
Siden Pokémon Scarlet/Violet udkom, har der været en masse snak om spillets tekniske præstation, og om det i virkeligheden skyldtes selve spillet eller var et resultat af en aldrende og teknologisk begrænset konsol. Min holdning er, at det er lidt af begge dele. Nintendo har gang på gang formået at lave imponerende optimering med sine spil på Switch, så vi har kunnet opleve sværvægtere som The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom og Xenoblade Chronicles 3. Jeg vil ikke påstå, at de spil kører fejlfrit på Switch, for det gør de ikke - men sammenlignet med Pokémon Scarlet/Violet er der tale om to vidt forskellige verdener.
Det er netop derfor, at Game Freak har været udsat for en del kritik de seneste år, men studiet har altid haft ét trumfkort: nemlig at Switch-konsollen i 2020'erne bare ikke er særligt kraftfuld hardware. Nu hvor Switch 2 er på markedet og tilbyder markant bedre teknologi under motorhjelmen, er spørgsmålet så, om denne nye konsol kan redde det nyeste monsterfangende eventyr?
Der er dog ikke noget entydigt svar her. Først og fremmest skal man ikke betale en øre for "opgraderingen" i Pokémon Scarlet/Violet - i modsætning til spil som Tears of the Kingdom og Breath of the Wild. Det gør den straks tilgængelig og værd at prøve af. Men hvis man forventer en grafisk overhaling, bliver man skuffet - det er nemlig ikke det, denne opdatering tilbyder.
Bevares, det ser bedre ud, men kun når man vurderer de nærmeste omgivelser. Tegneafstanden er stort set den samme, og når man kigger ud i horisonten, mødes man stadig af en åben verden, der virker tom og livløs. Men fokuserer man på det, der er lige foran én, ser man langt flere detaljer og mange flere Pokémon, der render rundt. Spillet føles faktisk mere levende - selv om Pokémon stadig klumper sig sammen i små grupper.
Det er dog på ydelsen, at forskellen for alvor mærkes. Billedhastigheden holder sig stabilt på 60 fps i docked mode, og takket være opskaleret 4K-grafik stråler det farverige og spansk-inspirerede landskab også mere end før. Uanset om du løber rundt, rider på din legendariske Pokémon eller glider gennem luften, foregår det hele glat og flydende - også når du klatrer i bjerge eller svømmer i søer. Spillet føles ikke længere som en byrde at spille, og det er en kæmpe gevinst.
Det leder videre til et andet vigtigt punkt: indlæsningstider. Spillet loader meget hurtigere nu - så hurtigt, at du kan rejse mellem steder i Paldea, til Kitakami og Blueberry Academy på bare få sekunder. Den forbedrede loading gør sig også gældende i menuerne, når du hopper ind og ud af Pokémon-kampe, og når du taler med sælgere og trænere. Det er en enorm forbedring, og som nævnt: det vigtigste er, at spillet ikke længere føles som en energidrænende oplevelse, hvor selv simple handlinger tager en evighed.
Når det er sagt, er det stadig ikke en total redning af Pokémon Scarlet/Violet. Det er en forbedring, men spillet mangler stadig på mange fronter - og hvis Game Freak igen leverer en lignende åben verden i næste generations spil eller det kommende Pokémon Legends: Z-A, vil mange fans nok blive frustrerede. Spillet er nu langt bedre, men mere i den forstand, at det endelig føles som det projekt, vi blev stillet i udsigt fra starten. Så hvis du allerede ejer spillet og netop har fået fingrene i en Switch 2, så giv det et forsøg - du bliver sandsynligvis positivt overrasket. Selvom der stadig er en del rustpletter på spillets overflade.