Killers of the Flower Moon

Killers of the Flower Moon

"Can you see the wolves in this picture?"

Det er mærkeligt at se, hvordan den offentlige opfattelse ændrer sig. For omkring fem år siden virkede det, som om mange var imod Martin Scorsese, efter at han havde erklæret, at Marvel-film ikke var rigtig kunst. Men nu, hvor vi er i 2023, og MCU for alvor vakler, er folk med rette hoppet på Scorsese-vognen igen for at opleve noget, som kun han og nogle få andre filmskabere kan levere.

Killers of the Flower Moon er en film baseret på David Granns faglitterære bog af samme navn fra 2017. Den følger Osage-indianerstammen, som engang var det rigeste folk på jorden per indbygger, fordi de opdagede olie i Osage County, Oklahoma. Men snart er de grådige og dovne mere end glade for at komme ind i Osage County og forsøge at tage rigdommen fra folket på den ene eller den anden måde.

Killers of the Flower Moon

Meget af dette involverer ægteskab, hvor en hvid mand gifter sig med en Osage-kvinde for i sidste ende at få hendes "headrights" (rettighederne til hendes oliepenge). Der er også andre, mere ubehagelige metoder til at få fat i disse rigdomme, som vi hurtigt finder ud af i filmen, men jeg vil ikke komme med nogen former for spoilers her. Jeg gik ind i filmen i blinde, og jeg foreslår, at alle, der virkelig ønsker at opleve de drejninger, historien tager, gør det samme. Det er på ingen måde en feelgood-film, og den giver dig sjældent den tilfredsstillelse, du ønsker, men sådan er menneskets historie. Det er historien om grådighed, der får så mange af os til at gøre forfærdelige ting, og Scorsese væver dette tema ind i filmen på en fantastisk måde. Uanset om man sidder tilbage med knust hjerte, vrede eller bare nedtrykthed, kan man ikke lade være med at knytte sig til fortællingen og blive revet med til 1920'ernes Oklahoma i et par timer.

Nu vi er ved emnet timer, er det vel et godt tidspunkt at tale om spilletid. Scorsese har selv sagt, at hvis man ikke orker at sidde i en biograf i tre timer, så skal man skamme sig, for de fleste af os kan se Netflix i lige så lang tid, hvis ikke længere. Jeg vil sige, at man bestemt kan mærke de tre timer og 26 minutters spilletid i Killers of the Flower Moon, men det er i høj grad med vilje, da vi ser historien om Osage County fra opdagelsen af olie til afslutningen af mordene. Der er nogle punkter, hvor filmen føles, som om den er lidt for optaget af sig selv, men ellers mere end retfærdiggør Killers of the Flower Moon sin længde.

Som altid er de præstationer, Scorsese får frem i sine skuespillere, intet mindre end karrierens bedste for de fleste af vores ledende mænd og kvinder. Leonardo DiCaprios arbejde som Ernest Burkhart er måske hans bedste til dato, og selvom han vil få en masse ros med på vejen, og han er vores hovedperson, gør Scorsese et utroligt stykke arbejde for at sikre, at denne historie ikke kun handler om ham. Den handler om Osage County, og for at det skal være sandt, har vi brug for et indblik i Osage-folket. Lily Gladstone som Mollie Burkhart er enestående og udgør filmens følelsesmæssige kerne som fuldblodsmedlem af Osage-folket. De eneste gange, jeg kunne mærke, at jeg tjekkede lidt ud, var, når hun var fraværende i en god del af spilletiden. DiCaprios karakter er fascinerende og fængslende, men han er hverken relaterbar eller sympatisk for det meste. Det største kraftcenter var måske Robert De Niros William "King" Hale. På trods af at De Niro er et af de mest genkendelige ansigter i filmverdenen, forvandler han sig fuldstændig til noget andet i Killers of the Flower Moon.

Jeg kunne blive ved og ved med at tale om de fantastiske præstationer hele dagen. Jesse Plemons viser igen, at han er en af vor tids mest talentfulde (og undervurderede, efter min mening) skuespillere, og alle de skuespillerinder, der spiller Gladstones søstre, formår at maksimere deres ganske vist begrænsede skærmtid på fremragende vis. Mærkeligt nok syntes jeg, at Brendan Fraser var en smule skinger. Han er ikke meget med i filmen, men uanset om det er meningen, at hans karakter skal være alt for udtalt eller ej, kan han til tider bryde fordybelsen og virke mere som skuespilleren Brendan Fraser end som den karakter, han portrætterer.

Killers of the Flower Moon

Teknisk set, med min begrænsede viden om de tekniske aspekter af film, scorer Scorsese igen et homerun. Det er sandsynligvis ubesværet for ham at lave så meningsfulde billeder og drage dig ind med små kameratricks, men selv om det er nemt for den 80-årige instruktør, gør det det ikke mindre imponerende, når du ser det på det store lærred. Brugen af vold er rå og ægte. Såkaldt "gore" bruges noget sparsomt, men når det vises, maksimerer det de chokerende og grusomme effekter af de handlinger, der udføres mod Osage-folket. Lydens effektivitet i Killers of the Flower Moon bør heller ikke undervurderes. De musikalske valg transporterer dig ind i 1920'erne, mens de lydeffekter, der bruges, når et drab finder sted, sikrer, at du vil gyse i dit sæde.

I sine senere år ser det ud til, at Scorsese er blevet meget mere optaget af menneskelighed i sine film. Disse lange historier, der følger hele liv som The Irishman og Killers of the Flower Moon, skildrer refleksionen over hans egen enestående karriere, og alligevel står de også alene som utrolige film. Bag kameraet er der ingen som ham, og foran det har han samlet de allerbedste i branchen for at gøre denne historie om grådighed, sorg og på nogle måder kærlighed til en af de mest imponerende filmoplevelser, jeg har haft i lang tid. Se denne film, hvis og når du kan, men vid, at du sandsynligvis vil komme ud af den med en hul følelse.

9 / 10