
Hvis du følger med her på Gamereactor.dk, vil du vide at årets sidste måneder byder på en syndflod af store titler, der alle konkurrerer om din opmærksomhed i julehandlen. Men hvad nu hvis man hverken er til Halo, Call of Duty eller Assassin's Creed? Hvad nu hvis man ikke har lyst til at bruge i nærheden af 400kr hver gang man skal ud og købe et nyt spil?
Står man i den situation, er der god grund til at kigge nærmere på nogle af alle de indie-spil som oftest ikke får lige så meget opmærksomhed, men som alligevel tit byder på særdeles lækkert gameplay for ganske få penge. Vi har kigget nærmere på fire titler, hvoraf to af dem endda er udviklet her i Danmark.
101 Airborne - Robocat (iOS).
Det smager af 80'er nostalagi, Commodore 64 og ødelagte joysticks, når danske Robocat med 101 Airborne serverer helikopter-action af den slags, hvor alt skal skydes i smadder. Jeg er ikke sikker på at der er blevet luret på Kele-Lines Commodore 64-klassiker Tiger Mission, men lighederne er alligevel mange.
Den forfærdelige Vietnam-krig fungerer som baggrund, men særlig seriøst bliver det heldigvis aldrig, hvilket understreges af det hyggelige soundtrack, der er inspireret af tidsperioden.
Den største udfordring i 101 Airborne er dog den specielle styring. Helikopteren styres fra side til side ved at tilte din enhed, mens sigtekornet styres med den ene tommelfinger, og den anden tommelfinger aktiverer maskinkanonerne. Senere våben kan bruges ved at trykke direkte på skærmen, hvorefter raketskyts hurtigt vil fjerne de fleste modstandere.
Som du måske kan forestille dig, kan det være lidt besværligt at tilte, sigte og markere på en gang, og alligevel skal man ikke mange baner ind i spillet før det bliver nødvendigt. 101 Airborne er dog hyggeligt nok til at man sagtens kan bruge en bustur på det, og så kan man jo håbe på at styringen bliver pudset af i en fremtidig opdatering.
Syder Arcade - Studio Evil (PC).
Man må tage hatten af for Studio Evil, der ikke et sekund har skjult at de store fans af Amiga-tiden og vil gøre hvad de kan for at genoplive noget af spilleglæden fra den gang. Deres første spil er da også kraftigt inspireret af Team 17's klassiske storhit Project X, og byder derfor på masser af action, rumskibe og lækker grafik.
Strategi kræves der ikke meget af, når man først har valgt et af de tre tilgængelige rumskibe, men reflekserne skal være i topform. Selvom hvert rumskib kan modstå et par fjendtlige projektiler, er der godt skruet op for sværhedsgraden allerede fra start, og bonusobjekterne er overraskende sparsomme.
Gutterne hos Studio Evil har tydeligvis været fans af genren som helhed, og har således tilført spillet et af sine mest unikke aspekter, ved at låne lidt fra Eugene Jarvis klassiske Defender. Således bevæger man sig ikke kun fra venstre til højre, men kan faktisk selv skifte retning. Det betyder naturligvis også at fjenderne konstant angriber fra alle sider.
Med flot grafik, et lækkert Amiga-inspireret soundtrack og sjove grafiske filtre, der eksempelvis får spillet til at ligne noget fra en Commodore 64, er det ærgerligt at der ikke er en smule mere variation i banerne, eller er gjort lidt mere ud af opgraderingerne til de forskellige rumskibe. Syder Arcade er dog et solidt bud på genren, og så opdaterer udvikleren stadig jævnligt spillet med nyt indhold og nye funktioner.
Tentacles: Enter the Dolphin - Press Play (Windows Phone, iOS).
Det finurlige Tentacles har ikke mindre end to løjerlige historier bag sig. Historien i spillet fortæller om en videnskabsmand med et delfinhoved, der bliver så forarget over et af sine eksperimenter, at han kommer til at sluge den tentakel-organisme han ved en fejltagelse har vækket til live. Historien uden om spillet er næsten lige så sjov. Efter at være blevet købt af Microsoft udviklede danske Press Play således Tentacles til Windows Phone 7, men udgiver det nu til iOS - med Microsoft som udgiver.
Alt dette betyder dog ikke noget for den herligt originale stemning og oplæg, der giver dig kontrollen over tentakel-organismen. Styringen er simpel og spillere af eksempelvis World of Goo vil føle sig hjemme med det samme. Tentaklerne bevæges individuelt ved at trække dem mod en platform, fjende eller bonusgenstad, men skarpe tænder og andre forhindringer skal undgås for at bevare livsenergien.
Ofte kræver det ikke det store at gennemføre en bane, men her har udvikleren været snedig nok til at inkludere en pointsystem, der belønner med tre stjerner, hvis man har luret alle banens hemmeligheder, samt gennemført den med finesse.
Press Play har godt styr på sagerne når det gælder den tekniske indpakning, og både udseende og musik er mere end godkendt. Sværhedsgraden virker fra starten en smule lav, og rigtig sjovt bliver det faktisk først når man støder på den første boss-fjende, som både kræver en smule snilde og gode reflekser for at besejre.
Humans Must Answer - Sumom Games (PC).
Egentlig er det en smule forkert at inkludere Sumom Games' første projekt på denne liste, for spillet er endnu ikke sat til salg. Tremandsholdet med tidligere arbejdsplads hos GDC Gameworld (dem med S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripiyat) er dog godt i gang med at skrue et originalt og lækkert udseende actionspil sammen, og sendte os glædeligt en demo.
Som det også gjaldt med Syder Arcade, er her tale om et spil af den slags, hvor du og dit rumskib skal redde det meste af galaksen. Historien er dog lidt anderledes. Eksempelvis hedder dit rumskib The Golden Eagle og er bemandet af høns, af den simple grund at de selv mener at være væsentligt mere intelligente end så mange andre racer. De flyvende rum-høns støder på et tidspunkt på nogle mennesker, der dog ikke har tænkt sig at indlede en samtale med dem, men i stedet begynder at beskyde dem, og herfra går det så ellers løs.
Hvis du stadig er lidt rundtosset over historien, kan du samle dig selv omkring at den ikke har den store indflydelse på selve spillet. Her bydes nemlig i stedet på god gammeldags action, der dog har fået et par originale ideer smidt med i opskriften.
Et par særligt nyttige satellitter bliver således hurtigt dine bedste venner. Satellitterne kan placeres hvor du vil på skærmen, og vil efterfølgende begynde at skyde på alt foran dem, hvilket effektivt set betyder at du kan angribe flere steder på skærmen på samme tid.
Skulle det ikke være nok, har du også mulighed for at sende bomber af sted, som efterfølgende kan beskydes for at opnå et hav af forskellige effekter. Særligt bombernes forskellige effekter giver strategiske muligheder, man ofte ikke ser i denne genre, selvom der naturligvis skal overskud til at bruge dem, når skærmen er fyldt med fjender.