Noget der må siges at passe godt ind i et action spil er uden tvivl Klingon-mentalitet, for her løses konflikter primært ved kamp, og kamp skal man nok få med dette sidste skud på stammen fra Star Trek universet. For dem som ikke ved hvad en Klingon er, ja, så er der altså tale om en race som tilhører Star Trek, en brutal menneskelignende race vis mål er at få magt over så meget af universet så muligt og hvor eneste middel er krig. Men hvorfor overhovedet bruge tid på at fortælle dette, for de eneste der køber denne Quakeklon er alligevel kun hardcore Klingonfans, efter de har hørt hvad jeg har at sige.
Historien går i al sin enkelhed ud på, at man, som en eller anden super Klingon-kriger skal finde gerningsmanden bag et attentat mod Klingonrigets leder Cowron. For at dette skal lykkes, går rejsen gennem en mængde levels, hvor man vil støde på diverse Klingon rebeller, der vil gøre alt for at beskytte manden bag attentatet, og man får kamp til stregen. Hermed ikke sagt, man bliver overrendt af Klingon´s, men dem man støder på er forbandet hårdføre. De er umådelig svære at ramme, hvilket tyder på, at det ikke er spildte kræfter, der er lagt i for at lave en god AI. De dukker sig, når man skyder og er i det hele taget gode til at undvige. Hvad man så godt kunne ønske sig, ville være, at de faldt døde om når man så endelig placerede et skud ordentligt, men nej, for det har overhovedet ingen indflydelse, hvor på kroppen man rammer, men derimod hvor mange gange man rammer, og så kan en skudduel godt tage sin tid.
Maskinkravene er rimelig skumle, ikke en gang min 233 MHz med 3Dfx-kort og 64 MB Ram kunne følge med Klingon Honor Guard´s grafik, som for øvrigt slet ikke er på højde med Unreal. Grafikken er dog ganske varierende, men indimellem noget enkel i sin opbygning, som egentlig passer ganske fint til et Klingon univers.