetegn ved at svare på en række spørgsmål i starten af spillet. Disse vedrører ens opfattelse af handlingen i KOTOR, og ens beslutninger vil forme den mentalitet ens nye figur fødes med. De nærmere detaljer om historien holdes stadig tæt, men ud fra underoverskriften kræves der ikke et geni for at gætte at Sith atter er indblandet. Denne gang starter man som jedi, og skal derfor naturligvis ikke igennem samme øvelser som i KOTOR. Historien byder dog atter på et forgrenet net af muligheder, hvor man helt selv kan afgøre om man vil følge lysets eller mørkets vej. Dette vil i sidste ende have indvirkning på, hvilken af de alternative slutninger man dumper ind i.
Med et slet skjult nik til at man ikke skal ændre noget, der ikke er ødelagt, er interfacet stort set bevaret fra KOTOR. Igen kan man have op til tre figurer under sin kontrol, imens man bevæger sig igennem de syv store verdener som KOTOR2 byder på. Af disse verdener er det kun Dantooine, der giver et gensyn - og det bliver i en noget anderledes version end den som vi kender fra KOTOR. Et område der er blevet ændret, er muligheden for at tilknytte våben til quickslots. Herved omgår man de noget tunge menuer, og kan i langt hurtigere grad flekse mellem distance og nærkampsvåben. Mens vi er inde og berøre våbnene, så er der også blevet givet lidt ekstra opmærksomhed til modifikationerne af disse. I KOTOR2 vil man i langt højere grad kunne ændre og udvide sine våben, sågar bygge sit eget op nærmest fra bunden.
Teknisk skal man ikke forvente de store åbenbaringer. I modsætning til eksempelvis Halo2, så bliver der i KOTOR2 fuldstændig satset på det sikre. Hele den grafiske engine er hevet frem igen og bliver benyttet til at køre dette episke eventyr. Udviklerne har dog udtalt at de er blevet bedre til at tøjle den og har kunnet presse lidt yderligere effekter ud af dyret. De billeder vi har set indtil videre ligger dog meget op af originalen, og man skal ikke forvente at det er meget andet end små kosmetiske ændringer. Positivt, så skulle den demo som blev vist frem på E3 dog have kørt helt gnidningsfrit. Dette er en god nyhed, da netop framehastigheden var lidt af et problem i originalen. KOTOR2 vil uden tvivl vække stor glæde hos alle der nød første ombæring. Vi kunne dog godt have ønsket at der blev fundet lidt nyt frem fra sækken.