Der findes masser af bølgebaserede hordespil i dag. Uanset om det er velkendte titler som Zombie Army eller Orcs Must Die! eller større projekter med spiltilstande, der tilbyder en lignende oplevelse, som Call of Duty's Zombies eller Gears of War's Horde, er der mange måder at kaste sig ud i kamp og kæmpe mod skræmmende monstre runde efter runde. Men få spil er så ubønhørligt udfordrende og voldelige som Killing Floor. I den nærmeste fremtid vil de gale videnskabsmænd hos Tripwire lancere den næste del i denne franchise, en titel, der ganske enkelt hedder Killing Floor 3.
For dem, der ikke er bekendt med det, er Killing Floor 3 grundlæggende set Call of Duty's Zombies skruet op til elleve. I denne titel handler det om at danne et hold, udstyre sig med og købe en række fælder og våben, og derefter bruge udstyret til at overleve bølger af ukuelige og rædselsvækkende biologiske mareridt. Der er mere traditionelle og typiske monstre, men også en lang række teknologisk forstærkede mareridt, som vil udfordre enhver strategi, du og dit hold har lagt. Og måske gik jeg lidt for hurtigt frem ved at antage, at strategien fungerede til at begynde med, hvilket efter Killing Floor's brutale standarder og den udfordring, spillet byder på, sandsynligvis faldt fra hinanden efter et minut eller to.
Killing Floor 3 spilder nemlig ikke tiden med at understrege, hvilken serie det tilhører. Dette er ikke Zombies eller GoW's Horde, hvor du kan forsvare et område eller manipulere fjendernes bevægelser for at få dem til at gøre præcis, hvad du ønsker, på grund af deres forudsigelige handlinger. Vi taler heller ikke om monstre af World War Z-typen, der overvælder dig med antal, men som derefter viser sig at mangle rygrad. Killing Floor 3's Zeds er designet til at dræbe, hvilket betyder, at de kan kravle på vægge, angribe dig fra alle vinkler og optræde i så stort et antal, at det hurtigt bliver en udfordring at bevæge sig gennem trange korridorer.
De forskruede folk hos Tripwire ønsker dog, at du skal have det sjovt med at skære disse biologiske monstre i stykker, og derfor er der masser af måder at rive dem i stykker på. Der er flere klasser, som hver især bringer noget lidt forskelligt til spillet, men det er ikke et stift system, da du frit kan bytte og erhverve dig ting fra de forskellige klasser uden nogen alvorlig indvirkning. Hvis du efter et par runder er træt af at bruge et haglgevær og i stedet har lyst til en SMG, kan du bruge optjente credits til at skifte våbentype uden problemer. Samtidig kan du erhverve dig en version af pistolen med forskelligt tilbehør, der forbedrer præcisionen, giver brandkugler, gennemborende kugler, langsommere, men kraftigere kugler, et større magasin, et andet sigte osv. Du kan også være heldig at finde en pistol med det pågældende tilbehør tilfældigt indbygget.
Når du kombinerer dette med fælder, der er designet til at bremse eller brutalt hugge Zeds i stykker, hvad enten det er elektriske fælder, der giver dem stød, eller eksplosive miner, samt måder at interagere med miljøet på for yderligere at bruge det til din fordel (som at aktivere ventilatorer eller deaktivere tårne), er alle brikkerne på plads i Killing Floor 3 for at sikre, at du får en eksplosiv oplevelse med at dræbe Zeds.
Men hvad ville alt dette være værd, hvis Killing Floor 3 føltes klodset og utilfredsstillende at spille? Efter den korte smagsprøve, jeg fik på Gamescom, kan jeg med stor sikkerhed sige, at teamet hos Tripwire har gjort et fremragende stykke arbejde med at udvikle en kontrolpakke, der føles responsiv og flydende. Du kan hoppe og sno dig rundt om forhindringer, glide, gå i nærkamp for at skubbe fjender tilbage - alt sammen mens du løber, skyder og holder dig i konstant bevægelse. Spillet straffer dig generelt, hvis du bruger for meget tid på at sigte, men det betyder ikke, at det ikke er vigtigt. Zeds har en meget autentisk anatomisk struktur, og det betyder, at den hurtigste måde at eliminere en fjende på er ved at sigte på dens svage punkter, som generelt er svære at ramme. Når du forsøger at ramme en Zed lige mellem øjnene, indser du, hvor udfordrende det kan blive, når hundrede Zeds stormer imod dig...
Selv om jeg kun fik en lille smagsprøve på, hvad Killing Floor 3 vil byde på, gjorde det mig begejstret. Spillets loop og kernegameplay syntes at have et niveau af raffinement, der ubesværet underholdt, samtidig med at det gjorde det både spændende og krævende at nedskyde Zeds uden store pauser. Tripwire har endnu ikke sat en fast dato på, hvornår Killing Floor 3 udkommer, men når den tid kommer, kan du være sikker på at få en voldsom, blodig og intens actionoplevelse, uanset om du spiller alene eller sammen med et hold.