Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

De herlige Disney- og Square Enix-figurer vender tilbage, og vi glædes ved gensynet

Der er gået otte år siden Kingdom Hearts II udkom, det andet kapitel af den innovative saga skabt af Disney Interactive og Square Enix. Det er en serie, der uden tvivl har strålet på den gode gamle PS2, og den har stik imod manges forventning, formået af sammenbinde det japanske manga-univers og den nok så kendte Disney-verden. Eksperimentet var vellykket, og serien samlede mange fans i forskellige dele af verden gennem årene. Mens disse fans venter tålmodigt og spændt på nyheder omkring Kingdom Hearts III, forsøger Square Enix at dække behovet ved at udsende en remastered version af seriens andet kapitel, der udkommer den 5. December på PlayStation 3. Dette blev gjort på samme facon sidste år med Kingdom Hearts HD 1.5 Remix. Begge disse samlinger er rige på indhold og er meget mere end bare HD-opdateringer. Kan Kingdom Hearts HD 2.5 Remix stå tidens tand? I denne specielle anledning har vi støvet vores gamle PlayStation 3 af, og forsøger at besvare dette spørgsmål.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Som vi sagde i begyndelsen, har Kingdom Hearts-serien fået en stor fanskare gennem årene, der fortsat sætter pris på kvaliteten af spillene. Udover magien, der opstår gennem den perfekte kombination af de to forskellige animerede verdener (Disney og manga), er sagaen samtidig blevet kendt for vigtige følelsesmæssige værdier såsom opofrelse, venskab og tilbagevisninger til deres respektive animationskulturer. Men selvom spillet selvfølgelig er godt, rejser dette andet "nye" kapitel nogle vigtige spørgsmål: Kan Kingdom Hearts HD 2.5 Remix stadig levere en magisk og tidløs oplevelse som det gjorde for mange år siden?

Allerførst er der en meget vigtig problemstilling vi skal forbi, og det gælder ikke kun i Kingdom Hearts HD 2.5 Remix. Hver gang vi skal anmelde en HD-opdatering, specielt en over ti år gammel en af slagsen, er det nødvendigt at omstille sin tankegang tilbage til dengang mekanikkerne blev opfundet. Selvom vi har en dyb kærlighed der binder os til serien, og er så nysgerrige omkring oplevelsen af sagaens andet kapitel i et helt nyt perspektiv, er selve spiltempoet et stort problem. Vi har haft en række problemer med den langsomme fortælling, der adskiller sig fuldstændig fra det hektiske tempo mange af de nutidige spilproduktioner benytter sig af, og som vi er blevet meget vant til. Kingdom Hearts HD 2.5 Remix' tempo passer bare ikke med vores nye gamer-logik.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Som historien fortsætter med at være skøn og overbevisende, så kan vi ikke holde den lange dialog og de mange døde øjeblikke ud. Denne sløvhed bliver kun forstærket af loadingens konstant tilstedeværelse - et aspekt som folk allerede kritiserede spillet for dengang. Dette bliver specielt tydeligt, når tempoet endelig stiger i kampscenerne.

Sværhedsgraden er et andet problem. Kingdom Hearts HD 2.5 Remix bekræfter sin simplicitet i sit kampsystem, der i virkeligheden er baseret på ældgamle QTE's og simple angreb, der selv dengang skabte dårlig stemning blandt seriens mest loyale følgere. Square Enix har ikke engang forsøgt at rette på dette ved at tilføje den nye sværhedsgrad der kom i Final Mix +, som ikke er inkluderet i denne samling. Dette ville have ændret det hele.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Den bedste del af samlingen er uden tvivl den opskalerede grafik. Selvom grafikken ikke er fuld-HD, ja Kingdom Hearts HD 2.5 Remix kører flydende i 720p, er farverne og detaljerne usandsynligt smukke sammenlignet med PlayStation 2-versionen. Selvom nogle af animationerne (specielt ansigtsanimationerne) er lidt akavede og stive især i mellemscenerne, udviser udviklerne en tydelig kærlighed for alle de karakterer, der lever i verdenen. Man smiler konstant af denne skaberglæde. Efter alt er sagt og gjort, er denne version ganske succesfuld, og det giver fans muligheden for at udforske dette sjove og spændende eventyr endnu en gang.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix er sagaens største pakke til dato, og derfor indkluderes Kingdom Hearts: Birth by Sleep og Kingdom Hearts RE: Coded. Den første af disse, et PSP-spil fra 2010, er en prequel til det allerførste spil i sagaen, og foregår ti år før med Sora som hovedperson. Fortællingen fokuserer på rejsen som disse tre karakterer Terra, Ventus og Aqua undergår i deres søgen efter Master Xehanort. Sammenlignet med PlayStation 2-titlerne har Birth By Sleep et mere komplekst kampsystem, og er mere moden og mere taktisk end sine forgængere. Birth by Sleep er en del nyere end resten af sine brødre, og derfor har spillet ikke undergået nogle banebrydende forbedringer i dets grafik, men det er stadig fantastisk.

Den sidste del af samlingen består af Kingdom Hearts RE: Coded. Det er en dejlig lille hyldest til seriens mest hengivne fans. Selvom indholdet faktisk ikke er spilbart som sådan (det er en samling videor og tekster), er RE: Coded en skøn lille tilføjelse til sagaen, der undersøger den lore, der ligger bag de komplekse begivenheder. Vi synes at det er en interessant lille godbid, der vil mætte mange af de sultne (og vrede) fans af serien.

I det store og hele er Kingdom Hearts HD 2.5 Remix en samling af høj kvalitet, som forsøger at udfylde de huller i serien, der har eksisteret i alt for mange år nu. Nogle af de problemer, som spillet havde oprindeligt, eksisterer stadig, og dens høje alder kan sandelig mærkes, men Kingdom Hearts HD 2.5 Remix er stadig fyldt til randen med den magi, der har karakteriseret serien tidligere, og tilbyder timevis af underholdning og indhold, der alene er prisen værd. Altså, det er et samleobjekt som du ikke må gå glip af, hvis du forblive skarp i håbet om at før eller siden, så vil Kingdom Hearts III endelig se dagens lys.

8 / 10
+
Skøn historie, flot grafik