Dansk
Gamereactor
previews
Hyrule Warriors

Hyrule Warriors

Dynasty Warriors bliver endelig fortolket på en måde så vi også kan være med...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Dynasty Warriors havde brug for den rette kontekst for at nå et bredere publikum.

Serien som efterhånden har spredt sig over flere konsolgenerationer har fortalt, og genfortalt dens version af historien om Kinas tre kongedømmer på sæbeopera-dramatisk vis. Med sløj dialog og gigantiske kampe har udvikleren konstant forsøgt at holde tempoet højt, men med det let stagnerede gameplay endte det med at være historien, der holdt serien kørende. Hvis du derfor ikke var bekendt med fortællingen i forvejen, var der meget lidt at komme efter ud over hovedløs knaptrykkeri.

Præmissen har dog modtaget gradvise opdateringer siden dens debut for sytten år siden, alligevel er det samtidigt imponerende hvor meget der stadig er det samme. Hver kampagne består således af sammenhængende områder som du og dine kammersjukker blæser igennem. Her er områder der skal forsvares, fjendtlige soldater der skal udfordres, og angribende tropper der skal holdes tilbage. Basalt set betyder det at vennerne skal forsvares, kongeriget skal forsvares og at du konstant tager skridt mod et liv som levende legende.

Serien har været en moderat succes på vores breddegrader, men Tecmo Koei har ikke pillet synderligt ved gameplayet, der stort set er forblevet det samme, mens resten af pakken er blevet skiftet ud. Vi har derfor blandt andet set gigantiske kamprobotter i Gundam, samt superhelte-lignende kæmpere i Fist of the North Star.

Dette er en annonce:
Hyrule Warriors

Uanset hvor populære krydsninger udgiveren tidligere har forsøgt sig med, er der dog ingen af dem der når The Legend of Zelda. Langt flere spilinteresserede vil kunne forholde til at forsvare Hyrule Castle, redde prinsesse Zelda eller deltage i andre af de opgaver som nydere af Nintendo-klassikeren så ofte har brugt tid på. Vi har brugt Master Sword'et i kamp, forsvaret os med det klassiske skjold, brugt objekter og opladet magiske beholdninger. Vi har med andre ord tidligere været på eventyr i Zelda-universet, men dog aldrig på denne måde.

Sammenblandingen gjorde os naturligvis langt mere interesseret i at prøve det hele, også selvom der var tale om en demo der kun bestod af en enkelt bane. Vi gennemførte banen et par gange for at få en bedre følelse for kampsystemet, mekanikkerne og de forskellige figurer - Link og prinsesse Zelda (som ikke har noget problem med at forsvare sig selv i denne ombæring).

Kameraet er som altid placeret så det hele ses i tredjeperson, men styringen er hurtigere end vi normalt kender den. Link har mulighed for at rulle, bruge sit skjold og efter at være løbet i den samme retning i et par sekunder, sætter han automatisk i spurt. Det er mere Sonic end en udstyrs-tung kriger, og farten giver ham god mulighed for at rejse frem og tilbage i Hyrule.

Dette er en annonce:

Et lille kort i toppen af venstre side af skærmen giver overblik over det hele, og viser hvordan adskillige hub-områder er kædet sammen, mens et blinkende X indikerer hvor den næste mission kan findes. Retningen bestemmer man selv, og horder af Moblin-monstre synes at stå klar til at få tæv allesteds.

Hyrule Warriors

Missionerne er dog vigtige, og hvad enten det er fordi de avancerer historien, sender dig i kamp med en boss eller blot byder på en hule der skal udforskes, er de altid værd at gå i gang med. To årtier med Zelda-træning betyder at vi sætter i spurt så snart "Zelda is in danger" blinker over skærmen.

