Dansk
Gamereactor
artikler
World of Tanks

Interview: World of Tanks

En halv million spillere er i øjeblikket i krig på den virtuelle slagmark i Wargaming.nets seneste spil. Vi tog en snak med World of Tanks-udvikleren, for at diskutere hvordan man skaber en af spilhistoriens største tankbattalioner.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

World of Tanks er et PC MMO der for øjeblikket har draget 500.000 spillere ind i aktiv krigsførsel. Det er ikke dårligt for et spil, der officielt ikke er udkommet i Europa endnu. Tallet stammer fra det samlede antal beta-deltagere her og i USA, såvel som Rusland, hvor spillet netop er udkommet.

Vi tog en snak med spillets Technical Director Mike Zhivets.

Lad os starte simpelt - hvor kom konceptet til World of Tanks fra?

I starten var der ingen tanks. Vi ville bare lavet et MMO, og det første der faldt os ind var orker og elvere. Det tog os omkring et halvt år komme frem til, at den slags universer er tyndslidte og veltrådt af folk, der har langt mere erfaring med at skabe fantasy-MMO-spil, og at det ville være svært at konkurrere med dem. Derfor besluttede vi at lede efter friske ideer der kunne sætte fut under markedet.

Dette er en annonce:

Kigger man på se foregående titler fra Wargaming.net - og vi har formået at udgive 13 spil på 12 år - var de alle strategispil der berørte forskellige konflikter, fra Anden Verdenskrig til sci-fi-slag på imaginære planeter. Men næsten alle vores spil havde én ting til fælles - tanks var hovedkræfterne i dem. Det var der tank-ideen kom fra. Vi elsker tanks, og ved hvordan man laver dem godt. I starten var det svært at få folk fra medierne, andre udviklere vi er venner med, og selv vores kolleger til at tænke på World of Tanks som et seriøst projekt. "Ingen fantasy, ingen penge, drenge", det var hvad vi plejede at få at vide. Spillet udkom i Rusland for fire måneder siden, og vi kan med sikkerhed sige at de to fejl.

World of Tanks

I fik megen opmærksomhed fra jeres trailere, der lavede grin med andre MMO'er. Er den type humor noget der kan ses i spillet? Og hvordan blev de trailere til?

Ja, det trailere var rigtig sjove, og hjalp os med at trække spillere til fra andre MMO-spil. Normalt drak vi os fulde og begyndte at skændes om hvad konceptet for den næste teaser-trailer skulle være. Spøj til side var det et spørgsmål om brainstorming - folk fra vores marketing-afdeling, spildesignere, grafikere... Kort sagt samledes alle, der havde en mening, i et lokale og begyndte at fyre deres fjollede ideer af. Det var aldrig vores mening at fornærme fans eller udviklere af andre spil, og heldigvis var der ingen, der følte sig truffede.

Dette er en annonce:

Vores community hjalp os også med ideer til trailere. For eksempel var der nogen på vores forum, der klagede over manglende realisme, autentiske lyde og udsigten inde fra tanken. Vi tænkte bare, hvad er der i vejen med jer? Har I nogensinde være inde i en tank? Kunne I tænke jer at se hvordan det er? Sådan fik vi ideen til vores realisme-trailer.

Men vi kan ikke kun lide at lave sjov med andre spil, vi kan også lide at lave skæg med vores spillere. Som aprilsnar annoncerede vi et uægte spil i Rusland - World of Belaz. Belaz er en verdenskendt fabrikant af store minelastbiler fremstillet i Hviderusland (som også er hvor Wargaming.nets udviklingscenter ligger), og landets stolthed.

Vi udsendte en officiel pressemeddelelse, lancerede en promo-webside med billeder og en trailer, og folk troede os. En uge efter fik vi et opkald fra den nationale tv-kanal, der gerne ville lave en historie om patriotiske spiludviklere villige til at promovere et af landets bedste brands i deres spil. Vi var nødt til at skuffe dem.

World of Tanks

Vil vi kunne se den slags humor i selve spillet?

Ikke endnu. I øjeblikket har vi travlt med mere presserende og vigtige opgaver, så som balancering og gameplay, tilføjelse af nye baner og tank-natikoner. Men i fremtiden vil vi gå løs og tilføje påskeæg overalt.

World of Tanks foregår under Anden Verdenskrig. Er der noget særligt ved tanks fra den periode?

Faktisk handler det ikke kun om Anden Verdenskrig, for der er køretøjer fra 1930'erne til 1950'erne i spillet. Men Anden Verdenskrig var den gyldne tidsalder for tank-udvikling, fordi forskellige lande var tvunget til at bygge en pokkers masse tanks, da det var et spørgsmål om national sikkerhed.

Nogle lande var forberedte på krigen og havde opbygget et stort arsenal af panser inden konflikten brød ud, mens andre var tvunget til at indhente de "kloge fyre" undervejs. Og derfor er den periode så spændende. Tag for eksempel franske tanks. Seriøst, franske tanks udviklede sig enormt gennem krigen, nogle af dem kunne fyre flere skud af ad gangen, og ved krigens slutning var der en bunke hæderlige franske tankmodeller der kæmpede i Europa. Det er også et vink med en vognstang om hvad vores næste tank-nation bliver.

World of Tanks

Jeg har en ven der er totalt våben- og tank-gal - den type der kan liste fulde specifikationer for historiske våben og tanks frisk fra hukommelsen. Hvor meget vil han få ud af World of Tanks?

Vores designere og researchere har arbejdet hårdt for at tilbyde opgraderinger til nøgleelementerne i hver tank - forskellige typer kanontårne, chassiser, kanoner, motorer og radioer. Det er vigtigt at bemærke, at der blev bygget mange forskellige varianter af nogle modeller under og efter krigen (som T-34 eller PzKpfw IV), og vi kan ikke inkludere dem alle i spillet. I stedet prøver vi at skabe et generelt billede af disse tanks. Så hvis en Sherman i vores spil ikke ligner den i din yndlings-tank-bog eller har anderledes panser, så bliv ikke sur på os. For det er ikke på grund af doven research, men fordi der var så mange varianter af dem.

World of Tanks

I har kaldt World of Tanks et "holdbaseret MMO-actionspil", og I har fået meget dækning fra forskellige MMO-sider. Det medfølger diskussionen om hvad et MMO er og ikke er. Hvordan vil du definere genren, og hvor passer World of Tanks ind?

På den ene side kalder vi World of Tanks et massively multiplayer online actionspil fordi det er hvad det er: tusindvis af spillere deltager i hundredevis af holdkampe på samme tid. Vi er i øvrigt stolte af at kunne fortælle, at antallet af samtidige spillere i Rusland rundede 43.000 for kort tid siden. Selve "MMO-faktoren", den vedvarende verden, vil blive repræsenteret af systemet med Clan Wars. Forestil dig et verdenskort delt ind i hundredevis af provinser, hvor klaner forsøger at erobre hele verden og kæmpe for verdensherredømme.

På den anden side, da vi lavede World of Tanks ønskede vi ikke at holde os til en bestemt genre og benytte de traditionelle klicheer i vores spil. Vores mål var at lave et fantastisk spil, der først og fremmest ville være SJOVT for spilleren. World of Tanks er en kombination af flere genrer: action, strategi, simulator, skydespil og MMORPG.

World of Tanks

World of Tanks er i øjeblikket i lukket beta. Hvordan er betaen gået for jer indtil videre?

Indtil videre har beta-perioden kun været en stor succes. Tallene er rigtig imponerende, og det gør os bare gladere, især fordi der før var stor skepsis omkring hele "Tank MMO"-konceptet.

World of Tanks er stadig i lukket beta i USA og Europa, men det udkom i Rusland henover sommeren, og tallene eksploderede bare! Lige nu er der over 300.000 aktive spillere i Rusland, og over 200.000 i den lukkede beta, så vi har allerede nået milepælen på en halv million! Og vi arbejder hårdt på at runde millionen.

World of Tanks

Hvis du kunne blande dele fra dine yndlingstanks til én supertank, hvordan ville den så se ud, og hvad ville du kalde den?

Hvis jeg skulle lave en supertank ville jeg tage T-54'erens skrog og chassis, Pantherens tårn og kanon, observationsudstyr og radio fra den amerikanske Pershing, og så ville jeg nok tage motoren fra den seneste T-54-udgave. Jeg ville kalde den "Villain the Bastard"! Eller jeg kunne gå helt amok og lave en slags musetraktor, en hybrid af Leichtractor og Maus, med musens kanon på Leichtractorens chassis. Hvert skud ville kaste den i modsatte retning, så jeg ville kalde den Rocket Jumper.

World of TanksWorld of TanksWorld of TanksWorld of Tanks

Relaterede tekster

0
World of Tanks: Xbox One EditionScore

World of Tanks: Xbox One Edition

ANMELDELSE. Skrevet af Cecilia Fjällström

Det var kun et spørgsmål om tid, inden kampvognene ville indtage den nye konsolgeneration. Vi har kigget nærmere på Xbox One-versionen er storsuccesen World of Tanks.

2
World of Tanks får ny spilmotor i 2018

World of Tanks får ny spilmotor i 2018

NYHED. Skrevet af Mikael Jensen

Wargaming.net har løftet sløret for den kommende 1.0 opdatering til World of Tanks, der bringer en helt ny grafisk spilmotor til deres populære free to play-spil. Med den...



Indlæser mere indhold