Billedet er konstant i live med montre i hobetal, Hyrule-soldater og Goron-krigere hvilket umiddelbart får det hele til at virke som en gigantisk, igangværende krig. Tager man sig tiden til at kigge kombatanterne lidt efter i sømmene, virker det hele dog knapt så dramatisk og de mange soldater kigger ideløst ud i horisonten mens de til tider stormer forbi deres modstandere - helt opsatte virker de altså alligevel ikke.

De mange soldater er dog mest af alt ment som combo-træningsdukker, som skal bruges til gradvist at oplade et specialangreb. Sidstnævnte gemmes bedst til de mere udfordrende fjender som eksempelvis Lizalfos (hvor den tilbagevendende target-knap kan bruge til at snige sig om bag dem og ramme deres svage punkt). Moblin-lederne, som bevogter særligt vigtige positioner, samt demoens boss, King Dodongo, er også oplagte mål for et velplaceret specialangreb.

Dodongo skal besejres ved at man kaster bomber ind i hans åbne mund, og efterfølgende angriber hans ene side, når det går galt med fordøjelsen. Det er klassisk Zelda og det er det også når man på sin vej finder forskellige våben som kan skiftes mellem ved brug af D-paddet.

Det kræver dog ikke længere nogen særlig snilde at finde de forskellige våben, og eksempelvis guides vi hen til et sted hvor en enkelt tur ned af en trappe afslører en kiste som indeholder Links klassiske bomber. Brugen af den er også hurtigere end nogensinde før, og Link kan kaste bomberne lige så hurtigt som du kan trykke på knappen. Der er endda en kortvarig opgradering der lader dig kaste med en gigantisk bombe, der er særligt effektiv mod bosser.

I demoen var der rigeligt med HP-hjerter der genopfyldte livsenergien, og ligeledes tabte besejrede fjender også Rupees og magiske flasker der kunne bruges til at genoplade de magiske kræfter. Med en fuld magi-beholdning kunne man gøre brug af den såkaldte Focus Spirit, der enten gav dig en forstærkende buff over tid eller kunne bruges til et ekstra kraftfuldt angreb på én gang.

Hyrule Warriors

De forskellige angreb var sjove at lege med, og demoen sluttede inden vi havde nået at aflure alle deres detaljer. Hver figur vil have forskellige våben at tage med i kamp, og hvert våben vil ændre deres måde at tilgå kampene på. Vi prøvede således Link af to omgange, den ene med et Master Sword og den anden med en Fire Rod. Sværdet tillod Link at storme hurtigt rundt og gøre brug af lange kombinationer, samt gøre brug af en færdighed hvor han bevægede sig så hurtigt forbi fjenderne, at der efterfølgende blev efterladt et vortex, der sugede fjenderne sammen i en bunke. Mens tryllestaven tydeligt gjorde Link langsommere, var den dog mindst lige så potent i kamp med område-baserede angreb, ild-uppercuts og et semi-kontrollerbart flammeangreb.

Vores tredje gang gennem demoen var med Zelda, der her havde adgang til en hurtig kåre, samt en bue der gjorde det muligt for hende at gøre brug af et specialangreb i tre niveauer, hvor hvert niveau lod hende hoppe højere og gjorde omfanget af angrebet større.

Efter vores tur med demoen var vi godt tilfredse med hvad vi havde fået at se. Der er indtil videre ikke noget revolutionært ved oplevelsen, men det er en solid indgang til Dynasty Warriors-universet, og samtidigt en sjov vinkel at opleve Zelda-spillene fra. Grafisk var det stadig mangelfuldt, men den slags håber vi bliver rettet til inden udgivelsen til september. Uanset om man er Dynasty Warriors-fan eller ej, ser der altså ud til at være grund til at holde øje med Hyrule Warriors.

HQ
HQ
HQ

Relaterede tekster

0
To timer med Hyrule Warriors

To timer med Hyrule Warriors

NYHED. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Gamereactor Live skyder ugen igang med en tur ud i button-mashernes nirvana. Nick spiller nemlig Hyrule Warriors på Wii U, spillet der blander Zelda-universet med...



Indlæser mere indhold